Knappen till öppna bagagedörren har slutat fungera. (Focus 99/00)

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
zerocool
Nybörjare
Namn: KP
Kör: Focus

Knappen till öppna bagagedörren har slutat fungera. (Focus 99/00)

Inlägg av zerocool »

Som ämnet beskriver. Jag har en Ford Focus där knappen som sitter till vänster om ratten som öppnar bagageutrymmet helt enkelt har slutat att fungera. Inget händer när man trycker på den. Förslag? Finns det någon specifik säkring till denna funktion?

Centrallåset spökar också en del. I de flesta fall när man inte kört bilen på ett tag så fungerar det inte. Däremot när man kört en halvtimme smäller det till i resten av dörrarna och centrallåset hoppar igång. Sedan fungerar det oftast resten av dagen.

Centrallåset kan jag leva med men att inte kunna öppna bagaget är desto surare.

Tags:

mEnkvist
Erfaren
Namn: Mattias Enkvist
Kör: Focus FFV -09 & S-MAX -13

Inlägg av mEnkvist »

Har du testat att dränka låskistorna med WD40 eller 5.56? Mitt centrallås slutade fungera så fort det var risk för regn, knappen till bakluckan likaså. Sprutade in fuktdrivande genom nyckelhålet i förardörr, passagerardörr och baklucka. Har sedan dess fungerat felfritt i en månad i alla fall

zerocool
Nybörjare
Namn: KP
Kör: Focus

Inlägg av zerocool »

Ska testa direkt i eftermiddag. Låter ju som precis samma fel och faktum är att det är när det regnar/fuktigt ute som centrallåset strulat mest.

Tack!

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo dessa fenomen med dess centrallås är megavanligt att dessa ofta lever sitt eget liv.
Men tipset om att dränka in dess låskistor känner jag igen med att det kan funka på dom focusar jag servar mellanåt.

Likaså gäller det förmodligen med bakluckans öppnings funktion som jag än så länge inte behövt bråka vidare med,,, men kollmät att det finns spänning fram till bakluckans C-låsmotor då man aktiverar öppnarknappen.
Enligt elschemat ser dess öppnarfunktion ha samma avsäkring som centrallåset.
Säkring E63 (20A).

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

ska tilläggas att den säkringen inte alls e lätt att hitta om man inte vet :P sitter på baksidan av säkringsdosan.. standardfelet e att just låskistorna i dörrarna bråkar.. de skickar en signal som i princip e "lås dörren" konstant vilket gör att den inte vill öppna nåt annat lås än det som den blir tvingad till iochmed användandet av nyckeln i dörrlåscylindern

Skriv svar