Ford Focus RS mk3 2016

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
RS16
Veteran
Inlägg: 162
Blev medlem: fre okt 30, 2015 4:43 am
Namn: Per Brugge
Kör: Ford Focus RS 2016
Ort: Ekerö

Inlägg av RS16 »

Någon som bytt belägg bak på sin RS? Det är ont om plats. Det bakre bromsoket sitter skruvat med två sådana där utvändiga torx-skallar. Problemet är den ena skruven är svår att komma åt och få bra grepp om. Både hydralledningen och handbromsvajern kommer i vägen. Handbromsvajern kanske man får ta bort (det är här tipsen från de som gjort det är välkomna) men bromsledningen får gärna sitta kvar så man slipper lufta varje gång man byter belägg (jag gör det inför - och efter - varje trackday då racebeläggen skriker så förbaskat på gatan). Hylsa och spärrskaft är inte att tänka på. Jag får runt en fast nyckel men då kan jag bara vrida typ 10-15 grader varje tag, sedan blir det omtag. kommer ta ett j-la tag att få bort skruven.

Så, hur gör ni? Att åka till Fordverkstaden varje gång är inget alternativ då det som sagt ska bytas då och då.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6130
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

RS16 skrev:Någon som bytt belägg bak på sin RS? Det är ont om plats. Det bakre bromsoket sitter skruvat med två sådana där utvändiga torx-skallar. Problemet är den ena skruven är svår att komma åt och få bra grepp om. Både hydralledningen och handbromsvajern kommer i vägen. Handbromsvajern kanske man får ta bort (det är här tipsen från de som gjort det är välkomna) men bromsledningen får gärna sitta kvar så man slipper lufta varje gång man byter belägg (jag gör det inför - och efter - varje trackday då racebeläggen skriker så förbaskat på gatan). Hylsa och spärrskaft är inte att tänka på. Jag får runt en fast nyckel men då kan jag bara vrida typ 10-15 grader varje tag, sedan blir det omtag. kommer ta ett j-la tag att få bort skruven.

Så, hur gör ni? Att åka till Fordverkstaden varje gång är inget alternativ då det som sagt ska bytas då och då.
Kör en blocknyckel med spärrfunktion? =)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6130
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Keramiska bromsar någon? :p
Bara $6850

http://www.racingbrake.com/RB-CCB-Kit-3 ... p/2c58.htm

RS16
Veteran
Inlägg: 162
Blev medlem: fre okt 30, 2015 4:43 am
Namn: Per Brugge
Kör: Ford Focus RS 2016
Ort: Ekerö

Inlägg av RS16 »

nextuz skrev:Kör en blocknyckel med spärrfunktion? =)
Ont om plats men kan kanske gå om man hittar en med väldans tight design där spärrfunktionen inte bygger för mycket på yttre diametern.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6130
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »


Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6130
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Dessa kan vara sådana som spärrar bara åt ett håll :)
Bara o vända för o spärra åt andra hållet.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000030674/

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5479
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

RS16 skrev:Någon som bytt belägg bak på sin RS? Det är ont om plats. Det bakre bromsoket sitter skruvat med två sådana där utvändiga torx-skallar. Problemet är den ena skruven är svår att komma åt och få bra grepp om. Både hydralledningen och handbromsvajern kommer i vägen. Handbromsvajern kanske man får ta bort (det är här tipsen från de som gjort det är välkomna) men bromsledningen får gärna sitta kvar så man slipper lufta varje gång man byter belägg (jag gör det inför - och efter - varje trackday då racebeläggen skriker så förbaskat på gatan). Hylsa och spärrskaft är inte att tänka på. Jag får runt en fast nyckel men då kan jag bara vrida typ 10-15 grader varje tag, sedan blir det omtag. kommer ta ett j-la tag att få bort skruven.

Så, hur gör ni? Att åka till Fordverkstaden varje gång är inget alternativ då det som sagt ska bytas då och då.
Går det inte bara att lossa själva oket med insexskruvarna som sitter under de svarta gummibälgarna?

\Rickard
Bilagor
20170211_155912.jpg
FORD-FOCUS-RS-MK3-FRONT-REAR-BRAKES-BREMBO-_1.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

RS16
Veteran
Inlägg: 162
Blev medlem: fre okt 30, 2015 4:43 am
Namn: Per Brugge
Kör: Ford Focus RS 2016
Ort: Ekerö

Inlägg av RS16 »

RickardEM skrev:Går det inte bara att lossa själva oket med insexskruvarna under gummibälgen?

\Rickard
Jo, du har förstås rätt. Jag försökte skruva bort hela oket, och det behöver man inte göra för att byta belägg. Knasigt av mig....

