Focus 1.6TDCI 2010

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Merkava
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:09 am
Namn: Fredrik
Kör: Ford Focus 1.6 TDCI
Ort: Vellinge

Focus 1.6TDCI 2010

Inlägg av Merkava »

Hej.

Har letat i forumet som en galning efter en tråd om genomföring av motorvärmarkabel genom torpedväggen.

Hittar den stora gummiklumpen där stammen går in bakom handskfacket, men den är stenhård och det går knappast att peta igenom calix-kabeln där. Finns det någon som vet om det finns fler ställen där man kan föra igenom kabeln, är inte jättesugen på att börja borra i torpedväggen, men visst om det är den enda lösning så får det bli så.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3726
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Merkava skrev:Hej.

Har letat i forumet som en galning efter en tråd om genomföring av motorvärmarkabel genom torpedväggen.

Hittar den stora gummiklumpen där stammen går in bakom handskfacket, men den är stenhård och det går knappast att peta igenom calix-kabeln där. Finns det någon som vet om det finns fler ställen där man kan föra igenom kabeln, är inte jättesugen på att börja borra i torpedväggen, men visst om det är den enda lösning så får det bli så.
Din närmsta Fordverkstad kan säkert ge dig besked i denna fråga.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Merkava
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:09 am
Namn: Fredrik
Kör: Ford Focus 1.6 TDCI
Ort: Vellinge

Inlägg av Merkava »

Ok jag ringde Ford och fick svaret, det finns inget hål för genomföringar på denna modell. Men han beskrev exakt var platsens finns där Ford själv gör genomföringar för kupevärmare/motorvärmare.

Ska ut och fixa med detta och återkommer förhoppningsvis med bilder om ett par timmar.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8907
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Merkava skrev:Ok jag ringde Ford och fick svaret, det finns inget hål för genomföringar på denna modell. Men han beskrev exakt var platsens finns där Ford själv gör genomföringar för kupevärmare/motorvärmare.

Ska ut och fixa med detta och återkommer förhoppningsvis med bilder om ett par timmar.
Bilder hade varit jätte trevligt :)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Merkava
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:09 am
Namn: Fredrik
Kör: Ford Focus 1.6 TDCI
Ort: Vellinge

Inlägg av Merkava »

[ATTACH]37094[/ATTACH]

Började med att märka ut var jag ville ha inkontakten någonstans, finns en Ford orginalplatta som man sätter i grillen. Men det blev inget alternativ eftersom jag har extraljus på bilen och orkar snirkla mig förbi dom varje gång kontakten ska in eller ut. Frågade två olika om råd var de tyckte jag skulle sätta kontakten....fick så klart två olika svar:confused:

[ATTACH]37095[/ATTACH]

Kontrollera att det är helt fritt bakom innan borrning:) och att det är plats för kabeln att någorlunda fritt löpa vidare in mot torpedväggen.

[ATTACH]37096[/ATTACH]
Fila upp jacket som låspluggen ska greppa tag i.

[ATTACH]37097[/ATTACH]

[ATTACH]37098[/ATTACH]
Peta ut pluggarna i dräneringshålen i inkontakten.

[ATTACH]37099[/ATTACH]
Mata in hela kabeln och sätt sedan in 220 v kontakten och använd för att snurra runt inkabeln i låspluggen.

[ATTACH]37100[/ATTACH]
Klart.

[ATTACH]37101[/ATTACH]
Kontrollera att låspluggen har expanderat ordentligt på baksidan.

[ATTACH]37102[/ATTACH]
Jag valde att gå in vid höger dimljus, sett inifrån bilen, så bilden visar höger innerskärm till höger i bild. Som jag har tryckt undan för att hitta en jordpunkt. Går man in på annat ställe så får man först kontrollera att det finns en jordpunkt i närheten. Såvida man inte klipper och förlänger jordkabeln.

[ATTACH]37103[/ATTACH]

Fäst sedan upp kabeln på enklaste sätt på vägen in mot torpedväggen.


Mer bilder kommer nedan......
Bilagor
IMG_0874 (640x480).jpg
IMG_0877 (640x480).jpg
IMG_0873 (640x480).jpg
IMG_0871 (640x480).jpg
IMG_0870 (640x480).jpg
IMG_0868.jpg
IMG_0867 (640x480).jpg
IMG_0866 (640x480).jpg
IMG_0864 (640x480).jpg
IMG_0863 (640x480).jpg

Merkava
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:09 am
Namn: Fredrik
Kör: Ford Focus 1.6 TDCI
Ort: Vellinge

Inlägg av Merkava »

[ATTACH]37114[/ATTACH]
Skruva loss plasten som skyddar motorn, Torx T30, sitter med sju skruvar.

