Focus 1.8 TDCI 2011 Koppling
-
- Erfaren
- Inlägg: 99
- Blev medlem: tor sep 16, 2004 9:43 am
- Namn: Paul V
- Kör: Focus ST
- Ort: S Sandby
Focus 1.8 TDCI 2011 Koppling
Hej har ett problem med frugans bil.
Efter att ha sträckkört lång ca 70mil så lägger kopplingspedalen av, den kommer inte tillbaka man måste dra upp den med foten, det går att växla men det är ganska drygt.
Problemet försvinner efter någon vecka vid normal användning av bilen
problemet är att ford inte vill/kan laga om de inte hittar felet. nu har vi en bil som vi inte kan köra med på bilsemester som vi gör minst en gång per år.
Vad ska vi göra ?
Problemet beskrivs i ett annat forum
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=95392
läser man den så ska det finnas en TSB utfärdat för felet
The TSB says it is No. 39/2012 and is dated 26th June 2012.
It is applicable to Focus 2011.25 (12/2010-) (Build dates 12.06.10 to 30.08.12) for the 1.6 TDCI. For cars assembled in St. Petersburg.
It says:
"Should a customer express concern that the clutch pedal sticks during the return stroke, the probable cause is insufficient return load in clutch pedal system.This insufficient return load causes the clutch pedal not to pass the clutch pedal force reduction spring cross-over point and consequently hang at ~50mm of pedal travel. To rectify this concern a new clutch pressure pipe in conjunction with a revised clutch master cylinder and clutch pedal force reduction spring should be installed".
Efter att ha sträckkört lång ca 70mil så lägger kopplingspedalen av, den kommer inte tillbaka man måste dra upp den med foten, det går att växla men det är ganska drygt.
Problemet försvinner efter någon vecka vid normal användning av bilen
problemet är att ford inte vill/kan laga om de inte hittar felet. nu har vi en bil som vi inte kan köra med på bilsemester som vi gör minst en gång per år.
Vad ska vi göra ?
Problemet beskrivs i ett annat forum
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=95392
läser man den så ska det finnas en TSB utfärdat för felet
The TSB says it is No. 39/2012 and is dated 26th June 2012.
It is applicable to Focus 2011.25 (12/2010-) (Build dates 12.06.10 to 30.08.12) for the 1.6 TDCI. For cars assembled in St. Petersburg.
It says:
"Should a customer express concern that the clutch pedal sticks during the return stroke, the probable cause is insufficient return load in clutch pedal system.This insufficient return load causes the clutch pedal not to pass the clutch pedal force reduction spring cross-over point and consequently hang at ~50mm of pedal travel. To rectify this concern a new clutch pressure pipe in conjunction with a revised clutch master cylinder and clutch pedal force reduction spring should be installed".
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6207
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7

Har du hänvisat att det finns ett sådant brev?defrost skrev:Hej har ett problem med frugans bil.
Efter att ha sträckkört lång ca 70mil så lägger kopplingspedalen av, den kommer inte tillbaka man måste dra upp den med foten, det går att växla men det är ganska drygt.
Problemet försvinner efter någon vecka vid normal användning av bilen
problemet är att ford inte vill/kan laga om de inte hittar felet. nu har vi en bil som vi inte kan köra med på bilsemester som vi gör minst en gång per år.
Vad ska vi göra ?
Problemet beskrivs i ett annat forum
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=95392
läser man den så ska det finnas en TSB utfärdat för felet
The TSB says it is No. 39/2012 and is dated 26th June 2012.
It is applicable to Focus 2011.25 (12/2010-) (Build dates 12.06.10 to 30.08.12) for the 1.6 TDCI. For cars assembled in St. Petersburg.
It says:
"Should a customer express concern that the clutch pedal sticks during the return stroke, the probable cause is insufficient return load in clutch pedal system.This insufficient return load causes the clutch pedal not to pass the clutch pedal force reduction spring cross-over point and consequently hang at ~50mm of pedal travel. To rectify this concern a new clutch pressure pipe in conjunction with a revised clutch master cylinder and clutch pedal force reduction spring should be installed".
Om inte annat så ring upp generalagenten i Sverige och påpeka...
-
- Nybörjare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 3:32 pm
- Namn: Tommy Larsson
- Kör: Tjänstebil Och Sambons Focus 140hk TDCI -13
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
defrost skrev:Hej har ett problem med frugans bil.
Efter att ha sträckkört lång ca 70mil så lägger kopplingspedalen av, den kommer inte tillbaka man måste dra upp den med foten, det går att växla men det är ganska drygt.
Problemet försvinner efter någon vecka vid normal användning av bilen
problemet är att ford inte vill/kan laga om de inte hittar felet. nu har vi en bil som vi inte kan köra med på bilsemester som vi gör minst en gång per år.
Vad ska vi göra ?
Problemet beskrivs i ett annat forum
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/ ... tm?t=95392
läser man den så ska det finnas en TSB utfärdat för felet
The TSB says it is No. 39/2012 and is dated 26th June 2012.
It is applicable to Focus 2011.25 (12/2010-) (Build dates 12.06.10 to 30.08.12) for the 1.6 TDCI. For cars assembled in St. Petersburg.
It says:
"Should a customer express concern that the clutch pedal sticks during the return stroke, the probable cause is insufficient return load in clutch pedal system.This insufficient return load causes the clutch pedal not to pass the clutch pedal force reduction spring cross-over point and consequently hang at ~50mm of pedal travel. To rectify this concern a new clutch pressure pipe in conjunction with a revised clutch master cylinder and clutch pedal force reduction spring should be installed".
har du en skumm kännsla i kopplingpedalen när bilen är kall?
att den inte riktigt hänger med upp