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5479
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

RS16 skrev:Jo, du har förstås rätt. Jag försökte skruva bort hela oket, och det behöver man inte göra för att byta belägg. Knasigt av mig....
Tur det, borde gå lite smidigare när man byter belägg så ofta. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

RS16
Veteran
Inlägg: 162
Blev medlem: fre okt 30, 2015 4:43 am
Namn: Per Brugge
Kör: Ford Focus RS 2016
Ort: Ekerö

Inlägg av RS16 »

Jag har tidigare läst en massa om RS:ens problem med RDU-enheten som överhettas vid bankörning för att därefter gå in i något slags safety mode där bakhjulsdriften helt sonika kopplas ur varpå man åker runt med en rent framhjulsdriven bil. När jag läste om det senast hade jag fortfarande inte drabbats själv trots att jag rastar min RS på bana regelbundet. Jag har nog kört en 4-5 gånger utan att någonsin stött på problemet. Och då har jag också kört rätt så rejäla stinter på uppåt 15 minuter där grejerna i övrigt gått rejält varma.

Men så på Gelleråsen förra veckan så drabbades jag. Och inte bara en gång utan varje gång som jag kört uppåt 10 minuter. All traction försvinner på ett ögonblick. Första gången det skedde var jag säker på att jag fått punka, så halkigt var det.

Nu har jag varit borta från ämnet ett tag och är inte 100% påläst. Men antar att Ford byggt in säkerhetsmarginal för att skydda RDU-enheten när oljan går varm. Jag har för mig att jag läste på de engelska och amerikanska forumen att det inte finns någon temperaturgivare i RDU-enheten utan att de beräknar en "temperatur" utifrån diverse andra värden. Någon som vet om det stämmer?

Jag har också hört att man kan komma runt problemen delvis. Och att det beror på att denna safety mode går in lite olika beroende på vilket körläge (normal, sport, bana, drift) samt om man har ESP:n helt avslagen eller ej. Om så är fallet skulle det möjligen kunna förklara varför jag kunde köra hela förra sommaren utan att någonsin drabbas medan jag nu drabbas med en regelbundenhet som gör att man skulle kunna tro att det finns en naturlag som stipulerar efter hur många minuter som bilen ska koppla ur bakhjulen. På Gelleråsen förra veckan körde jag hela tiden i ban-mode (och då lyser ESP-lampan som om den vore urkopplad, dock är det ett sportläge och man måste gå via ESP-knappen för att koppla ur ESP helt och hållet) och mestadels med ESP helt urkopplat.

Tips och trix mottages tacksamt.

Greven
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: mån mar 30, 2009 1:24 pm
Namn: Marcus
Kör: Focus RS om några månader
Ort: Glennbyn

Inlägg av Greven »

Har alltid hört talas om dåliga försäljare med noll känsla för kundvård. Jag har nu varit inne vid 3 olika tillfällen på Ford i Mölndal för att kolla på en Focus RS, samtliga sitter som klistrade vid sina datorer, jag upplevde t.o.m att en undvek min blick.

Jag står i valet och kvalet om jag skall slå till på en RS till våren, kommer i så fall lägga beställning snart.

Hade jag varit försäljare så hade jag varit framme direkt hos varje potentiell kund som kliver in, jag hade gjort allt för att hela proceduren från första kontakten till leverans blir magisk. Jag hade uppdaterat kunden om läget, nu går den in i lackboxen, nu sänks motorn ner, nu står den på en båt, nu har den fått sitt regnr och du kan komma på Fredag klockan 14:00 och hämta ut bilen. På fredagen hade jag placerat bilen på den finaste platsen med skynke över, jag hade haft kylt alkoholfritt bubbel redo. Vi hade i lugn och ro smuttat på bubbel, pratat om bilen, gått igenom lite papper, skickat med nån keps, cool nyckelring eller annat gunk bara för att förhöja upplevelsen.
Sen skulle armens musikkår stå och spela musik när man rullar ut genom portarna.... nu gick jag kanske för långt men ni förstår nog vad jag menar ;)

Finns det såna försäljare idag?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5479
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

RS16 skrev:Jag har tidigare läst en massa om RS:ens problem med RDU-enheten som överhettas vid bankörning för att därefter gå in i något slags safety mode där bakhjulsdriften helt sonika kopplas ur varpå man åker runt med en rent framhjulsdriven bil. När jag läste om det senast hade jag fortfarande inte drabbats själv trots att jag rastar min RS på bana regelbundet. Jag har nog kört en 4-5 gånger utan att någonsin stött på problemet. Och då har jag också kört rätt så rejäla stinter på uppåt 15 minuter där grejerna i övrigt gått rejält varma.

Men så på Gelleråsen förra veckan så drabbades jag. Och inte bara en gång utan varje gång som jag kört uppåt 10 minuter. All traction försvinner på ett ögonblick. Första gången det skedde var jag säker på att jag fått punka, så halkigt var det.

