Dragkrok

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
sofiaengvall

Dragkrok

Inlägg av sofiaengvall »

Hej! :)

Jag behöver montera dragkrok på min Focus Kombi 06'a. Jag har köpt ett släp och kör till mässor med min lilla webbutik så dragkrok behövs!

1. Är det värt det att göra det själv? Brorsan älskar iofs att mecka bilar... ;D

2. Var köper jag en bra och billig krok/kit?

3. Om man inte ska göra det själv, vem ska man då låta göra det?

Jag ser att flera har krångel med ESPn. Min har varit död i ett år nu... Vad ska jag räkna med att få lägga ut för att fixa den? Det har lixom inte blivit av... ABSen fungerar fortfarande (annars hade jag brytt mig och säkert inte ens gått igenom första besiktningen nyligen).

Tusen tack och ha det så bra!!! :)

/Sofia
http://www.babythings.se

Tags:

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja dragkrok är alltid bra och för egen del tror inte själv jag haft en bil (av hundratals) som inte haft drag,, men visst ärdet praktisk om inte bara för släpvagnar så även som cykelhållare om man har sådana att transportera.
Dragkrokar finns bland annat hos Meca, Mekonomen och Autoexperten. Såvida man inte tänkt skaffa begagnat vilket med kan vara idé och prisvärt.

Iaf så monterade jag för egen del ett sådant drag och modell för lite sedan och i stort var det inga som heslt problem, då det med medföljer mycket bra beskrivning och på så pass ny bil har inte heller skruvar osv i bästa fall inte hunnit rosta fast allt för mycket heller.

Så det är jag nästan hundra på att brorsan din fixar detta, men hör annars med nära på vilken bilverkstad som helst om vad detta skulle kosta där och sedan skall ju bara bilen registrerings besiktigas så är det klart sedan.

Gällande ESP är jag dock osäker och bäst där kanske med starta en ny tråd för detta i så fall för att inte blanda i hop ämnena.

sofiaengvall

Inlägg av sofiaengvall »

Tack för ditt snabba svar! :)

Jag har tittat runt lite och börjar fundera på om det vore för svårt för mig att göra själv. Jag brukar inte meka bilar. Vad skulle du rekommendera. Det kostar runt 3000 kr att få det monterat. Balken väger nästan 20 kg och jag har inga specialverktyg (för att vrida med en specifik kraft).

Hur lätt/svårt är det? Det ser ut som ett tvåpersonersjobb att få grejerna på plats iaf...

Tack! :)

/Sofia

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja detta skulle du mycket väl kunna göra själv ett jobb jag till och med skulle kunna tänka låta egna frun utföra som annars inte är allt för mek kunnig,, iaf så är det inga större svårigheter.

Där först bakre stötfångaren måste demonteras som väl i så fall är den största grejen efter själv drag monteringen. Där som sagt följer med vid ny inköp av drag medföljer utförlig monterings anvisning och bland det viktigaste är att skrapa bort tjockare underreds massa där drag balkens anliggnings ytor är mot bilens balkar.

Annars åtgår det inga mer specielverktyg än dom vanliga och där kan en hylsnyckelsats vara bra att ha och dessa bultar som skall dras med moment kan man om man har möjlighet att låna en momentnyckel, annars fungerar det i regel med att dra så mycket man orkar med vanlig ringnyckel och eventuell någon kortare förlängning.

Själv har jag dessa moment "inbyggda" i högerarmen efter alla år som bilmek. ;)

Skriv svar