[ATTACH]37115[/ATTACH]
Lokalisera pluggen som ska dras ut och ersättas med värmaren, på baksidan av motorn i detta fallet. Står man framför bilen så sitter den baksidan nere till vänster på Focus 1.6 TDCI som denna beskrivning handlar om.

[ATTACH]37116[/ATTACH]
Ta en lång skruvmejsel och peta ut låsclippet, ha en balja redo för nu kommer ett par liter kylvätska. Detta är nog en "fultömning" enligt vissa, men den funkar:p

[ATTACH]37117[/ATTACH]
Spara clippet, för det ska återanvändas.

[ATTACH]37118[/ATTACH]
Säkerställ att O-ringen kommer ut annars blir det problem att få in värmaren, dubbla O-ringar blir för mycket:) Fråga mig inte hur jag vet det.......


[ATTACH]37119[/ATTACH]

[ATTACH]37120[/ATTACH]
Värmaren på plats och låsclipet på plats igen, fick använda en lååång näbbtång för att komma åt och skjuta in clipet igen, det är trångt på denna plats.

[ATTACH]37123[/ATTACH]
Dax att gå in i kupén och började jobba med att ta sig igenom torpedväggen, som sagt så finns det inga befintliga på denna modell enligt Ford Malmö. Vik undan mattan och blotta filtmattan under som även denna lyft åt sidan.

[ATTACH]37121[/ATTACH]

Under den filtmattan finns en frigolitplatta som fast i filtmattan med två platsclip.
[ATTACH]37122[/ATTACH]
Plastclipet dras isär försiktigt, små bräckliga saker.
Bilagor
IMG_0838 (640x480).jpg
IMG_0835 (640x480).jpg
IMG_0834 (640x470).jpg
IMG_0861 (640x480).jpg
IMG_0849 (640x480).jpg
IMG_0862 (640x480).jpg
IMG_0854 (640x480).jpg
IMG_0853 (640x480).jpg
IMG_0851 (640x480).jpg
IMG_0842 (640x480).jpg

Merkava
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:09 am
Namn: Fredrik
Kör: Ford Focus 1.6 TDCI
Ort: Vellinge

Inlägg av Merkava »

[ATTACH]37124[/ATTACH]
När frigolitplattan är borta får man bända bort mattorna ordentligt så man kommer åt platsen där hålet ska göras. Märkte först ut ett märke där det passade bra i motorutrymmet, men ändrade mig för att slippa mejsla bort den massan som är sprutad på kupéplåten. Så ca 35mm snett ovanför den nitskalle som syns i bilden är den bästa platsen att borra upp hålet. Till höger om bulten inne i motorutrymmet sitter det bubbelplåtar som försvårar för gummigenomföringen att sluta tätt.

[ATTACH]37128[/ATTACH]
Konborr och gummigenomföringen. Hålet måste minst bli 20mm för att kontakterna ska gå att föra igenom.

[ATTACH]37125[/ATTACH]
Kändes fel i hela kroppen att borra ett hål i en så här ny bil:eek: men det blev bra!

[ATTACH]37126[/ATTACH]
Rejält med rostskyddsmassa, säkert för mycket, men hellre det.

[ATTACH]37127[/ATTACH]
Motorutrymmet, pilen visar dubbelplåtarna som hade varit i vägen om man borrar till höger om nitskallen.

[ATTACH]37129[/ATTACH]

[ATTACH]37130[/ATTACH]
Gummigenomföringen sedd ifrån motorutrymmet, infettad PFTE fett

[ATTACH]37131[/ATTACH]
På torpedväggen sitter ett antal gängade pinnar, sitter både här och där, jag lånade en för att fästa upp splittern.
[ATTACH]37134[/ATTACH]
Hålet i splittern var för litet så jag borrade upp det med ett 8mm borr.

[ATTACH]37135[/ATTACH]
Tog en bricka och en mutter, som inte följde med monteringssatsen, och skruvade fast den på torpedväggen.
Bilagor
IMG_0881 (640x480).jpg
IMG_0879 (640x480).jpg
IMG_0878 (640x480).jpg
IMG_0891 (640x480).jpg
IMG_0890 (640x480).jpg
IMG_0882 (640x480).jpg
IMG_0888 (480x640).jpg
IMG_0886 (640x480) (2).jpg
IMG_0884 (640x480).jpg
IMG_0883 (640x480).jpg

Merkava
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:09 am
Namn: Fredrik
Kör: Ford Focus 1.6 TDCI
Ort: Vellinge

Inlägg av Merkava »

[ATTACH]37136[/ATTACH]
Blir en del överskottskabel som måste fästas upp, var noga att inte spänna kabeln för kort, motorn rör sig och det måste finnas slack till detta. Här bytte jag ut Calix originalstrips till grövre grejor.