Nu har jag varit borta från ämnet ett tag och är inte 100% påläst. Men antar att Ford byggt in säkerhetsmarginal för att skydda RDU-enheten när oljan går varm. Jag har för mig att jag läste på de engelska och amerikanska forumen att det inte finns någon temperaturgivare i RDU-enheten utan att de beräknar en "temperatur" utifrån diverse andra värden. Någon som vet om det stämmer?

Jag har också hört att man kan komma runt problemen delvis. Och att det beror på att denna safety mode går in lite olika beroende på vilket körläge (normal, sport, bana, drift) samt om man har ESP:n helt avslagen eller ej. Om så är fallet skulle det möjligen kunna förklara varför jag kunde köra hela förra sommaren utan att någonsin drabbas medan jag nu drabbas med en regelbundenhet som gör att man skulle kunna tro att det finns en naturlag som stipulerar efter hur många minuter som bilen ska koppla ur bakhjulen. På Gelleråsen förra veckan körde jag hela tiden i ban-mode (och då lyser ESP-lampan som om den vore urkopplad, dock är det ett sportläge och man måste gå via ESP-knappen för att koppla ur ESP helt och hållet) och mestadels med ESP helt urkopplat.

Tips och trix mottages tacksamt.
Här finns det lite intressant information (LÄNK) men tyvärr ingen lösning på problemet. :(

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

RS16
Veteran
Inlägg: 162
Blev medlem: fre okt 30, 2015 4:43 am
Namn: Per Brugge
Kör: Ford Focus RS 2016
Ort: Ekerö

Inlägg av RS16 »

RickardEM skrev:Här finns det lite intressant information (LÄNK) men tyvärr ingen lösning på problemet. :(

\Rickard
Yep jag läste på själv igår kväll och hittade bl.a. den artikeln (ovanligt ärlig med tanke på att de kränger en RDU-kylare...). Konklusionen verkar som sagt vara att det inte finns någon lösning (inom rimlighetens gränser). Så det blir nog till att korta ner stinterna istället. För att köra med 95% attack istället för 102% är ju så klart inte att tänka på......

Greven
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: mån mar 30, 2009 1:24 pm
Namn: Marcus
Kör: Focus RS om några månader
Ort: Glennbyn

Inlägg av Greven »

Till alla erandra som kör RS nu.

Hur upplever ni skalstolen mot standardstolen?

Slits skalstolen mycket på kanten där man glider ner med röven/låret? Jag oroar mig lite för att sömmen skall börja nötas och till slut släppa.

Ångrar ni er att ni valde den ena eller den andra?

Standardstolen, sitter ni tillräckligt stilla i den eller glider ni över på passagerarstolen i varje rondell?

Jag tyckte materialvalet i standardstolen kändes något billigt, hur upplever ni?

Är i närheten av att lägga en order så vill veta allt.

RS16
Veteran
Inlägg: 162
Blev medlem: fre okt 30, 2015 4:43 am
Namn: Per Brugge
Kör: Ford Focus RS 2016
Ort: Ekerö

Inlägg av RS16 »

Greven skrev:Till alla erandra som kör RS nu.

Hur upplever ni skalstolen mot standardstolen?

Slits skalstolen mycket på kanten där man glider ner med röven/låret? Jag oroar mig lite för att sömmen skall börja nötas och till slut släppa.

Ångrar ni er att ni valde den ena eller den andra?

Standardstolen, sitter ni tillräckligt stilla i den eller glider ni över på passagerarstolen i varje rondell?

Jag tyckte materialvalet i standardstolen kändes något billigt, hur upplever ni?

Är i närheten av att lägga en order så vill veta allt.
Jag har skalstolen och är nöjd (numera....). Men då kör jag mycket på bana och har ett reellt behov av att sitta fast i stolen - kör man bara på gata får man göra sin egen bedömning.

Den stora nackdelen med skalstolen är att den är på tok för högt monterad, och dessutom inte justerbar i höjdled. Man sitter på tok för högt i bilen helt enkelt, långt ifrån sportigt. Kika på vilken test/provkörning som helst av bilen så omnämns detta som en stor nackdel. Jag har dock nyligen installerat JCR Developments "super-low seat frames" som sänker massiva 5,5 cm. Nu sitter jag tvärtemot riktigt lågt, och det blir en helt annan bil.

Jag brukar slita ut sidan (på instegssidan, slitaget blir när man kliver in i bilen) av lårstödet på alla mina bilar med sportsäten. Och visst märker jag att det nöts även i RS:en. Men hittills (14-15 månader och ca 1.800 mil) är det inga problem. Jag skulle säga att det är samma som på alla bilar oavsett om det är läder eller annat material i sätena. Mitt numera lägre säte gör faktiskt att slitaget minskar där, man behöver liksom inte glida över lårstödet på väg in och ut.

Så jag skulle göra om valet av skalstolar alla dagar i veckan, men det är alltså för att jag har ett reellt behov.

Skriv svar