Focus st -05 hjälp

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
lindh99
Nybörjare
Namn: mick lindh
Kör: Focus st

Focus st -05 hjälp

Inlägg av lindh99 »

Tja! Har nyligen skaffat mig en Focus st -06. Men har ett problem tyvärr. Mellan 30-70km/h skakar det i framhjulen/framvagnen ganska rejält. Jag känner dock inga kraftiga skakningar i ratten. Bilen är sänkt 25mm och vad jag har hört kan detta påverka drivaxeln. Jag känner bara vibrationerna vid gaspådrag, alltså inte när jag rullar i denna hastigheten. Skall jag börja med att möjligtvis testa att göra en framvagnsinställning, eller ska jag gå på och kolla drivaxeln direkt?

Någon som möjligtvis har ett bra knep för att dra en slutsats om vad det kan vara? Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Daniel
Veteran
Namn: Daniel Bordal
Kör: Focus ST -07

Inlägg av Daniel »

En i denna tråden som hade samma problem efter sänkning.

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... 967&page=7

Jag kör med h&r 25mm sänkning utan problem
\\UR-QUATTRO//

lindh99
Nybörjare

Inlägg av lindh99 »

okej, ja han har/hade ju precis samma fel som mig. Jag har en st från -05 (skrev fel i förra inlägget) med 25mm sänkning, jag har dock inte orginalfjädrarna. Någon som vet om det går att åtgärda det utan att ta bort sänkningen? vore ganska bra om det gick..

Inte så att du möjligtvis "Daniel" har dina orginalfjärdar tillsalu? bor också i borås.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Oavsett vilken sänksats så kan du få vibrationerna. Det är att drivaxlarna "slits in" i original positionen och när du sen sänker den så ändrar du vinkel på drivaxlen vilket resulterar i vibrationerna. Enda sättet är att byta axlar eller sätta dit original fjädrar.
OM det nu är drivaxlarna.
Jag hade först satsat på att kolla över framvagnen (fyrhjulsinställning), kolla så att skivorna är raka och kolla däcken så dom inte är ojämna.
Troligen är det axlarna då det är mest vanligt på dom tidiga ST225. Men jag tycker du ska kolla upp det andra först så du inte bytar fjädrar och ändå har samma resultat.
Dock ska du tänka på att gör du fyrhjulsinställningen först (och allt det andra) och har kvar vibrartionerna och bestämmer dig för att sätta dit original fjädrar igen så måste du göra en ny inställning.
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

lindh99
Nybörjare

Inlägg av lindh99 »

Tack för svaret keller! Jag har bokat tid för 4 hjulsinställning och balansering. Ser ju helt klart att däcken är snett slitna. Däcken är väldigt slitna så det är dags att byta faktiskt. Men jag skall testa det du säger, sen ifall det nu kvarstår så ska jag se till att byta till orginalfjädrar. Går mest och oroar mig över att det inte ska gå lösa, men hoppas på detta innerligt. Men tack än en gång för svaret!

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Hoppas det löser sig! Håll oss uppdaterade :)
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

lindh99
Nybörjare

Inlägg av lindh99 »

Hade en mekaniker idag som provkörde bilen. Han trodde att felet satt på drivaxlarna, därefter kände han på båda två och den ena läkte olja och kändes helt stum. Han hade inte möjlighet att hissa upp bilen dock, men med tanke på att den var så pass stum och läkte olj så känns det nästan som att den är felet. Blir det inte bättre efter jag bytt den ska jag testa att sätta på orginalfjädrarna.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

lindh99 skrev:Hade en mekaniker idag som provkörde bilen. Han trodde att felet satt på drivaxlarna, därefter kände han på båda två och den ena läkte olja och kändes helt stum. Han hade inte möjlighet att hissa upp bilen dock, men med tanke på att den var så pass stum och läkte olj så känns det nästan som att den är felet. Blir det inte bättre efter jag bytt den ska jag testa att sätta på orginalfjädrarna.
okej.
Har du fått tag på nya axlar? Isåfall vad kostade dom?
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

lindh99
Nybörjare

Inlägg av lindh99 »

Jag fick köpa en ny drivaxel (höger). Den kostade 9080kr... Men hoppas att jag blir av med vibrationerna. Om de inte försvinner så får jag väl sätta på orginalfjädrar. Men den inre bälgen hade spruckit så olja och fett hade läkt ut.

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja där hade du högst troligt orsaken om nu en knut kändes stum som direkt sätter sådana fenomen.

Tråkigt att ge så pass mycket slantar för nya drivaxlar där tipset annars är ebay där man hittar kvalitéts drivaxlar till många gånger bråkdelen vad dessa kostar här hemma.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

lindh99 skrev:Jag fick köpa en ny drivaxel (höger). Den kostade 9080kr... Men hoppas att jag blir av med vibrationerna. Om de inte försvinner så får jag väl sätta på orginalfjädrar. Men den inre bälgen hade spruckit så olja och fett hade läkt ut.
usch. sura pengar!
Har du nån FINISnummer på den? Tänkte att man kanske kunde leta upp på Ebay eller nått.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

lindh99
Nybörjare

Inlägg av lindh99 »

Drivaxeln är tyvärr redan beställd. Köpte nyligen focusen så förra ägaren ska stå för kalaset. Så hoppas detta löser vibrationerna nu.

Skriv svar