Startknapp, startar inte varannan gång...

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
hawaiiskjortan
Nybörjare
Namn: Daniel Glantz
Kör: Kuga

Startknapp, startar inte varannan gång...

Inlägg av hawaiiskjortan »

Hej,

Har ett irriterande fel på min Kuga, har hållt på ungefär en månad nu och Ford-verkstan hittade inget vid 4000mil servicen för två veckor sedan.

Bilen startar inte ungefär varannan eller var tredje gång. Den startar upp elsystemet, fläktar och annat men den tänder inte. Stänger man sen ner allt igen och väntar 2 - 3 minuter då startar den. Så nycklarna är upptäckta, har bytt batteri i dessa för någon vecka sedan då jag trodde detta var problemet.

Någon som varit med om linknade med dessa "Power"-startsystem på Ford?

Tags:

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Har hört om en RS med kikande problem fast den vrider om startmotorn och maler men den startar inte. Det verkar vara bränsletryck som saknas. Bilen har bara en matarledning och ingen retur så troligvis "rinner soppan tillbaka till tanken" när den står ett tag pga läckande backventil eller liknande och eftersom det inte finns någon soppa att tända startar inte motorn förens andra startförsöket. Inga felkoder finns för det finns ingen soppatrycksgivare och eftersom det inte finns något tryck alls så misständer den inte heller för spridarna ger inget så inga felkoder på det me. Men din startmotor går inte heller? Vad säger felkoderna?
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

hawaiiskjortan
Nybörjare

Finns inga felkoder och Ford i Malmö hittar inget fel.

Startmotorn går inte alls. Verkar mer vara något slags problem med Immobilisern eller liknande. Har läst en del om att man bör inte ha laddare eller liknande i 12v jacken och jag har haft en lite USB-laddare nedtryckt några månader och vad jag kan minnas så är det någon gång under denna period som problemen har börjat. Har plockat bort den nu för att se om det kan vara orsak. USB-pluggen kanske har legat och smygtagit ström så när man kört kortare rundor så har batteriet inte hunnit ladda tillräckligt för att göra sin grejj med Immobilisern? :confused:

Just nu står batteriet på 12.5V efter en körning. Har plockat bort pluggen för att se om det hjälper. Nästa steg är att nollställa bilen (plocka bort batteriet) och se om det kan hjälpa.

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Plocka bort batteriet hjälper inte mycket tyvärr. Du har en för modern bil för det. Det sitter två mottagare/sändare till nycken i bilen. En vid platsen där tändningslåset sitter normalt och en centralt. I taket eller i gollvet vid bagaget om jag inte minns galet. Håller
Man nyckeln mot platsen där tändningslåset sitter så är kontakten så bra som det går. Spänningen du mäter av är alldeless för låg. Tror det ska vara minst 13,6v anstängd bil. (?) Men gissar att ni eller verkstaden testat med startbooster eller kablar? Om inte, kan det vara så att den vägrar starta pga för låg spänning till can-bus systemet?

X-ordis FMCS

hawaiiskjortan
Nybörjare

Tack för svaret. Jag har laddat batteriet under natten och den står nu på 14.3V vid mätning. Ska se om detta gör susen, kanske blivit för många smårundor samt att laddaren suttit kvar och tjuvdragit lite ström. Håller inte batteriet strömmen så är det kanske detta som är problemet. Verkstan har nog inte gjort någon mätning på batteriet då de förmodligen bara läste av felkoder och eftersom det inte finns några så var allt frid och fröjd :-)

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Ok, håller tummarna! Om det e så e det bara att montera en c-tech så är problemet ur världen.

X-ordis FMCS

hawaiiskjortan
Nybörjare

Fungerade bra i någon dag. Igårkväll fick jag samma problem igen, kom hem och mätte då batteriet till 12.6V. Tror du det kan vara problem med batteriet, räcker det att fylla på med vatten?

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

hawaiiskjortan skrev:Fungerade bra i någon dag. Igårkväll fick jag samma problem igen, kom hem och mätte då batteriet till 12.6V. Tror du det kan vara problem med batteriet, räcker det att fylla på med vatten?
Batteriets voltstyrka är eg. inte det kritiska, det är krämen (Amperetim.) som behövs. Jag hade 13.6V på hojen och när jag försökte starta så sjönk det till 3V. Så det du behöver göra är mäta voltstyrkan vid startögonblicket. Be någon starta bilen medan du mäter hela tiden med en multimeter. Ha koll på att volten inte sjunker under 9V. Det är bara precis i startögonblicket när startmotorn börjar dra runt som är viktigt att veta. Sjunker det under 9.5 - 9V så bör du köpa nytt batteri. Alt. fara till en verkstad och be dom laddtesta batteriet.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

hawaiiskjortan
Nybörjare

Startmotorn är problemet. Fick den bärgad i helgen då den inte vill starta alls efter ett kort pitstop i Varberg på väg till Göteborg. En reparationskostnad på 8500 riksdaler för en bil som är 2 år och 4 månader gammal och gått 4000mil. Alla varnade mig för Ford och jag valde att inte lyssna och nu står man här med 4 bärgningar på ett halvår senare och känner en viss frustration!! Goodwill verkar inte finnas hos Ford tyvärr...

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Fyfan va surt! :( Verkar vara ett måndagsex du har fått, det e aldrig kul. De flesta har endå en närapå felfri RS, en av de vi har haft har vi bara haft en skyltlykta som gick sönder på. Den andra har haft lite småfel som tagits på garantin. Jaha, men har du påtalat felet innan två år hade gått så borde du få det på garantin ändå? Eller vart det försent?

X-ordis FMCS

Skriv svar