handbroms Focus ST 06

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
defrost
Erfaren
Namn: Paul V
Kör: Focus ST

handbroms Focus ST 06

Inlägg av defrost »

Hej!
Körde till jobb efter att bilen stått still i nästan 2 månader!
Bromsade extra mycket så att all rost skulle slitas bort från skivorna, drog även i handbromsen.

När jag kom fram märkte jag att höger bakhjul var varm och bilen rullade dåligt. Bankade lite på bromsoket och körde hem, bromsarna var fortfarande varma så jag plockade av hjulet och sprutade "powerlube" på oket.

Efter en testrunda i kväll verkade allt vara bra ingen extra värme MEN handbromsen tar längre upp och är helt slapp de till andra hacket. Vad kan ha hänt ??

1000 Tack för alla tips

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

kan väl egentligen bara va 2 saker.. "kablarna" till handbromsen eller bromsok

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo som sagt bara att demontera bakhjulet och kika/känna närmare vilka av dessa delar det kärvar.
Som sedan vad det gäller bromsok behöver lite demontering, rengöring samt lätt insmörjning. Med handbromsvajer är det i regel byte som gäller.

defrost
Erfaren
Namn: Paul V
Kör: Focus ST

hittat felet !

Inlägg av defrost »

Det är handbroms hävarmen eller vad man ska kalla den för som är riktigt seg och går inte tillbaka till sin position. Får man byta hela oket eller kan man "laga" den ?

1000tack !

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Brukar faktiskt i många fall gå att "motionera" upp dessa med plus lite smörjmedel.

I värre fall då dessa är helt fastrostade kan man även då få fart på denna men måste då demontera oket.

Skriv svar