focus st225 fel på motornstyrsystem ?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
SandrisGT
Veteran
Namn: Sandra Rosvall
Kör: Ford Sierra Cosworth, Ford Focus ST -15, Ford Sierra GT -93 (breddad)
Medlemsnummer: 189

focus st225 fel på motornstyrsystem ?

Inlägg av SandrisGT »

Hej !
min lilla bil bråkar med mig :( när jag startar bilen så tänds den röda lampan nere till höger vid displayn och de står något med fel på motornsstyrstystem.
begränsad acceleration. Detta hände först väligt sällan ocg stängde jag av motorn o starta igen så va de väck. dock så kommer detta upp alltid numera. är bara några få gånger som han går som han ska.

när denna lampan tänds så får jag inte respons på gasen direkt och han ger inte uppt när jag kör. han laddar i början man slutar sedan ladda.

såhär höll de på tills förra veckan. en mprgan när jag skulle köpa till jobb så gick han på tomgång ut o när jag tryckte på gasen hände de inget.
stängde av motorn och starta igen o han gick igen.

i morse så ville han inte ens starta. det klicka inte ens så de va som om startmotorn inte fick signal. lät han vara ett tag o prova igen o till slut så starta han. men återigen så svara han inte på gas. stängde av han och sen funka han igen .. dock med den röda lampan fortfarande tänd.

någon som har någon ide om vad det kan vara som spökar ?
låter ju som något med gasreglaget ..
snacka med en på ford och han tyckte de lät som någon dålig jortpunkt.

Väldigt tacksam för svar !!
Mvh Sandra
Ford Sierra GT -93 *ögonstenen*
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90 *rally*:checkered
Ford Focus ST-1 2015

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Petar har samma problem med sin, det kom efter att han körde slut på batteriet.
Kolla över hur skicket på batteriet är samt jordpunkterna för batteriet.

Den borde hinna bli ordentligt laddad på den sträckan som du kör.
Men mät upp laddningen och batterispänningen. Både när motorn är igång och av (om den dippar snabbt i spänningen).
Laddar den inte ordenligt så lär det vara generatorn. Om jag inte missminner mig så är det ett vanligt fel på STn.

Sen ska det väl också vara en viss typ av batteri för att smartcharge systemet ska fungera som det ska. Har någon då satt i ett felaktigt batteri så kan det vara det som ballar ur.

edit: Silver Calcium batteri ska det vara
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
SandrisGT
Veteran

Inlägg av SandrisGT »

tänkte själv i dom banorna. men jag har ju förhoppningar om att det är rätt batteri då killen själv jobba på ford .. men man vet ju aldig me folk .. får väl få tummen loss o mäta. hade de varit generatorn så borde jag ju märkt detta långt innan. lampan tändes första gången efter bara någon vecka efter att jag köpt den. men då tändes den åsså bara någon enstaka gång ibland. nu tänds den ju varje gång jag startar i stortsätt ... bilen fick ju snällt stå rätt mycke när vi va i thailand o när jag va sjuk direkt efter de, så batteriet kan ju ha tappat syravikt. tack för att du tog dig tid o svara iaf .. du vet att de e uppskattat .. även om läget e som de e.
Ford Focus ST-1 2015

Kroat
Nybörjare
Namn: Petar Hecimovic
Kör: Ford Focus ST225

Inlägg av Kroat »

Precis som Simon skrev så har detta hänt mig.. Och detta problemet kom efter att jag provspelade ljudet med den gammla basen i några sekunder och sen när jag skulle starta så bilen "Klick" å sen kom felmedelandet.. Tog tid innan vi visste vad de va tills en kompis mätte upp batteriet å de va bara 6Volt kvar.. Så vi tog startkablar å den startade igen och gick som den skulle, ett tag.. Tror de gick runt 20 minuter så kom detta tillbaka när bilen stog på men försvann efter att jag startade om bilen.

Jag tror de har något med batteriet å göra iallafall och min ska in på laddning på torsdag iallafall för att se om de är de som är problemet som jag nästan är rätt säker på med tanke på att de aldrig hänt innan. Man får hoppas på att de är ett enkelt problem..

Edit: Provspelade ljudet med bilen avstängd

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Detta står om Smart Charge,

The theory behind smart charge, is a battery will take a charges at its most efficient when it’s cold. Following start up, the PCM checks the Engine coolant temp, and intake air temp, and calculates a cold engine. It will then boost the battery charge, pulling it back as it calculates the under bonnet temp coming up. Its not there to compensate high demand as is the common misconception.

