Rostskyddsgaranti efter reparation?
-
chrille
- Erfaren
- Namn: chrille
- Kör: Ford och Honda
Rostskyddsgaranti efter reparation?
Någon här som vet hur Fords rostskyddsgaranti gäller när man har reparerat karossen? Fick dörren omlackad av Ford efter en parkeringsskada( repor över dörren) för knappt 3 år sedan. Nu har dörren börjat rosta och lacksläppa. Bild finns längst ner i denna tråd: http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=77817
Har årligen servat bilen hos Ford och de har gjort kaross- och lackkontroll vid varje service, senast i vintras. Var i kontakt med Ford och jag vill få detta som en garantiåtgärd men de kan inte göra någon bedömning fören i slutet av augusti pga semester. Vad säger ni? Hur brukar Ford göra? Ska jag stånga mig blodig för att få detta på garanti eller bara se glad ut och punga ut själv för rep? Bilen är ju trots allt 7 år men samtidigt vill jag gärna köra den några år till:)
Har årligen servat bilen hos Ford och de har gjort kaross- och lackkontroll vid varje service, senast i vintras. Var i kontakt med Ford och jag vill få detta som en garantiåtgärd men de kan inte göra någon bedömning fören i slutet av augusti pga semester. Vad säger ni? Hur brukar Ford göra? Ska jag stånga mig blodig för att få detta på garanti eller bara se glad ut och punga ut själv för rep? Bilen är ju trots allt 7 år men samtidigt vill jag gärna köra den några år till:)
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
Jag kanske ser fel men är det inte en skada på framskärmen på bilden? Man kan tänka sig att dörren nött emot skärmen och därmed fått skadan?chrille skrev:Någon här som vet hur Fords rostskyddsgaranti gäller när man har reparerat karossen? Fick dörren omlackad av Ford efter en parkeringsskada( repor över dörren) för knappt 3 år sedan. Nu har dörren börjat rosta och lacksläppa. Bild finns längst ner i denna tråd: http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=77817
I övrigt är inte falsrosten något garantiåtagande i Fords ögon, då rostskyddsgarantin enbart gäller genomrostning. Falsrosten betecknas som goodwill av Ford, och har du fullt med stämplar på karosskontrollen för varje år och ingen yttre åverkan syns på dörren så brukar man inte krångla. Förutsättningen är som sagt att det är stämplat i boken på karosskontrollen (stämpel=felfri karosskontroll), bra om du kan styrka kontrollerna med de karosskontrollsprotokoll som man får i samband med servicen.
-
chrille
- Erfaren
Var ut och kikade nyss. Dörren går fri från skärmen och de ligger i samma nivå. Men visst kan det ha blivit blästrat för mellanrummet vid skärm och dörr är ju ganska stort. Det luriga är att där lacksläppet är har lacken separerat från den underliggande lacken. Svårt att se hur långt in det går, vågar inte pilla för mycket innan Ford kikat på det. Ingen synlig rost på insidan men kittet börjar släppa. Som sagt vågar inte pilla för mycket.
Några protokoll har jag aldrig fått, bara stämplar.
Borde inte falsrost bedömmas som genomrostning? Det är ju inget som ägaren kan göra något åt med hjälp av skötsel. Oftast är det ju konstruktionsfel.
Några protokoll har jag aldrig fått, bara stämplar.
Borde inte falsrost bedömmas som genomrostning? Det är ju inget som ägaren kan göra något åt med hjälp av skötsel. Oftast är det ju konstruktionsfel.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Svårt som sagt med bara en bild utgå från någonting, men som sagt börja oavsett med att visa upp skadan för Ford och låt dom göra en första bedömning av skadan.
Vet med att dom i regel är benhårda gällande rostbedömning osv men att mycket kan gå på goodwill med lite tur.
Kan med vara fråga om dåligt underarbete med tanke på lacksläppet du nämner.
Vet med att dom i regel är benhårda gällande rostbedömning osv men att mycket kan gå på goodwill med lite tur.
Kan med vara fråga om dåligt underarbete med tanke på lacksläppet du nämner.
-
chrille
- Erfaren
Ni har så rätt:) Jag tog lite t-sprit och drog över falsen så hittar jag en metallren bit som ännu inte är rostig = blästring. Lägger jag mot en plastlinjal så går skärm och dörr i samma nivå, MEN där lacksläppet är sticker dörren utanför med några millimeter pga av bubblan. Kan ju vara så att lacksläppet kom först och sedan förvärrades skadan då skit kunde ansamlas. Jag bara gissar. Trycker jag in lacksläppet så är dörren i nivå med skärm.
Ang karosskontrollprotokoll. Är det standard att det medföljer efter service? Jag har bara fått stämplar och ett vanligt serviceprotokoll med de servicepunkter som gjordes. Då har jag servat hos samma Fordverkstad i flera år.
Ang karosskontrollprotokoll. Är det standard att det medföljer efter service? Jag har bara fått stämplar och ett vanligt serviceprotokoll med de servicepunkter som gjordes. Då har jag servat hos samma Fordverkstad i flera år.