Motorvärmare samt oljevärmare
-
Perrko
- Erfaren
- Namn: Per T
- Kör: Focus RS mkII
Motorvärmare samt oljevärmare
Har funderingar på att installera motorvärmare i min RS då jag använder bilen året om och den får stå ute i långa perioder när jag är på jobbet. Det borde väl inte vara några konstigheter, ska väl fungera på samma sätt för verkstaden att installera som på en vanlig focus?
Sen visade en kille på jobbet mig en intressant produkt.
Oljevärmare
Verkar fungera som så att den sätts på undersidan av oljetråget och sen när man kopplar in strömmen så börjar den värma upp tråget och på så vis också oljan.
Någon som sett eller prövat något liknande? Det borde väl vara en ganska bra grej när man har bilen ståendes ute i kylan länge?
Sen visade en kille på jobbet mig en intressant produkt.
Oljevärmare
Verkar fungera som så att den sätts på undersidan av oljetråget och sen när man kopplar in strömmen så börjar den värma upp tråget och på så vis också oljan.
Någon som sett eller prövat något liknande? Det borde väl vara en ganska bra grej när man har bilen ståendes ute i kylan länge?
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Har dock inga egna erfarenheter av just denna mer än av andras erfarenheter kring detta så är det överlag inte att rekommendera som enbart med sådan ha som "motorvärmare", där man då har denna som komplement till vanlig motorvärmare.
Visst värmer den upp oljan och den nedre delen av motorn (beroende på inkopplingstiden), men i stort sett hela kylsystemet förblir ju kallt som då iaf ger i princip kallstartsegenskaper gällande tiden att få värme i kupén tex.Medan den varma oljan till vis del påskyndar motorn att nå drifttemperatur.
Annars bör det gällande installationen av vanlig motorvärmare inte vara värre än på en ordinär Focus.
Visst värmer den upp oljan och den nedre delen av motorn (beroende på inkopplingstiden), men i stort sett hela kylsystemet förblir ju kallt som då iaf ger i princip kallstartsegenskaper gällande tiden att få värme i kupén tex.Medan den varma oljan till vis del påskyndar motorn att nå drifttemperatur.
Annars bör det gällande installationen av vanlig motorvärmare inte vara värre än på en ordinär Focus.
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Har haft motorvärmare och kupéuttag i våran förra RS 2010 och har det även i våran RS500 nu och det fungerar som det ska. Det finns ett Defa kit som är för bilen så det är bara att beställa och få monterat. De flesta Ford verstäder vet om detta. Sitter på kylarslangen precis vid värmeväxlaren så både vatten och olja i viss mån väms upp.
Mvh C
Mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
fulingbusen
- Erfaren
- Namn: Joakim Karlsson
- Kör: BMW, Lancia