Ford Focus ST225-tråden

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Har läst en del om DSCI plattformen. Den verkar rätt vettig.

Har du endast ferritta helsystem?

Jag kör med Autotech, funkar bra speciellt om du håller dig till dom moddarna dom rekommenderar.

I ditt fall skulle jag antingen ta ATM steg 3 + en IC. Eller rättare sagt, oavsett vilket så SKA du köpa en ny IC.
Det är eg det första man ska byta på en ST :)
Jag var dum nog och lyssna på folk som inte kunde något (som påstod att original IC var jättebra).
Den duger knappt till original effekten!

Tänk på att tar du ett bigboost kit (avsett för RS) så måste du modifiera kylarfästet pga att ST och RS har olika dragningar av insugsslangen upp till spjället.
ST vattenkylare har en anslutning som hamnar mitt i vägen för en RS insugsslang samt att RS har MAP sensor i IC medans ST har det i slangen. Så du inte köper en RS ic och tror att den passar rakt av. :)

Ska du byta wastegate osv så hade jag nog kört på DSCI.
Skaffa även ett insugskit typ DCSI full kit eller liknande.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Hur går det för er ST folk där ute?

Sandra och jag renoverade min drivaxel på passagerarsidan i lördags.
Fy fan.. den satt fast bra i navet. Det slutade med att vi fick använda 100 tons pressen på jobb och trycka ut skiten :p
Mycket mek och pill men nu vet vi iaf.
Tips om ni ska göra denna manöver själva är att ha tillgång till press och avdragare.
Samt att ni bytar hjulager samtidigt!! (OBS! speciellt verktyg med distanser ska användas, finns på biltema för 1500 kr)
Och pilla inte för mycket med att försöka driva ut den. Lossnar den inte relativt direkt så klipp drivaxeldamasken från inre huset. Den ska ändå av därifrån om ni ska byta damasker.
Ta sen hela navoket med drivaxel och sätt upp i pressen.
Tänk även på at tni kan behöva en avdragare till tripod lagret och i värsta fall ett helt nytt tripod lager.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Hap.. då hade jag en mindre trevlig upplevelse i går..
På väg hem så började det burra i hela bilen. Trodde det var hjullagret.
Efter lite mer körning så small det till och började smattra! I 80-90 km/h...
Lyckades ta mig till en avfart och en avtagsväg.
Där konstaterar jag att drivaxeldamasken på förarsidan inte vill vara med och spottat ut allt fett och även lagerna tittar ur.

Polaren/granne kommer på studs och vi bestämmer oss för att ta loss drivaxlen så den inte ligger och för oljud.
Väldigt lätt att demontera eftersom lagret bytades för 1-2 år sen :)

När jag stannade och öppnade huven så såg det väldigt konstigt ut. Allt såg snett ut. Men inget jag funderade mer på då.
När vi har tagit av axeln så ser vi att drivaxelhuset ligger mot bärramen!
Det är alltså den som orsakat smatterljudet!
Men varför ligger den på där??

Jo.. växellådsfästet har släppt så allt har trillat ner!
Vi plockade inneskärm, batteri med hållare och inser att muttern är borta på bulten.
Vi binder upp fästet med högtalarkabel och bogserar hem.
Jag sätter mig vid datorn och ska börja leta delar.
Då inser jag (samtidigt som jag tittar på bilderna på telefonen) att där ska inte sitta någon mutter. Fästet är nämligen gängat!
Där är inte en gänga kvar i fästet, allt är borta!

Tråkigt att det hände och jag vet inte hur mycket mer som fått stryk, men det var tur det hände i går!
Dels kunde polaren hjälpa mig, dels var det torrt och fint ute och dels så kunde jag få tag på en ersättningsbil direkt.

Det var inget jag kunde sett eller känt för att förebygga detta, vilket iofs känns bra. :)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6176
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Men fy bubblan...
Tycker väl att de borde klarat sig, drivaxeln kanske lär bytas?
Hur sjuttin har gängen ätits upp?

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Köpte en bättre begagnad just in case. Ska se om den andra ser ok ut i hus och i lagerna och om den är tillräckligt frisk så kan jag bara renovera den.
Huset är nog det som jag är mest orolig för eftersom det låg och slog i bärramen.
Lite orolig för att nått hänt med lådan också.

Misstänker att när dom bytade koppling så har dom inte spänt skruven korrekt eller missat loctite på gängorna.

Ska ta en bild sen när jag får ner fästet.

