TPS-givare Kuga. Goodwill?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
hawaiiskjortan
Nybörjare
Namn: Daniel Glantz
Kör: Kuga

DPF sensor Kuga. Goodwill?

Inlägg av hawaiiskjortan »

Tjena,

Har kollat runt lite och fått uppfattningen av att Ford Sverige inte har någon s.k Goodwill. Kan detta stämma?

Har en Kuga från -08 där jag från nyår har fått denna bärgad 2 gånger, efter första bärgningen kom man fram till att partikelfiltret var kass och en rengörning gick på s.k emissionsgaranti. Nu efter andra bärgningen har man kommit fram till att DPF-sensor behövde bytas. Jag frågade lite snabbt om detta inte går på någon slags garanti och enligt service-killen så gjorde det inte det. Låter märkligt för mig att en sådan detalj ska haverera precis efter att nybilsgarantin gått ut och att man inte åtgärdar detta på någon slags goodwill. :confused:

/Daniel

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Namn: Martin R
Kör: Transit

Inlägg av Baby blå »

Tjena

DTS ??
VIlken givare skulle detta vara ??
Va gör den på din bil ?
Känner inte alls igen den förkortningen...

//

hawaiiskjortan
Nybörjare

TPS ska det vara, skrev fel inne i texten. TPS = Throttle Position Sensor

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Har garantin gått ut och en givare går sönder så får du nog stå det själv :)

hawaiiskjortan
Nybörjare

Det som borde göra att det går på goodwill är att förra ägaren nu i år och under nybilsgarantin påtalade ett upplevt fel med gasen men då hittade man inget, detta finns dokumenterat. Ska förmodligen hämta den idag så det återstår väl att se hur det blir :banghead:

Användarvisningsbild
Baby blå
Legend
Namn: Martin R
Kör: Transit

Inlägg av Baby blå »

Gissar på att du har en diesel ??

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

hawaiiskjortan skrev:Det som borde göra att det går på goodwill är att förra ägaren nu i år och under nybilsgarantin påtalade ett upplevt fel med gasen men då hittade man inget, detta finns dokumenterat. Ska förmodligen hämta den idag så det återstår väl att se hur det blir :banghead:

Mja är de extremt snälla och du är en stor kund så kanske du får det som goodwill. Men att förra ägaren klagat på gasen betyder inte i min värld att nästa ägare ska få ett givarfel som goodwill, ett fel som kanske eller kanske inte hade med saken att göra.

hawaiiskjortan
Nybörjare

Okej, har nu hämtat bilen och har snällt fått pynta. Det som gör mig väääldigt konfunderad är att det är en DPF-sensor de har bytt och vad jag kan läsa mig till så är detta en som har med partikelfiltret att göra. Detta måste väl ändå gå på den s.k emissionsgarantin!?

Till saken hör ju att de har rengjort partikelfiltret första gången och detta hjälpte inte, nu har de alltså bytt sensor och detta ska ha åtgärdat problemet. Första gången gick på emissionsgarantin.

Skriv svar