"Morrande" ljud vid vänstersväng
-
Krolleg
- Erfaren
- Namn: Kristoffer Gustafsson
- Kör: Focus 1,8 FFV GHIA HGV
"Morrande" ljud vid vänstersväng
Jag har ett slags morrande ljud när jag svänger svagt eller mycket vänster eller kör rakt fram. Det låter ungefär som ljudet från dubbarna i däcken fast mycket kraftigare. Vid högersväng så försvinner det, eller rättare sagt det blir som vad jag upplever som normalt ljud från dubben.
Troligen ett hjullager men borde inte hjullagret bli glappt då? Har rykt å skakat på däcken både med bilen hissad och inte men kan inte upptäcka något glapp i nått hjullager.
Om det nu är ett hjullager å troligen fram i så fall. Är det nått man kan byta själv utan special verktyg?
Troligen ett hjullager men borde inte hjullagret bli glappt då? Har rykt å skakat på däcken både med bilen hissad och inte men kan inte upptäcka något glapp i nått hjullager.
Om det nu är ett hjullager å troligen fram i så fall. Är det nått man kan byta själv utan special verktyg?
Kristoffer Gustafsson
-
nalleee
- Nybörjare
- Namn: Björn Sundholm
- Kör: Ford Focus 1,6-99
Hej! Förmodligen en inre drivknut eller ännu sämre att det är lagringen på utgående axel i växellådan,enklast är att hissa upp bilen och undersöka drivaxeln och utgående axel från lådan,Krolleg skrev:Jag har ett slags morrande ljud när jag svänger svagt eller mycket vänster eller kör rakt fram. Det låter ungefär som ljudet från dubbarna i däcken fast mycket kraftigare. Vid högersväng så försvinner det, eller rättare sagt det blir som vad jag upplever som normalt ljud från dubben.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
För att ytterligare konstatera lagerfel kan man även frirulla och kvarstår då detta malande troligt lager och som i fallet med oljud vid vänsterväng så belastas höger hjullager som mest. Som då med ett krassligt hjul lager kan uppvisa sådana fenomen.
Så precis då detta är så kallade förpressade kompakt lager behöver inget glapp förekomma, men med väl det hjulet i luften så brukar det höras/kännas rätt bra om detta lager mår bra eller inte. Detta speciellt om man sedan kör med detta hjulet upp pallat.
Att sedan byta detta kräver en del kunskap och verktyg av normala mått, men dels då vissa bultar kan sitta rejält fast för att kunna demontera navet (där lagret sitter). Kan det sedan krävas hydraulisk press för ur och i pressning av lagret, där kan det med viss möda gå med hammare och lämpliga dorn med viss risk att skada lagret i fråga.
Annars gissar jag på att Ford eller än hellre en mindre verkstad inte skulle ta vidare mycket för detta jobb, men ring i så fall runt och hör då dom flesta säkerligen kan ge fast pris på detta.
Så precis då detta är så kallade förpressade kompakt lager behöver inget glapp förekomma, men med väl det hjulet i luften så brukar det höras/kännas rätt bra om detta lager mår bra eller inte. Detta speciellt om man sedan kör med detta hjulet upp pallat.
Att sedan byta detta kräver en del kunskap och verktyg av normala mått, men dels då vissa bultar kan sitta rejält fast för att kunna demontera navet (där lagret sitter). Kan det sedan krävas hydraulisk press för ur och i pressning av lagret, där kan det med viss möda gå med hammare och lämpliga dorn med viss risk att skada lagret i fråga.
Annars gissar jag på att Ford eller än hellre en mindre verkstad inte skulle ta vidare mycket för detta jobb, men ring i så fall runt och hör då dom flesta säkerligen kan ge fast pris på detta.