hur mycket drar eran bil ?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Kallstart (ibland med motorvärmare) , står utomhus, 6 mil enkel, 80-100 väg
Focus ST -06 Autotech Steg2 (270hk), brukar ligga på 0,83 med dubbdäck (har varit nere på 0,78 i snitt) :D
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Tags:

Användarvisningsbild
Colding
Veteran
Inlägg: 531
Blev medlem: tis nov 16, 2010 12:47 pm
Namn: Rasmus Christensen
Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
Ort: Drammen, Norge
Medlemsnummer: 245

Inlägg av Colding »

Focus RS mk1.. Original sånär som på smålull.. brukar komma runt 27 mil på en tank om 55 liter, då endast kort körning till o från jobbet i stadstrafik. Snitt 2 liter milen dvs..
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83

johaar
Nybörjare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis apr 16, 2013 6:14 am
Namn: Johan Aronsson
Kör: C Max
Ort: Alingsås

Inlägg av johaar »

Jag har precis i dagarna köpt en C-Max 2009, Flex. Endast gått 4300 mil.
Har inte hunnit köra särskilt mycket, och heller inga längre sträckor, men tycker mig kunna se att den med bensin drar ca 0,8. Tycker jag är på tok för mycket.
Ska försöka tanka etanol i det närmaste och se hur förbrukningen är då.
Men nu skiljer det rätt mycket i pris på etanol och bensin. Förmodar att det lönar sig?

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6117
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

johaar skrev:Jag har precis i dagarna köpt en C-Max 2009, Flex. Endast gått 4300 mil.
Har inte hunnit köra särskilt mycket, och heller inga längre sträckor, men tycker mig kunna se att den med bensin drar ca 0,8. Tycker jag är på tok för mycket.
Ska försöka tanka etanol i det närmaste och se hur förbrukningen är då.
Men nu skiljer det rätt mycket i pris på etanol och bensin. Förmodar att det lönar sig?
0,8 är väl helt okej om du småkört bara...
Tänk att de dra ordentligt innan motorn är varm.. plus att det drar i stan...

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6117
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Min focus 1,6 TDCI ligger på stadiga 0,61... då är det mest stadstrafik och småkörningar...
Jag väntar mig inga 0,48 eller vad det står som blandad körning...

på 19" går den upp på 0,7 men då blir de vajsing då rullomkretsen är större...

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Intressant, detta med att blanda grogg åt bilen :D. Synd att det verkar svårt att hitta några universella tumregler. I Volvon jag just köpt :^o så har föregående ägare kört med ända upp till 18 liter E85 i en full tank (60 liter) enligt vad han sa utan problem, men sa också att 15 liter ger lite marginal. Plus att man inte bör köra den blandningen i varje tankning för att inte riskera slita på katalysatorn osv. Vet inte hur trygg man kan känna sig med den strategin eller om det är den bästa avvägningen för max bränsleekonomi (läste nåt i en gammal Wheels om en Plymouth Cuda som bestyckats om för att gå med hela 50 % E85 och det sas iofs funka bra), men bilen har gått 25.000+ och går fint (fast tvekar lite på gasen tycker jag) och startar utan tvekan fast den hostade ett varv extra på eftertändning vid parkering häromdagen efter en rask tur och luktar lite krogtoalett om avgaserna :rolleyes:.

Klart, egentligen borde den kanske få nya bränsleslangar av rätt sorts silikon om man ska hålla på med sånt där, men det känns liksom kontraproduktivt när bilen var ett billigt spontanköp och hela poängen med huttandet är att få ner kostnaden (den verkar dra ungefär samma eller något mer per mil än på ren 95-oktan, men det är enligt förre ägaren eftersom jag inte hunnit köra långt själv än). Däremot finns ju all poäng att fundera på sånt för er som kör nyare bilar och vill experimentera.

En forumtråd där BMW-folk diskuterar frågan: http://www.autopower.se/forum/topic.asp ... 390&sida=1
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar