Ford Focus 1,6 TDCI
-
Roadrunner 77
- Nybörjare
- Namn: Henrik Kihlman
- Kör: Ford Focus
Ford Focus 1,6 TDCI
Hej !
Har funderingar att köpa en Ford Focus 1,6 TDCI hgv
Några tips,nått speciellt man ska titta på.
Är det en bra bil ?
Har funderingar att köpa en Ford Focus 1,6 TDCI hgv
Några tips,nått speciellt man ska titta på.
Är det en bra bil ?
-
Örnen
- Nybörjare
- Namn: Micke W
- Kör: Mondeo tdci 115
Lite sent svar kanske.. Men jag har haft en tdci 109hk-10 i snart två år och har kört ca 6000mil. Åkte Saab bensin turbo förut så det var lite omställningstid i början. Tycker bilen rullar på bra, välutrustad för relativt lågt pris (Titanium plus X pkt). Tdci efter årsmod 2009 har partikelfilter utan bytesintervall, bra att veta vid beg köp. Välj gärna till dieselvärmare om möjligt, fungerar riktigt bra med tidur i färddatorn. Senare Focus som är Svensksålda passerar extra rostskyddsbehandling innan lev. Så senare årsmod klarar rosten bra. Min vagn går att köra på 0,42 men då är det landsvägskörning 70 - 90 km/h som gäller. I stan eller motorvägsfart drar den 0,5 l/mil.
-
eing9911
- Nybörjare
- Namn: Henrik Olsson
- Kör: Mondeo 2,2 TDCI HGV
Vid vilket brytdatum upphör bytesintervallen för partikelfiltret? Jag är precis som trådskaparten ute efter en focus 1,6 då jag kör 14 mil/dag och min Mondeo 2,2 tdci ska få pensionering. Jag har verkligen gillat den då det aldrig har blivit dyra servicar på den då den har kamkedja. Detta blir ju inte fallet med en focus men slipper jag byta partikelfiltret så blir det ju en aning billigare driftskostnader.
Är det något annat man bör tänka på med nyare focusar? Har de några standardfel? Rost, hjullager, bussningar etc???
Är det något annat man bör tänka på med nyare focusar? Har de några standardfel? Rost, hjullager, bussningar etc???
-
Mara
- Nybörjare
- Namn: Magnus
- Kör: Focus 2011 1.6 TDCi 95hk Trend kombi
Min Focus 1.6 TDCi 95hk av årsmodell 2011 fyller 1 år om en månad ungefär. Har inget att klaga på, skulle väl vara att man så här i efterhand ångrar att man inte la till lite mer extrautrustning
Ligger väl på 0,5-0,54l/mil i förbrukning och då är det rätt blandad körning.
Innan denna hade jag en Focus -03 bensin, var nöjd med den också, så valet var rätt enkelt när det var dags att byta upp sig.
Ligger väl på 0,5-0,54l/mil i förbrukning och då är det rätt blandad körning.
Innan denna hade jag en Focus -03 bensin, var nöjd med den också, så valet var rätt enkelt när det var dags att byta upp sig.