AFS konvertera Focus ST

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

AFS konvertera Focus ST

Inlägg av Keller »

Hej,
Vad behövs för att konvertera en Focus ST -06 med halogen strålkastare till AFS? (förutom själva strålkastaren då)
Är det någon som vet om kablage är för draget?
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

mange
Erfaren
Namn: magnus unger
Kör: c-max 2.0 tdci -06

Inlägg av mange »

undrar samma då jag är sugen på sånna eller xenon

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Sprang för ett tag på en sådan fråga med bra svar på ett engelskt forum men ska se om jag hittar på detta igen.

Men klart är att det behövs mer än strålkastaren där det nu finns en kille på Blocket som säljer ett par AFS strålkastare efter felköp då dessa inte passade direkt i hans med vanliga strålkastare. Dessa AFS kostar tydligen 4500:-/st.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Peter H skrev:Sprang för ett tag på en sådan fråga med bra svar på ett engelskt forum men ska se om jag hittar på detta igen.

Men klart är att det behövs mer än strålkastaren där det nu finns en kille på Blocket som säljer ett par AFS strålkastare efter felköp då dessa inte passade direkt i hans med vanliga strålkastare. Dessa AFS kostar tydligen 4500:-/st.
Har forskat lite i detta och det verkar som det är lite mek då man behöver givare för rattvinkel samt ett styrdon, ev programmering av GEM.

Det är polarens strålkastare, tanken var att antingen konvertera hans bil eller min egen.
Killen han köpte dom av lurade honom och sa att det inte var AFS strålkastare.

Och japp, en original AFS strålkastare kostar ca 4500kr på Mekonomen.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Tråkigt med oärliga säljare och det har vi ju varit med om förut bara på detta forum,,, men även ingen mer erfarenhet finns kring detta så lutar det att det som sagt åtgår lite fler detaljer och minst med en programmering.

Verkar annars en smart detalj dessa AFS strålkastare, men dessa som han felköpte går det inte "låsa" optiken och bara använda dessa som vanliga? Men visst bättre då annars att försöka sälja dessa vidare då dom ju inte var direkt gratis.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Jo det går att fixera huvudet men då lär man förstöra insidan.
Det gäller att man fixerar dom i rätt position också.
Vad jag kunde se, det lilla jag lekte med dom så kan man ställa in dom för höger eller vänster trafik. Sen sitter det en motor som gör själva rattrörelsen. Där är inte noll-glapp i dessa kugghjul så det flexar ju en del. Men beroende på var motorns nollläge ligger så kan man centrera huvudet.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja då är det inte mycket att "leka" med att försöka få till vanliga lampor av dessa. Men bra erfarenhet iaf att dom är ställbara för vänster som högertrafik vid köp från tex england av sådana.

Frågan är som sagt vad det vidare krävs och hur mycket det nu redan sitter på bilen för att få till den funktionen bara.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

När det gäller ST modellerna så verkar det mesta finnas fördraget.
Det är mest en programmerings sak. Men man vill ju gärna ha lite garantier på att det faktikst fungerar innan man lämnar in bilen hos Ford för en dyr programmering som kanske inte fungerar i slutändan.

På Engelska Focus ST Owner forumet så tror dom att det ligger en separat modul för AFS.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Kolbäck
Nybörjare
Namn: Lars Flodin
Kör: Focus mk I, mk II & II1/2 + Audi 100S Coupé

Besiktningsanmärkning

Inlägg av Kolbäck »

Ursäkta en okunnig, men bilprovningen fattade ännu mindre.
Har felkod C1306, rattvinkel - inget centrum hittat under initiering, Intermittent.

Har letet på nätet men ej hittat förklaring. Antar att det är det som gör att mina strålkastare har en diffus ljusbild (ej synkar stråkastarna). Var hittar jag givaren å kablarna till strålkastarjusteringen??

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Kolbäck skrev:Ursäkta en okunnig, men bilprovningen fattade ännu mindre.
Har felkod C1306, rattvinkel - inget centrum hittat under initiering, Intermittent.

Har letet på nätet men ej hittat förklaring. Antar att det är det som gör att mina strålkastare har en diffus ljusbild (ej synkar stråkastarna). Var hittar jag givaren å kablarna till strålkastarjusteringen??
Hej,
har du AFS strålkastare? AFS har en projektorlins liknande Xenon.
På vilket sätt är den diffus?
Det sitter en givare bakom ratten (styrvinkelsensor) som kan gå sönder/glappa. Själva boxen sitter på undersidan av rattstången.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Kolbäck
Nybörjare

Inlägg av Kolbäck »

Jo, vänster strålkastare har ej den vamnliga raka kanten som vinklas upp åt höger utan har som en svart klump i mitten. Antar att det är motorn på vänster sida som vinklat ut strålkastaren och fastnat där eller att den inte får signal att gå tillbaka.

Antar att jag får kolla rattvinkelsensorn bakom ratten, accelerationssensorn och ”yaw”-sensorn vid sidan av förarstolen,, det är bara det att jag inte vet vilka värden som skall komma ut ur dem.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Kolbäck skrev:Jo, vänster strålkastare har ej den vamnliga raka kanten som vinklas upp åt höger utan har som en svart klump i mitten. Antar att det är motorn på vänster sida som vinklat ut strålkastaren och fastnat där eller att den inte får signal att gå tillbaka.

Antar att jag får kolla rattvinkelsensorn bakom ratten, accelerationssensorn och ”yaw”-sensorn vid sidan av förarstolen,, det är bara det att jag inte vet vilka värden som skall komma ut ur dem.
Om du provar att ta loss strålkastaren och ser om du kan nolla projektorn (flytta den manuellt) lite försiktigt. och sen koppla in allt igen och se om styrningen skickar i väg lampan på fel håll igen.
Kan även vara så att det är AFS motorn som gått sönder så den inte går att flytta även om den får signalen och då loggas det som en felkod
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Kolbäck
Nybörjare

Inlägg av Kolbäck »

Jo, men felkoden gäller ju rattvinkeln ej strålkastarna. Har för mig att det finns andra koder för dem. Vet inte ens vilken säkring det går över men antar ABS.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Kolbäck skrev:Jo, men felkoden gäller ju rattvinkeln ej strålkastarna. Har för mig att det finns andra koder för dem. Vet inte ens vilken säkring det går över men antar ABS.
Kan generera felkod ändå för den eftersom den inte kan centrera.
Det är inte säkert att en defekt AFS motor ger en felkod heller.

Rattaxel har en egen säkring (ihop med b.la partikelfilter) nr 102 i kupén.
Styrvinkelsensorn arbetar ihop med den elektroniska servon, har du upplevt några problem med servostyrningen?

Rör sig någon av projektorlinserna öh när du vrider på ratten?

Personligen hade jag testat att plocka av strålkastaren och se om där är något fysiskt fel på AFS motorn eller dess funktion innan jag hade börjat plocka av ratten och en massa sådant.
AFS strålkastarna går nämligen att göra om till vänster trafik via en mekanisk spärr i strålkastaren.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Kolbäck
Nybörjare

Inlägg av Kolbäck »

Hur gör du för att nollställa elektroniken, utöver att ta bort batteriet?

Skriv svar