Fick köpa en ny låglyftande domkraft i dag då min saxdomkraft gav upp igår.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

mrnenad
Veteran
Inlägg: 753
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:15 pm
Namn: Nenad Damevski Ringdahl
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92
Ort: Staffanstorp

Inlägg av mrnenad »

Annars får du göra som jag gjorde in med axeln o sen slå ihop huset haha
Bygger vidare

mrnenad
Veteran
Inlägg: 753
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:15 pm
Namn: Nenad Damevski Ringdahl
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92
Ort: Staffanstorp

Inlägg av mrnenad »

På min var det dåliga fästen som gjorde att dem hoppa ut
Bygger vidare

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

mrnenad skrev:Annars får du göra som jag gjorde in med axeln o sen slå ihop huset haha
Inget fel på lådan eller så (då iaf) utan tripod lagret har hoppat ut ur huset (damasken har åkt av helt) och övre växellåds fästet gick inte att sätta tillbaka.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Några bilder...
Bilagor
DSC_1527.jpg
DSC_1515.jpg
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Yes! Back on the road again!

Vibrerar rätt mycket i ettan. Bytte ju bara till en beggad drivaxel och det är ett vanligt fel på ST att drivaxlarna börjar vibrera.
Ska ändå renovera upp min gamla så det gör inte så mycket.

Det är så att drivaxlen slits in i en viss vinkel, när du sedan sänker bilen (eller monterar styvare motorfästen) så påverkas den inslitna drivaxlen och börjar vibrera.
Är inte helt säker på om det är knuten eller tripod lagret.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
patrikwa
Erfaren
Inlägg: 75
Blev medlem: sön feb 14, 2010 3:17 pm
Namn: Patrik Wall
Kör: Focus ST 2.5T 2006
Ort: Umeå
Medlemsnummer: 348

Inlägg av patrikwa »

Hallå!
Jag funderar på att införskaffa en Focus ST, något som man bör tänka på?
Hur är dom i servicekostnader? (Via ford märkesverkstad vs typ mekonomen)
Försäkringar? (Hittat en hel för c:a 500 med extra allt, 30 bast i mellanstor stad)
Har kollat runt 2006-2007 med budget på typ 60-80k. Är det nån speciell årsmodell som är bättre/sämre än någon annan?

Mvh

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

patrikwa skrev:Hallå!
Jag funderar på att införskaffa en Focus ST, något som man bör tänka på?
Hur är dom i servicekostnader? (Via ford märkesverkstad vs typ mekonomen)
Försäkringar? (Hittat en hel för c:a 500 med extra allt, 30 bast i mellanstor stad)
Har kollat runt 2006-2007 med budget på typ 60-80k. Är det nån speciell årsmodell som är bättre/sämre än någon annan?

Mvh
Hej Patrik,

Länk till Köpguide

05-07a är Pre-facelift och 07b-09 är Facelift.
Får du tag i en tidig pre-facelift så får du oftast ingen flipnyckel.

Pre-facelift har en del barnsjukdomar som även tidiga Facelift hade, men blev av med när RSen släpptes.

Vanliga fel är:
Oljefilterhus (membranet går sönder)
- Symptomet är att det pissar ut olja och ett högt tjutande ljud. Detta beror på att membranet går sönder och skickar övertrycket in genom filterhuset bakvägen och blåser då även kamaxeltätningarna. Detta är väldigt dyrt att fixa när det väl händer och du hunnit köra en bit. Dom flesta ska ha varit inne på service åtgärd och fått ett uppgraderat hus. Händer merparten på trimmade bilar, enstaka fall på original bilar.

Generator
- Lägger helt enkelt av, pre-facelift och tidiga facelift kan råka ut för detta.

Vibrerande drivaxlar.
- Drivaxlarna slits in i en viss vinkel (i det inre lagerhuset). Detta gör att lagerna ligger och vibrerar runt i huset. Vissa märker av det, andra inte. Dom flesta som sänker sin bil kan få problemet.

Rost i skärmkanter bak
- Stötfångaren bak skaver mot bakskärmarnas kant (där skärmen möter plasten). Efter ett tag släpper färgen. Går ej som garanti pga yttre åverkan.
Tips: Ford vill oftast lacka hela bakskärmen, vilket är helt onödigt! Räcker med att dom lackar breddningen och dimmar ut skarven där breddaren möter skärmen. Lägg sen nån säkerhetsfilm mellan skärmkant och stötfångare för att förhindra att det uppstår igen.

Hjullager
- Vänster fram brukar gå rätt tidigt, men inget ovanligt för just ST utan även för vanliga focus, C30, S40, V50.

MAF sensor (luftmassemätare).
- Körs bilen med filterkit så tar det hårt på luftmassemätaren, speciellt om det är ett inoljat filter.

