Blinkers blinkar snabbt, Ford Focus -08
-
mgns
- Nybörjare
- Namn: Magnus Grandin
- Kör: Ford Focus FFV -08
Blinkers blinkar snabbt, Ford Focus -08
För ett tag sedan, i samband med att jag hade släp kopplat till min Focus -08 (kombi), så började blinkers att blinka snabbt. Först på ena sidan, sedan försvann det och efter ytterligare ett tag var det tillbaka, fast på båda sidor. Inga lampor är trasiga. Jag har haft flera olika släp kopplade till bilen sedan dess, men det har inte gjort någon skillnad. All belysning på släpen har funkat som det ska. Varningsblinkers blinkar som de ska i normal hastighet.
Jag har provat följande:
- Kopplat ur batteriet. Det blinkade då 1-2 gånger normalt, sedan snabbt igen.
- Plockat isär och gjort rent släpkontakten, inga konstigheter.
- Kopplat ur reläet och den röda dosan som sitter bakom luckan i bagageutrymmet på vänster sida.
Jag misstänker att det är den röda dosan som är problemet (vad gör den?). Då jag kopplade ur den slutade blinkers bak att blinka. Det blinkade fortfarande snabbt, men då förmodligen på grund av att bakblinkers var urkopplade(?). När man använder blinkers klickar det ganska ljudligt från reläet där bak, vilket jag inte tror att det gjorde från början. Visst bör det väl vara så att reläet som sitter där bak är till för att styra blinkers i släpkontakten? Av någon anledning verkar bilen tro att ett släp är kopplat, och därmed att lampor är trasiga.
Är det någon som har råkat ut för något liknande, eller har några ideer om vad som kan vara problemet? Är den röda dosan (vad det nu är för något) en fordspecifik reservdel eller kan man hitta en sådan någon annanstans?
/Magnus
Jag har provat följande:
- Kopplat ur batteriet. Det blinkade då 1-2 gånger normalt, sedan snabbt igen.
- Plockat isär och gjort rent släpkontakten, inga konstigheter.
- Kopplat ur reläet och den röda dosan som sitter bakom luckan i bagageutrymmet på vänster sida.
Jag misstänker att det är den röda dosan som är problemet (vad gör den?). Då jag kopplade ur den slutade blinkers bak att blinka. Det blinkade fortfarande snabbt, men då förmodligen på grund av att bakblinkers var urkopplade(?). När man använder blinkers klickar det ganska ljudligt från reläet där bak, vilket jag inte tror att det gjorde från början. Visst bör det väl vara så att reläet som sitter där bak är till för att styra blinkers i släpkontakten? Av någon anledning verkar bilen tro att ett släp är kopplat, och därmed att lampor är trasiga.
Är det någon som har råkat ut för något liknande, eller har några ideer om vad som kan vara problemet? Är den röda dosan (vad det nu är för något) en fordspecifik reservdel eller kan man hitta en sådan någon annanstans?
/Magnus
Tags: