Felkod på focus rs MK2

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
jimmie
Erfaren
Namn: jimmie eklöf
Kör: focus RS

Felkod på focus rs MK2

Inlägg av jimmie »

Har en årsm 10 focus rs som det sitter ATM 420 trim på, dvs spridare, intercooler, luftburk, avgas (3,5tum till katten), insug, omprogrammering, forge dump och ny magnetventil.

Dock får jag en felkod som gör att motorn går ner i effekt.

P2178 Systemet för fett över tomgång, cylinderrad 1 Bränsletryck, insprutare, luftintag igensatt

Denna felkod kan jag själv ta bort med en handdosa som jag kopplar in i obd och väljer först original trim, för att sedan ställa datorn på trim igen.

Jag kan då köra några mil, vet att jag körde 20 mil innan felkoden dök upp igen, men det är lite olika.

Hade bilen på Autotech för felsökning men dom hittade inte då bilen gick klockrent och fick fina siffror i bänken. Dock bytte vi då Dumpen och Magnetventilen för att utesluta vissa svaga delar.

Är det nån av er som har haft detta problem? Eller kan rekomendera mig vad jag ska göra. I värsta fall så får jag åka till Autotech igen, men det är så himla långt därirfån jag bor och jag jobbar hela tiden..

maol
Nybörjare
Namn: Mattias
Kör: Ingen

Inlägg av maol »

Rubank här på forumet nämner denna felkod i åtgärder man vidtagit i senaste versionen av originalprogramvaran

"Jepps, de har pillrat med MAF sensorn som fått ny kalibrering, AFR vid tomgång är sänkt och därmed ska DTC P2178 inte längre dyka upp. Detta enligt info från focusrsoc.com"

jimmie
Erfaren

Inlägg av jimmie »

maol skrev:Rubank här på forumet nämner denna felkod i åtgärder man vidtagit i senaste versionen av originalprogramvaran

"Jepps, de har pillrat med MAF sensorn som fått ny kalibrering, AFR vid tomgång är sänkt och därmed ska DTC P2178 inte längre dyka upp. Detta enligt info från focusrsoc.com"
Okej, men gäller detta även mig som inte har originalprogramvaran kvar?
Eller vad är det dom ändrar vid en annan mappning?

rubank
Veteran
Namn: Anders S
Kör: Focus RS

Inlägg av rubank »

Hur länge sedan började det där dyka upp? kan vara allt från lös ic slang till tempgivare, eller klen soppapump, smutsig maf och spridare som blivit igentäppta. enklast o kolla e väl slangar, att de sitter ordentligt, tyvärr är det lite knepigare sedan då du lär montera bort och helst testa med andra komponenter för att hitta felet. du har inga andra felkoder som dykt upp?

jimmie
Erfaren

Inlägg av jimmie »

rubank skrev:Hur länge sedan började det där dyka upp? kan vara allt från lös ic slang till tempgivare, eller klen soppapump, smutsig maf och spridare som blivit igentäppta. enklast o kolla e väl slangar, att de sitter ordentligt, tyvärr är det lite knepigare sedan då du lär montera bort och helst testa med andra komponenter för att hitta felet. du har inga andra felkoder som dykt upp?
Det kom ganska omgående efter att jag trimmade den i augusti, sen dess har jag inte kört många mil, jag var där en kort stund efter felkoden kom upp men dom kunde som sagt inte säga vad det berodde på då felkoden inte var kvar och bilen gick som den skulle (den gick skit hela vägen ner och när jag kom fram gick den klockrent...)
Det känns ju inte som att det skulle bero på nån lös slang eller liknande då jag kan köra flera mil innan lampan börjar lysa igen. Det verkar även som att motorlampan endast börjar lysa då jag startar bilen, men har även uppkommit när jag varit ute och kört.
Det är ju så surt när den inte lyser konstant!
Nej inga andra felkoder, i alla fall inte då Mekonomen först kollade lampan, och sedan autotech som fick samma.
Borde väl kontakta atech igen och låta dom ha bilen inne ett tag, dock börjar det ju bli halt ute och inga vinterdäck..
Så less på bilen bara!

jimmie
Erfaren

Inlägg av jimmie »

Är detta nått som man kan använda sig av i våra motorer? Kanske skulle visa t ex autotech denna och låta dem gå igenom den?

http://www.killers4hire.com/files/mazda ... 00W02.html

Men det om MAF sensorn du skrev om är inget som kan beröra mig?
Det var föresten mitten på juli som bilen trimmades

jimmie
Erfaren

Inlägg av jimmie »

Bör luftfiltret sitta med en slangklämma i filterboxen?

rubank
Veteran

Inlägg av rubank »

jag har en felsökningsguide på p2178 med bilder o grejer för focus rs, pm:a din mailadress så skickar jag över. kanske kan hjälpa till lite.

köksmästare
Nybörjare
Namn: Jan Johanson
Kör: Ford Focus Ghia 2,0 -99

Inlägg av köksmästare »

kan det vara fel i själva databoxen??
hade liknade problem med min Leon som vi fick upp till 300hp men fick felmedelande på för lågt tryck på bränslereturen
när vi provade en annan box så gick den klockrent, det visade sig vara någon lödning i databoxen som var vajsing på som en kille fixade till, tur för mig för en ny databox kostar 15000:- nu slutade det på 3000:-

danne79mx
Nybörjare
Namn: Daniel Bengtsson
Kör: Focus rs 2010

Inlägg av danne79mx »

Hej gott folk jag har precis samma fel på min focus Rs. Hittade ni någon lösning på problemet?

Skickat från min E6853 via Tapatalk

rubank
Veteran

Inlägg av rubank »

Hej Daniel, jag kan skicka över guiden som Jimmie fick. pm:a din mailadress.

danne79mx
Nybörjare
Namn: Daniel Bengtsson
Kör: Focus rs 2010

Inlägg av danne79mx »

Hittat en skada på slangen som går till intercoolern idag :-). Hoppas på att det är d som är problemet

Skriv svar