ESP fel
- ESP ur funktion, styrenheten vill inte vara med och leka. Kostar 17000 kr att byta men Ford gick tidigare in och tog en del av kostnaden. Vet inte om dom fortfarande gör det.
OBS! Du kan få ESP fel så fort något annat i motorstyrningen eller bromsarna ger felvärde. Är MAF/MAP sensorer trasiga, så genererar det ESP fel.

Personligen letade jag efter en ST som var i så original skick som möjligt.
Finns mycket trim på marknaden till bra priser.

Service är var 2000 mil (eller 1 ggr om året)
Kamrem: 16000 mil
Stift: 6000 mil

Lämnade bara in min på service hos Ford engång, men efter att varit rätt missnöjd med övrig koll (bromsklossarna bak var helt slut, men det stod i deras papper att dom var kontrollerade och var ok).
Har för mig dom tog 4000 kr för en normal 2000 mil service (olja, filter, övrig koll). Exkl luftfilter då jag har filterkit.
Jag gör servicen på auktoriserad verkstad eller själv .

Jag betalar ca 700 kr/månad nu för min, helförsäkrad med extra allt. Dock kör jag 3500-4000 mil om året, landsväg, bor i villa. Bilen ahr rullat 17600 mil nu.
Tidigare betalade jag 1200kr/månad med ett annat försäkringsbolag

Jag hade försökt hitta en 07a med få mil. Gärna otrimmad eller BPU (basic performance upgrade).
Och gärna med så hög utrustnings nivå som möjligt. Finns en del som endast har elhissar fram och ingen eluppvärmd framruta.
Vissa har även bara enkel AC och inte 2 zons klimat.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
patrikwa
Erfaren
Inlägg: 75
Blev medlem: sön feb 14, 2010 3:17 pm
Namn: Patrik Wall
Kör: Focus ST 2.5T 2006
Ort: Umeå
Medlemsnummer: 348

Inlägg av patrikwa »

Grymt svar, massa tack för det!
Finns en del att kolla upp vid ev. köp då, dom flesta grejerna du listade verkade ju ganska stora och uppenbara så det är ju skönt, jobbigt med massa smågrejer som kan vara svårupptäckta.

Hur ser man om det är facelift eller inte? Vad skiljer på dom egentligen?

Den här har jag suktat efter ett par dagar:
http://www.blocket.se/orebro/Ford_Focus ... w=3&last=1

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Det är så att säga worst case. Men saker man kan hålla koll på.
Själv har jag bara råkat ut för (peppar peppar ta i trä) hjullager, rost (vilket iofs drabbar många Focus Mk2 utöver ST) och MAF sensor.
När jag köpte min hade den gått 6230 mil, nu 3 år senare 17600 mil.

Allt annat som är bytt är service och slitdelar.

En tjejkompis som har likadan som jag (samma års modell och färg) har fått byta både generator och filterhus. Även om det inte är säkert att filterhuset var dåligt eller inte.

Så det är svårt att ringa in vilken årsmodell. Vissa har fått felen tidigt, andra har inte fått några fel alls.

På Pre-facelift så finns även med den nya inredningen.

Detta är en facelift: http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Fo ... m?ca=8&w=3

Detta är en pre-facelift med facelift inredningen (fast stereoramen är inte orange): http://www.garaget.org/?car=246766

Sista kullen av pre-facelift fick facelift mätarhus, stereo, växelspaksknopp och mittkonsol.

Den du länkar till ser bra ut. Tror det finns en till i Marieberg.
Den första har ju bra med utrustning, svårt att se om där är eluppvärmd ruta osv. Men då den har original Xenon, vilekt tyder på en ST2a (i stortsett all utrustning utom taklucka och skinn). Det syns på strålkastarna att det är original xenon på att dom har en projektorlins som är helt kromad, AFS har också projektorlins men tror aldrig det valdes på STn. Den är dock svart med kromring.

Om ajg får gissa utan att ha sett den och provkört den så tror jag inte den har/kommer få problem med generator, ESP eller oljefilterhus.
Dock kan problemet med filterhuset komma när du börjar trimma.

Finns uppgraderade kit med catchcan osv för att förhindra att det högatrycket har sönder packningen.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
patrikwa
Erfaren
Inlägg: 75
Blev medlem: sön feb 14, 2010 3:17 pm
Namn: Patrik Wall
Kör: Focus ST 2.5T 2006
Ort: Umeå
Medlemsnummer: 348

Inlägg av patrikwa »

Låter ju onekligen som du haft tur eller att ST:n är en väldigt pålitlig bil isåfall!
Hade tidigare en Mondeo ST220 och den var heller inga problem med över huvudtaget förutom vanlig service/slitage så Ford verkar ha lyckats med sina ST-modeller iaf :)
Finns några alternativ på blocket nu, men som det låter här är det inget att oroa sig för så det är väl bara ta tummen ur och handla :)

Skriv svar