Byta generator Focus ST -06??
-
lexcom
- Erfaren
- Namn: Mattias Lindqvist
- Kör: Ford Focus ST
Byta generator Focus ST -06??
Min generator har antagligen gett med sig...
PLötsligt började batterilampan lysa och generatorn ger i från sig ett lätt tjutande ljud. Körde ett tag tills bilen dog och batteriet var helt dött så att det inte fick nån laddning var solklart. Laddade upp batteriet igen och nu har batterilampan slocknat och har inte lyst på flera dagar så jag vet inte om den har hoppat igång igen :/
Dock så vågar jag inte köra några längre sträckor av säkerhetsskäl.
Bta generator inkl spännrullar och rem kostar 10 200 kr på Skobes. Bara generatorn kostar 5100 sedan rullarna 800 kr styck plus rem. Arbetskostnaden landar därmed på ca 3000 sek. Låter som att det är ett ganska stort jobb med tanke på kostnaden.
Någon som vet billigare alternativ samt om det är svårt att byta själv???
PLötsligt började batterilampan lysa och generatorn ger i från sig ett lätt tjutande ljud. Körde ett tag tills bilen dog och batteriet var helt dött så att det inte fick nån laddning var solklart. Laddade upp batteriet igen och nu har batterilampan slocknat och har inte lyst på flera dagar så jag vet inte om den har hoppat igång igen :/
Dock så vågar jag inte köra några längre sträckor av säkerhetsskäl.
Bta generator inkl spännrullar och rem kostar 10 200 kr på Skobes. Bara generatorn kostar 5100 sedan rullarna 800 kr styck plus rem. Arbetskostnaden landar därmed på ca 3000 sek. Låter som att det är ett ganska stort jobb med tanke på kostnaden.
Någon som vet billigare alternativ samt om det är svårt att byta själv???
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Håller med där.TomasW skrev:Kolla så att det inte går att ta det på försäkringen om nu bilen inte gått för långt.
Har du helförsäkrat och bilen inte gått mer t.ex 10000mil och inte äldre än 8 år (brukar det vara) så kan du ta det på motorskada. Blir mycket billigare!
Har inte ens sett var generatorn sitter.. men e det ett sådant pris lär den inte vara kul att komma åt.
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
lexcom
- Erfaren
- Namn: Mattias Lindqvist
- Kör: Ford Focus ST
Det gick bra. Fick allt på motorgarantin så man får tacka så mycket för tipset. AC kompressorn hade oxå pajat så de bytte den med så nu har jag nyrenoverad AC och ny generator
Fick dock punga ut med två självrisker då de såg det som två skador (totalt 6000 sek). Men jag fick tillbaka 4500 kr i stilleståndsersättning (tog ingen hyrbil) för väntan på verkstadstid mitt i semestern. Så jag pröjsade 1500 spänn för ny generator och ny AC kompressor 
Fick riktigt bra support av försäkringsbolaget
Fick riktigt bra support av försäkringsbolaget