Focus 2,0 Kombi 00' hackar vid låg varv och gas

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
samuelf

Focus 2,0 Kombi 00' hackar vid låg varv och gas

Inlägg av samuelf »

Hej!

Har en Focus 00a Kombi med 2,0 motorn. Den beter sig konstigt i det att den när man växlar eller vid lågvarv (< 2000) gasar så rycker den till. Det är inte jätteryck men tillräckligt för att det ska vara störande. Gasar jag på rejält och slirar lite på kopplingen märker man det inte.

Sen om jag ligger runt 90km/h och kör och trycker gasen i botten så känns det som att motorn dör.. den tappar helt kraft och bilen de-accelerar. Släpper jag upp lite grann så börjar den accelerera igen.

Nyligen så har följande saker bytts, problemet fanns innan och efter byten:
* Tändstift
* Tändkablar
* Alla oljor / vätskor och filter
* Gaspedalsvajer
* Termostathus
* Ventilkåpepackning

Jag har haft bilen på två verkstäder för grundläggande koll, inga felkoder och de kan inte säga vad felet är utan att felsöka på timpenning, har inte vågat låta någon göra det än eftersom det kan kosta hur mycket som helst. Tänkte kolla med proffsen här på forumet först :)

Tack på förhand!

Tags:

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: inte Ford just nu

Inlägg av Svennas »

samuelf skrev:Hej!

Har en Focus 00a Kombi med 2,0 motorn. Den beter sig konstigt i det att den när man växlar eller vid lågvarv (< 2000) gasar så rycker den till. Det är inte jätteryck men tillräckligt för att det ska vara störande. Gasar jag på rejält och slirar lite på kopplingen märker man det inte.

Sen om jag ligger runt 90km/h och kör och trycker gasen i botten så känns det som att motorn dör.. den tappar helt kraft och bilen de-accelerar. Släpper jag upp lite grann så börjar den accelerera igen.

Nyligen så har följande saker bytts, problemet fanns innan och efter byten:
* Tändstift
* Tändkablar
* Alla oljor / vätskor och filter
* Gaspedalsvajer
* Termostathus
* Ventilkåpepackning

Jag har haft bilen på två verkstäder för grundläggande koll, inga felkoder och de kan inte säga vad felet är utan att felsöka på timpenning, har inte vågat låta någon göra det än eftersom det kan kosta hur mycket som helst. Tänkte kolla med proffsen här på forumet först :)

Tack på förhand!
Låter som tändspolen. Vi byter flera i veckan....

samuelf

Inlägg av samuelf »

Svennas skrev:Låter som tändspolen. Vi byter flera i veckan....
Tack! Kan man dubbelkolla på något sätt om det är den som är problemet innan man byter? Har redan bytt en hel del grejor på inråd av andra :/

Du råkar inte bo i Stockholmsområdet? ;) Kan tänka mig att lämna in bilen till en som kan..

samuelf

Inlägg av samuelf »

Kan tillägga.. att motorn generellt känns svag. Provkörde en väns bil som är samma årsmodell / motor och hans känns mkt starkare.. mörkare "brumm" från den också, min låter mer som en symaskin.

Skriv svar