Svårstartad och huggande C-Max -06 med vibrationer

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
kormi
Nybörjare
Namn: Daniel
Kör: C-Max

Svårstartad och huggande C-Max -06 med vibrationer

Inlägg av kormi »

Är nybliven medlem på forumet då jag upplever problem med min C-Max FFV -06 (11000mil) och eftersom jag får minst sagt förvirrande svar från de verkstäder som jag besökt så hoppas jag att någon här kan ge mig en hint innan jag ger mig på att byta fler delar.

Mina tre största issues är:

1) Först av allt så har jag vibrationer i bilen, inte mkt men tillräckligt för att vara irriterande, vibrationerna är tydligast vid acceleration eller motorbroms men finns där hela tiden. Jag har balanserat och kontrollerat däcken 2gånger (rullat max 600mil sen inköp), bytt vänster drivaxel och vänster hjullager utan någon förbättring. Misstänker att det övre motorfästet inte är 100% ok men tvivlar på att det kan orsaka vibrationerna, har haft bilen inne på 3 olika verkstäder som alla uppger olika orsaker (skulle kunna vara……), men ingen har hittat något direkt uppenbart glapp eller liknande fast bilen är genomgången två gånger (bussingar osv…).

2) Om jag t.ex. kör i 50 släpper gasen för att därefter trycka på gasen igen så ”hugger” det kraftigt i bilen, detta skulle kunna bero på ett motorfäste men finns det något annat som bör undersökas?

3) Bilen kan ibland vara svårstartad, om jag kör en kort sträcka och stannar bilen för att direkt starta den igen så är den många gånger svårstartad. Misstänker att detta beror på spjällhuset eller lägesgivaren, enligt Ford så behöver bilen ingen omprogrammering av PCM boxen.

Är tacksam för alla tips/råd jag kan få..

Tags: