Ford Focus ST225-tråden

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1665
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Undrar om inte 7.5 dl är på gränsen, jag brukar köpa 1 l när jag skall byta (kör dock Motul RBF 600)

Jag har ST bromsar på min och har R-däck på 16" fälgar, det går men har bara 1 mm luft mellan, dock inga Ford fälgar...
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Detomaso skrev:Ok, tack Keller för infon!

Ska kolla ännu med min lokala Ford handlare vad org skivorna kostar där.

Ett par saker till jag undrar över, finns det nån skilld ordning man bör byta bromsvätskan? VF-> HF-> VB etc... Kan man byta med sk. gravitationsmetoden så att man låter det rinna/droppa igenom. Tycker inte om att pumpa då det finns risk för att man får in luft. Ate super blue tänkte jag sätta i, hur mycket behövs? (har en nyöppnad liters som det finns typ 7.5dl kvar i)

En sak till, går det vanliga 16" Ford fälgar över oken? ska skaffa vinterfälgar. (finns säkert på forumet redan om man bara orkar söka lite...)
Det är nog på gränsen emd 7,5. Jag hade bara lite kvar i min när jag bytte senast. (ATE Super blue)
Bara ha koll på nivån i behållaren så är det lugnt. Tänk på att du får plocka av plasten runt rutan (torkarna) för at tkomma åt behållaren. Men det är väldigt enkelt.
För att plocka av torkararmarna så använd en kulledsavdragare, bryt inte med en skruvmejsel!!

Jag har alltid kört med metoden börja med oket längst från behållaren. och sen diagonalt över. Om det är rätt.. tja.. änsålänge funkar det ^^
Fördelen om man ahr en sug (för tryckluft) så behöver man inte plocka av hjulen för att lufta, nipplarna sitter inåt mot mitten av bilen istället för ut mot fälgen. På min mondeo var man tvungen att plocka av hjulen för att kunna koppa åt nipplarna.

Jag kör med Image Blade 16". Kan säga att det är ett klistermärke mellan vikterna och oken fram.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Detomaso
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tor aug 06, 2015 4:39 pm
Namn: Tomas Sandström
Kör: Focus ST 225
Ort: Jakobstad - FIN

Inlägg av Detomaso »

Oj, inte mycket att ge bort då om man kör med 16". Minns ni offseten på era fälgar?

Och tack igen Keller om infon på vätskebytet! :)

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Detomaso skrev:Oj, inte mycket att ge bort då om man kör med 16". Minns ni offseten på era fälgar?

Och tack igen Keller om infon på vätskebytet! :)
Mina är 16x7" med ET45.

Lugnt :)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Skriv svar