The problem comes on a jump start, when the PCM sees a cold engine, and then a poor battery condition, and can then instantly zap out about 18 volts because its trying to recover the battery. Unfortunately this sudden surge can cook modules.

edit: hittade även detta:

The car has Ford's smart charge system. The battery charge is controlled by the computer in the car.
Has the car got the right type of battery fitted? It cannot be fitted with the ordinary type, must be silver calcium. It cannot be charged on the car with an ordinary battery charger and you cannot use jump leads or booster pack - well you can but....
You will need to take it to Ford to reset the system.
There have been problems with the plug, which has 3 small wires, breaking at the alternator.
Also, there is a temperature sensor for the battery and this may be faulty.
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Det låter som det skulle kunna vara felen som beskrivs i tråden. Om det inte funkar så börjar det bli intressant att höra vad för felkoder den ger? (fast man ska göra felkodsavläsning när man har bra med kräm i batteriet.)
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

J_P
Veteran
Namn: JP
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015

Inlägg av J_P »

Är det fel på ett Silver-Calcium batteri så dör de de en hastig "död", därför har Ford verkstäder en speciell batteritestare för att kolla av batteriet vid service, låter som du åker på att byta batteri i bilen, sen nolla bort felkoder då det genereras "felaktiga" felkoder när det blir såhär.

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Hoppar in här då jag precis köpt nytt batteri till min Focus, fick också motorvarning och annat strul innan jul och sedan dog batteriet helt under nyår. Hade ett reservbatteri + kablar att starta med och min går bra när den väl startat.

Men har funderat på detta med silver-kalcium (original) resp kalcium-kalcium (mekonomen/biltema etc). Då de texter jag hittat på nätet verkar beskriva att silver-kalcium tar laddning bättre men även kalcium-kalcium tål den nya typen av smarta laddare, vilket inte äldre vanliga bly-batterier gör.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!

Inlägg av Skinkis »

Detta är ju bara en gissning från min sida, men om det vore så att bilarna inte fungerar med ett "vanligt" batteri från AD eller Mekonomen etc. så hade det nog varit ganska vida känt vid detta laget då Focus har funnits på marknaden en bra stund och det är ganska gott om folk som köper delar där istället för hos den lokala Ford ÅF.

Sen om ett vanligt batteri fungerar lika bra som ett Silver Calcium är väl en annan fråga...

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Som jag förstått det så klarar Silver av högre laddspänning utan att koka om man jämför med tex Calcium Calcium. Men jag har inte testat.

Med vänlig hälsning, C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
SandrisGT
Veteran

Inlägg av SandrisGT »

Jag fråga chefen om hade koll på om Tudor tål fords smart-charge. han hade för sig att dom gått ut med detta innan men ska kolla med produktansvarig för tudor ändå. man kan ju aldrig va för säker. återkommer med info när jag vet mer (: Focusen åker nog in i värmen idag så jag kan mäta batteriet så får vi se.
Ford Focus ST-1 2015

J_P
Veteran
Namn: JP
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015

Inlägg av J_P »

Det fungerar med ett Bly-Hybrid eller calcium calium batteri, men livslängden blir därefter.

TomasW
Erfaren
Namn: Tomas Wennerström
Kör: Focus ST

Inlägg av TomasW »

Testa med att koppla ur batteriet i en kvart eller så och koppla in det igen för att se om det blir bättre, kanske är programvaran i bilen som fått frispel. Se bara till att du har koden till bilstereon så att du kan knappa in den efteråt.
Skulle det vara generatorn som packat (vilket är ett vanligt fel) så bör du få fler fel som styrservo mm. men bilen blir väldigt konstig när det händer och beter sig ungefär som du beskriver.
Skulle det vara generatorn så bör det gå att få det på försäkringen om du nu har helförsäkring och bilen inte gått för långt.

Användarvisningsbild
SandrisGT
Veteran

Inlägg av SandrisGT »

jo helförsäkring e de ända som gäller (: gått för långt ? han har precis passerat 8000 så de e väl får långt kan jag tänka mig :/ ska även prova de du föreslår så får vi se (: står på laddning nu så hoppas på de bästa !!
Ford Focus ST-1 2015

Användarvisningsbild
SandrisGT
Veteran

Inlägg av SandrisGT »

har nu undersökt det här med vilket batteri man ska använda.
Jag har fått följande svar från Exide:

vad gäller Ford Silver Calcium Batterier

- Ford köper sina OE batterier från både Varta & Exide... Silver används inte i tillverkning av batterier längre... (old school) Det var viktigt under den tiden vi gjöt plattorna... men Exide har använt ExMet sen 1995 och Varta Powerframe technology sen 2007...

- Ordet Silver Calcium är idag enbart en produktnamn och har inget med tillverkning att göra...

With other words old technolgy

Du kan använda vilken TC, TB eller TA batteri som passar in i bilen utan problem

(:
Mvh Sandra
Ford Focus ST-1 2015

Skriv svar