Ford Focus RS mk3 2016

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
root
Veteran
Inlägg: 689
Blev medlem: mån jan 12, 2009 10:26 pm
Namn: Ulf Skogström
Kör: Focus RS mk3 -16, Focus RS mk2 -09, Volvo 855 -94
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 21

Inlägg av root »

Några läckra bilder. *drool*
FordFocusRS_01_1.jpg
FordFocusRS_03_1.jpg
FordFocusRS_04_1.jpg
FordFocusRS_05_1.jpg
FordFocusRS_Event_15.jpg
FordFocusRS_Interior_01_1.jpg
FordFocusRS_Event_08.jpg

rubank
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: tor dec 13, 2007 8:51 pm
Namn: Anders S
Kör: Focus RS
Ort: västerås

Inlägg av rubank »

en kittad ST, så besviken...

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3794
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

rubank skrev:en kittad ST, så besviken...
Jag kan verkligen inte hålla med dig! Nya RS är riktigt tilltalande både i utseende och prestanda. Kul att de har "track" tillval såsom skalstolar, r-däck, motorsportfälgar mm. Nu väntar jag bara på pris så får vi se om den gröne ska avyttras.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

rubank skrev:en kittad ST, så besviken...
Hmm... Jag håller definitivt inte med dig heller. I så fall är ju mk2:an detsamma också, eller? Enda tveksamheten från min sida är den något låga effekten, men det kanske blir bättre när de faktiska siffrorna kommer ut...

Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

New Ford Focus RS - Global Reveal (FULL)

Inlägg av Focus RS »


Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Inlägg: 1037
Blev medlem: fre aug 06, 2010 10:22 pm
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bruno »

rubank skrev:en kittad ST, så besviken...
hur menar du nu? det enda som e likadant e dörrar och lyktor?? annan motor, annan drivlina, andra kjolar.. då är ju den gamla RS mycket mer lik "sin" ST-version än vad denna är

rubank
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: tor dec 13, 2007 8:51 pm
Namn: Anders S
Kör: Focus RS
Ort: västerås

Inlägg av rubank »

Bild

Bild

skillnaden är väl att nu skall RSn vara massproducerad. större kundgrupp skall attraheras och det är inte lika mycket "käftsmäll" utan mer moderata förändringar. den är inte lika uppseendeväckande helt enkelt från grunden.
att kitta upp den med tex huvscoop eller fälgar och däck, stolar mm är det jag tycker skulle varit standard på deras häftigaste modell. skärmbreddare luftintag osv på sidorna och annat som man kan se att det är en prestandabil.

Målet är väl kanske att man skall tjäna pengar på bilen till skillnad mot tidigare RS modeller där det mer verkade som man gjorde en mindre serie och visste om att man gick back per såld bil men att det var en accepterad kostnad för att ha bilar i det segmentet och representera märket. nu verkar det mer som att man får en grundmodell och sedan skall köpa till RS delarna själv istället.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6143
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Tycker det är vettigt att de skippat plåtbreddning osv och lagt krutet på väghållning och drivlinan.
Den är mer, eller mycket mer tilltalande än RS mk2 som verkligen "bara" är en dyr breddad ST med en annan framvagn...

Med denna känns det som när de tog steget från den bakhjulsdrivna Sierra Cosworth till den med 4x4. En standard kaross Med en kraftig motor och en hungrig drivlina :)

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8909
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Första bilden ajg såg så tänkte jag bara: Hyundai?? :p
Men sen kollade jag dom andra och då fick jag en bra känsla, speciellt angående fyrkrafsen.

Håller lite med rubank att där skulle varit något mer som gjort att den sticker ut. Nu är den som typ Evo10an, ser inte ut som något speciellt. Men det är nog för att bredda kundgruppen så "alla" vill ha den.
Men nån huvgälar eller utsläpp i framskärmarna hade dom väl kunnat kosta på sig?

Backljuset var inte vidare snyggt heller :p
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

rubank
Veteran
Inlägg: 411
Blev medlem: tor dec 13, 2007 8:51 pm
Namn: Anders S
Kör: Focus RS
Ort: västerås

Inlägg av rubank »

det kommer nog dyka upp lite ps bilder på tvådörrars med huvscoop/gälar och skärmbreddning snart.

Keller: jag såg att någon skrivit på ett annat forum att gälar kan vara ett kit/tillbehör...
får väl se om det stämmer när den listan blir officiell.

nextuz:varför skulle de kompromissa där menar du?

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8909
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

rubank skrev: Keller: jag såg att någon skrivit på ett annat forum att gälar kan vara ett kit/tillbehör...
får väl se om det stämmer när den listan blir officiell.
Håller tummarna :)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Ken Block rastar nya mk3:an... :starter:


Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Nya Ford Focus RS är fyrhjulsdriven och officiell – fakta, bilder och film

Inlägg av Focus RS »

Bild
Efter flera års frånvaro är Ford Focus RS nu tillbaka och det vassare än någonsin. Turbofyra och mer än 320 hästkrafter i all ära, men fyrhjulsdriften är den stora nyheten.
Läs hela artikeln på Teknikens Värld => LÄNK

Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Officiell: Nya Ford Focus RS – tuffare än någonsin

Inlägg av Focus RS »

Bild
Idag presenterar Ford den tredje generationen Focus RS med samma 2,3-liters turbofyra som i Mustang. Toppeffekten är inte exakt angiven men "mer än 320 hk" och den största hemligheten lyckades Ford hålla för sig själva – Focus RS blir fyrhjulsdriven för första gången. Den bakre differentialen har dubbla kopplingar som kan styra kraften till höger eller vänster bakhjul, så kallad "Torque Vectoring" (aktiv momentstyrning).
Läs hela artikeln på Auto Motor & Sport => LÄNK

Focus RS
Legend
Inlägg: 10136
Blev medlem: ons sep 10, 2003 10:00 am
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

INSIDE evo tittar närmare på nya RS:en...


Skriv svar