Fel fordonsskatt?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Bertilw
Nybörjare
Namn: Bertil Westerberg
Kör: C-max

Fel fordonsskatt?

Inlägg av Bertilw »

Jag har en C-Max -05, uttagen 2006. Det är en Flexifuel, dvs funkar både med bensin och etanol. I registreringsbeviset från Transportstyrelsen är dock enbart bensin angett. Inte tänkt så mycket på det...
Jag är förste och ende ägare på bilen och har sedan 2006 betalat drygt 1 400 i fordonsskatt varje år. Av en händelse fick jag veta att flexifuel-bilar skall ha en annan miljöklassning än en ren bensinare. Fordonsskatten på en miljö-Focus med Flexifuel är drygt 800:-/år...

Jag kontaktade FORD generalagent i Göteborg (telefon 031-707 10 10 mellan 8-16).
Jodå, mycket riktigt, min bil var felrapporterad från Ford till Transportstyrelsen!! Den skall vara registrerad som en flexifuel med skatt på drygt 800:-/år! Nu ska Ford rätta till felet.
Ford skyller på att år 2005 var det inte möjligt att registrera C-maxen som en miljöbil..! Låter obegripligt!?
I alla fall ett tips till alla med Flexifuelmotorer - kolla i registreringsbeviset (del 1 längst ner) hur din bil är klassad...

Tags:

noggerblack
Erfaren
Namn: dennis
Kör: c-max

Inlägg av noggerblack »

Skumt jag har med en 05 uttagen 06 men den är miljöklassad alltså 8-900 i skatt
Borde du inte få tillbaka en massa pengar retraktivt ?

Bertilw
Nybörjare

Inlägg av Bertilw »

noggerblack skrev:Skumt jag har med en 05 uttagen 06 men den är miljöklassad alltså 8-900 i skatt
Borde du inte få tillbaka en massa pengar retraktivt ?
Precis min tanke. Jag skall vänta in det nya registreringsbeviset och sedan kontakta Ford.
Har du en "vanlig" Focus eller en C-Max? Jag upptäckte nämligen den felaktiga skatten genom att jag såg en "vanlig" Focus -04 Flexifuel hos en bilförsäljare. Den hade miljöskatten 800:-. Då tyckte jag att det var konstigt att min ett år yngre bil INTE hade samma skatt. Enligt Ford kundtjänst skickar generalagenterna en fil till Transportstyrelsen när nya bilar skall registreras. Inga papper således. Enligt kundtjänst GICK det 2006 inte att registrera min bil som miljöbil! Märkligt! Isåfall borde det gälla alla nya C-Max Flexifuel det året...

noggerblack
Erfaren

Inlägg av noggerblack »

Jag har en c-max
Lycka till med skatten

Bertilw
Nybörjare

Inlägg av Bertilw »

noggerblack skrev:Jag har en c-max
Lycka till med skatten
Hej igen!
Nu har det löst sig. Jag kontaktade Transportstyrelsen efter någon vecka och de hade fått en ändring från Ford. Därefter fick jag ett brev från Skatteverket om att jag skall få tillbaka 3 150:-, dvs mellanskillnaden mellan vad jag har betalat och vad jag skulle betalat under alla år sedan 2006. Ibland funkar byråkratin!!

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ett klart bra tips för andra i liknande fall och detta torde ju inte vara det enda "olycksfallet" heller...

noggerblack
Erfaren

Inlägg av noggerblack »

Kul att det löste sig så bra :)

MattisH
Nybörjare
Namn: Mathias Håkansson
Kör: Vw Passat, V70 beställd

Inlägg av MattisH »

Bilen som jag ska köpa av mina föräldrar har också fel fordonsskatt. Dock är det en ren bensinare, en 2004a med en årsskatt på 2118:- per år.

Kruxet är att det är en bil som är intagen som flyttgods och då registrerades bilen med en tjänstevikt 1530 vilket också skatten baseras på. Jag vet inte om bilen vägs när den registreras i Sverige, men tjänstevikt på övriga C-max ligger på 1350-1390 med 1,8 liters motorn.

Har kollat upp lite om det går att ändra, men det är tvärstopp... Får väl trösta mig att jag faktiskt får dra min obromsade släp på 750 kg i 80 km/h bakom bilen :P
MVH
Mathias H

Skriv svar