Ford Focus ST225-tråden

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Monterade lite nya prylar i Pyret i går.
Skulle jag monterat den som man ska så hade det blivit skit fult.
Vart ju tvungen att modda lite så nu ser det nästan orginal ut. Adapter/dekorramen och original panelen ska lackas blanksvart som i Mondeo Titanium S för att passa mer ihop med stereo.
Har även lyckats matcha belysningen i knapparna till original belysningen.
Bilagor
20120307_181107.jpg
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Inlägg: 531
Blev medlem: tis nov 16, 2010 12:47 pm
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Ort: Drammen, Norge
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

Keller skrev:Monterade lite nya prylar i Pyret i går.
Skulle jag monterat den som man ska så hade det blivit skit fult.
Vart ju tvungen att modda lite så nu ser det nästan orginal ut. Adapter/dekorramen och original panelen ska lackas blanksvart som i Mondeo Titanium S för att passa mer ihop med stereo.
Har även lyckats matcha belysningen i knapparna till original belysningen.
Skitnajs redan nu man! Det kommer ju se ruskigt bra ut när du lackar in det hela också :)
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Colding skrev:Skitnajs redan nu man! Det kommer ju se ruskigt bra ut när du lackar in det hela också :)
Tack tack.
Får se lite hur jag ska göra. Just nu ser det "original" ut eftersom original stereon också är blanksvart och panelen är som den är.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Nawaki
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön mar 04, 2012 3:44 pm
Namn: Jens Johansson
Kör: Focus ST 2008
Ort: Uddevalla

Inlägg av Nawaki »

Tjenare :) Ny här på forumet men tänkte kan ju dela med mig av min också :)

Min:
* Facelift
* 4800 mil
* Metalic svart
* Halogen
* 5-dörrars
* Tyg-Recaro inredning(svart /röd)
* Ac (ingen klima tyvärr)
* Sony stereo med Aux in
* Regnsensor
* Automatiskt avbländbar spegel
* eluppvärmd framruta samt bak + backspeglar
* Keyless


Framtida planer:
Autotech steg 1
BMC luftburks kit
Elevate luftrör.
Större intercooler

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Nawaki skrev:Tjenare :) Ny här på forumet men tänkte kan ju dela med mig av min också :)

Min:
* Facelift
* 4800 mil
* Metalic svart
* Halogen
* 5-dörrars
* Tyg-Recaro inredning(svart /röd)
* Ac (ingen klima tyvärr)
* Sony stereo med Aux in
* Regnsensor
* Automatiskt avbländbar spegel
* eluppvärmd framruta samt bak + backspeglar
* Keyless


Framtida planer:
Autotech steg 1
BMC luftburks kit
Elevate luftrör.
Större intercooler
Välkommen och grattis till den nya bilen :D
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

I går fick jag tummen ur och monterade mitt Elevate luftrör (tack till Daniel för tipset).

Värre negerjobb får man fan leta efter!! Ska ni byta, se till att ha tillgång till lyft! Det går fan så mycket smidigare när man ska byta den nedre silikonslangen som sitter på turbon!
Passformen var rätt okej men man fick vålda dit det, fick itne dit det som dom hade beskrivit i manualen.
Det stod att man skulle sätta dit silikon reduceraren på turbon och sen trucka dit samt vrida röret på plats. Det gick INTE kan jag påpeka..
Instruktionerna är gjorda för S40/C30. Bör vara samma tycker man men STn har fjäderbensstag (original) samt att plasten runt vindrutetorkarna sticker ut en bit (jag demonterade mitt).
Jag satte silikon muffen på röret och tryckte sen dit hela på turbon. Går det inte att se för fem öre uppifrån, rekomendationsvis så ha bilen på en lyft för att se så muffen hamnar rätt och för att kunna spänna slangklämman.

Hittade även vad det varit som skrammalt i mitt motorrum. Värmeskölden till turbon som sitter på torpeden hade lossnat.
Bilagor
20120322_072757.jpg
20120321_174213.jpg
20120321_171301.jpg
20120321_170003.jpg
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Daniel
Veteran
Inlägg: 228
Blev medlem: ons sep 17, 2003 6:55 am
Namn: Daniel Bordahl
Kör: Focus ST -07
Ort: Borås

Inlägg av Daniel »

Ser bra ut det där, bara luftburken kvar. Beställde aldrig röret själv å nu såg att dom höjt priset igen :banghead:, skall beställa ett simota luftfilterkitt från hova tänkte ja iallafall.

Själv hämtade jag bilen från lackeraren igår så nu är rosten borta. Nu e de bara montera stötfångaren å slänga på fälgarna sen är den redo för solen efter lite vila i garaget :D
\\UR-QUATTRO//

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Daniel skrev:Ser bra ut det där, bara luftburken kvar. Beställde aldrig röret själv å nu såg att dom höjt priset igen :banghead:, skall beställa ett simota luftfilterkitt från hova tänkte ja iallafall.

Själv hämtade jag bilen från lackeraren igår så nu är rosten borta. Nu e de bara montera stötfångaren å slänga på fälgarna sen är den redo för solen efter lite vila i garaget :D
Najs :D Min fick också lite färg på sig.
Vänta lite med att beställa, dels vet jag att maggie här på forumet har ett kit att sälja samt att jag tror inte att jag ska ha mitt kit.
Tror nämligen jag åker på mappning om jag monterar mitt filterkit. Sen blir jag inte riktigt klok på hur dom tycker man ska montera det då det är fläns på LMM men där är inte med någon adapter i kitet.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Daniel
Veteran
Inlägg: 228
Blev medlem: ons sep 17, 2003 6:55 am
Namn: Daniel Bordahl
Kör: Focus ST -07
Ort: Borås

Inlägg av Daniel »

Keller skrev:Najs :D Min fick också lite färg på sig.
Vänta lite med att beställa, dels vet jag att maggie här på forumet har ett kit att sälja samt att jag tror inte att jag ska ha mitt kit.
Tror nämligen jag åker på mappning om jag monterar mitt filterkit. Sen blir jag inte riktigt klok på hur dom tycker man ska montera det då det är fläns på LMM men där är inte med någon adapter i kitet.
Ok, såg maggies kit men vill ha ett kit utan massa strulfix, kanske ska kolla något annat.
Varför tror du det behövs mappning vid bytet, styrsystemet brukar väl fixa det ?
E ju inte sugen på att mappa bilen för ett filterkit :Odd:
\\UR-QUATTRO//

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Daniel skrev:Ok, såg maggies kit men vill ha ett kit utan massa strulfix, kanske ska kolla något annat.
Varför tror du det behövs mappning vid bytet, styrsystemet brukar väl fixa det ?
E ju inte sugen på att mappa bilen för ett filterkit :Odd:
Tänkte mer eftersom jag har röret också.
Enl. lite folk i England så har dom fått stora skillnader efter byte och bilen har mått mycket bättre efter en mappning.
Svårt att avgöra dock hurvida det stämmer eller ej.

Vad jag har sett hos trimfirmor så åker inte filterkiten på förrän vid typ steg 2/steg 3.
Jag är mest rädd om min ECU. Den sitter i luftströmmen för att få kylning. Flyttar man den så kanske den tar mer stryk då den sitter mer utsatt.
Är inte så sugen på att köpa en ny ECU :p

Dock funderar jag på att föra om inloppet till filtret så att det itne går via den där snorklen, utan att den drar luften direkt genom grillen.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Daniel
Veteran
Inlägg: 228
Blev medlem: ons sep 17, 2003 6:55 am
Namn: Daniel Bordahl
Kör: Focus ST -07
Ort: Borås

Inlägg av Daniel »

Ok, har ju steg 1 kit från autotech , kanske ska ringa å rådfråga dom lite först så man i muppar till något :D
\\UR-QUATTRO//

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Daniel skrev:Ok, har ju steg 1 kit från autotech , kanske ska ringa å rådfråga dom lite först så man i muppar till något :D
Aha men då e det nog lugnt :D
Men gör så, kolla med dom. Skriv gärna här vad dom säger.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Daniel
Veteran
Inlägg: 228
Blev medlem: ons sep 17, 2003 6:55 am
Namn: Daniel Bordahl
Kör: Focus ST -07
Ort: Borås

Inlägg av Daniel »

Keller skrev:Aha men då e det nog lugnt :D
Men gör så, kolla med dom. Skriv gärna här vad dom säger.
Ringde nyss, i mitt fall är det inga problem me att montera filter och elevate
röret, styrsystemet fixar det. Skulle uppskattningsvis ge ca: 15 häst. På en orginal frågade ja ej men borde vara samma.

Han sa att bäst effekt ger det me en större downpipe = mer luft in, mer luft ut
men då mappas bilen om.

Så det är bara å spara pengar :D Steg 3 + filterkit + elevaterör + intercooler
I runda slängar ca: 30 loppor :D

Och sen Quaife diff på det så har man en trevlig bil :D haha sen blir man nog singel på köpet
\\UR-QUATTRO//

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8911
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Daniel skrev:Ringde nyss, i mitt fall är det inga problem me att montera filter och elevate
röret, styrsystemet fixar det. Skulle uppskattningsvis ge ca: 15 häst. På en orginal frågade ja ej men borde vara samma.

Han sa att bäst effekt ger det me en större downpipe = mer luft in, mer luft ut
men då mappas bilen om.

Så det är bara å spara pengar :D Steg 3 + filterkit + elevaterör + intercooler
I runda slängar ca: 30 loppor :D

Och sen Quaife diff på det så har man en trevlig bil :D haha sen blir man nog singel på köpet
Najs :D

Dp ska jag ha sen med så fort jag har råd till Steg 1 samt ny IC.
Hm.. tror du vi kan få ett paketpris för 2 ??
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Inlägg: 531
Blev medlem: tis nov 16, 2010 12:47 pm
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Ort: Drammen, Norge
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

vafan är det ni säger? är den difflös STn?! uj uj hur ska det gå :)
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

Skriv svar