[ATTACH]37137[/ATTACH]
När kabeln är genomförd in i kupén så viks mattorna tillbaka och frigolitplattan fästs in i igen. Skär hål i mattan för att kunna föra igenom kabeln.

[ATTACH]37138[/ATTACH]
Även här finns det säker tusen tycken och smak, var sätter man kontakten? JAg valde detta ställe och trivs med det.

[ATTACH]37139[/ATTACH]
Klart!

Glöm inte fylla på kylvätska och skruva tillbaka motorskyddsplåten.

Provade den igår kväll innan jag stack iväg till jobbet och det funkade perfekt.

Så här gjorde jag, det finns säkert andra sätt och tycken, men stället för genomgång i torpedväggen förblir det samma på denna modell.
Bilagor
IMG_0896 (640x480).jpg
IMG_0895 (640x480).jpg
IMG_0894 (640x480).jpg
IMG_0893 (640x480).jpg

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Inlägg: 545
Blev medlem: mån aug 29, 2011 7:51 pm
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra
Ort: ölme

Inlägg av meanxpress »

så där låmgt ner borrar inte vi,vi kör snett bredvid stora gummipluggen i motor utrymmet,bara vika undan mattan där lite borra med ett litet borr och sticka in en svets pinne för att säkerställa frigången på insidan,har funkat på 20+ bilar nu,fiestan den nya har plugg men litet för liten diameter så man får ta upp det lite men de är underbara att montera på,20min cirka med allt :)

bra skrivet och dokumenterat,hatten av :)

//Janne

Merkava
Nybörjare
Inlägg: 12
Blev medlem: tis nov 13, 2012 9:09 am
Namn: Fredrik
Kör: Ford Focus 1.6 TDCI
Ort: Vellinge

Inlägg av Merkava »

Ahaa, ja jag är en glad amatör och litade på vad verkstaden på Ford Hedbergs berättade. Han beskrev till och med nitskallen och att man skulle hålla sig runt den.
Där ser man, då vet vi fler ställen det går att gå igenom på:)

lmoberg
Nybörjare
Inlägg: 10
Blev medlem: lör okt 13, 2018 8:23 pm
Namn: Linus Moberg
Kör: Ford Focus 1,0T 2013
Ort: Falun

Re: Focus 1.6TDCI 2010

Inlägg av lmoberg »

Var skruvar ni fast kupévärmaren? Vill ju inte sätta skruvarna i något viktigt.

Skickat från min LYA-L29 via Tapatalk


nyford
Erfaren
Inlägg: 94
Blev medlem: sön jul 14, 2019 9:25 am
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85
Ort: Alstermo

Re: Focus 1.6TDCI 2010

Inlägg av nyford »

Nu vågar jag inte uttala mig om hur det ser ut i en Focus, men det finns ju blindnitmutter. Fungerar ungefär som en popnit, men den har invändiga gängor. Man klämmer alltså dit en mutter på insidan med en popnittång med lite annan insats. Det gör ju att man behöver inte längre skruvar än att dom håller fast kupèfläkten och sitter i "muttern". Blir minimalt utstick på insidan.
Svårigheten blir väl när man skall borra hålen för blindnitmuttern. Tryck inte för hårt på slutet om det är något ömtåligt innanför.
Det går även att sätta blindnitmuttrar i plastpaneler. Man sätter en så kallad Båtbricka, en extra bred bricka innan man klämmer fast muttern. Då fördelas presskraften ut över en större yta och risken för att plasten ger sig är minimal. Blindnitmuttrar finns i en mängd storlekar, material och utföranden. Även tumgängor om det skulle krävas. Upp t.o.m. M6 orkar man klämma för hand med en popnittång. Däröver brukar man använda pneumatiska eller elektriska maskiner. Det finns tillsatser till batteriborrmaskiner för lite över en tusenlapp. Men det krävs att dom har ett vridmoment på minst 20 Nm. Naturligtvis passar dessa tillsatser även på en sladdborrmaskin, men dom är väl automatiskt på mer än 20 Nm? Men sådana tillsatser investerar man väl bara i om man skall dra fast massvis med blindnitmuttrar. Tillverkningsindustri och utemontage t.ex.

Skriv svar