Tvingas byta motor efter 10000 mil?
-
illusions88
- Nybörjare
- Namn: Johan
- Kör: Ford Focus
Tvingas byta motor efter 10000 mil?
Hejsan hade min bil nyligen inne på 10000 mila servicen hos bilia här i västerås.
Efter att jag fått tillbaka bilen så började två fel.
Fel 1 var att såfort jag tröck ner kopplingen på låga varv så dog motorn och batterilampan började lysa vilket resulterade i ett motorstopp hela tiden, detta ska vara åtgärdat av ford bilia nu.
Fel 2 är ett oregelbundet tickande ljud som kommer någonstans från mitten fram på bilen som man hör när man sitter o kör, detta ljud kommer endast då bilen blivit varm och man ligger över 70km/h för att sedan försvinna vid lägre hastigheter och som bilia tror är något lager i motorn som gått och säger att jag behöver byta hela motorn.
Kan det verkligen vara så jag menar bilen har ju bara gått 10000 mil och det kom precis efter en service.
Garantier och försäkring gäller inte längre än fram till 10000 mil så vet inte hur jag ska lösa det här, bilen är ju ändå köpt hos bilfirma begagnad och har gått 2000 mil i min ägo.
Kan de verkligen vara motorn som pajat och isf vad ligger ett motorbyte på i pris av en ford focus flexifuel 2010 årsmodell?
Tack för svar
Mvh
Illusions88
Efter att jag fått tillbaka bilen så började två fel.
Fel 1 var att såfort jag tröck ner kopplingen på låga varv så dog motorn och batterilampan började lysa vilket resulterade i ett motorstopp hela tiden, detta ska vara åtgärdat av ford bilia nu.
Fel 2 är ett oregelbundet tickande ljud som kommer någonstans från mitten fram på bilen som man hör när man sitter o kör, detta ljud kommer endast då bilen blivit varm och man ligger över 70km/h för att sedan försvinna vid lägre hastigheter och som bilia tror är något lager i motorn som gått och säger att jag behöver byta hela motorn.
Kan det verkligen vara så jag menar bilen har ju bara gått 10000 mil och det kom precis efter en service.
Garantier och försäkring gäller inte längre än fram till 10000 mil så vet inte hur jag ska lösa det här, bilen är ju ändå köpt hos bilfirma begagnad och har gått 2000 mil i min ägo.
Kan de verkligen vara motorn som pajat och isf vad ligger ett motorbyte på i pris av en ford focus flexifuel 2010 årsmodell?
Tack för svar
Mvh
Illusions88
-
illusions88
- Nybörjare
Hej nej har bara varit på bilia i Västerås på service och sen nästan direkt dit igen när dom där två felen kom efter servicen. Jag kan inte ett skvatt om bilar så dom kanske försöker utnyttja mig? Man har ju sett uppdrag granskning hur dom höll på då och att ett lager i motorn skulle paja precis efter en service är väll lite maxat kan man väll tycka? Och borde det inte låta hela tiden isf och inte bara när den blivit varm och går över 70km i timmen. Borde väll låta på långsamma hastigheter då med eller har jag helt fel? 50 tusen för en ny motor är aningen saftigt då jag precis köpte bilen för 6 månader sedan för 90 tusen :/
- mr Costin
- Legend
- Namn: Bror H
- Kör: Mercedes Benz
Låter ju nästan som dom glömt slå på olja efter oljebytet och kommit på det efter en stunds tomgångs körning när den börjat låta konstigt. Sen när du börjar köra med bilen så packar den ihop.
Sånt händer, frågan är om den som orsakar det vågar stå för det gentemot sin chef, och att chefen är villig att städa upp i det.
Sånt händer, frågan är om den som orsakar det vågar stå för det gentemot sin chef, och att chefen är villig att städa upp i det.
Transit TDi
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
Lotus Cortina -65
Banbusbil YBW Cortina -65
Svart flügel
Korvkioskracer Cortina GT -68
IH B414 nu med 2 kedjor
Hungrig Rottweiler
Blondin (inte jag)
Ford betyder First On Racing Day
-
illusions88
- Nybörjare
-
bugeyes
- Erfaren
- Namn: Björn Sorkin
- Kör: Mondeo 2011 och Focus 2014
Låter det bara när du kör bilen och inte när du varvar på tomgång?
Om dom hade glömt fylla på olja så skulle varningslampan ha lyst så det verkar inte troligt.
Det troligaste är nog att ljudet kommer från kamkedjan och att stäckaren behöver justeras, ska väl inte vara dags för det enligt serviceintervallet men det kan hända ändå. Det bör åtgärdas innan det ställer till med värre saker.
Kan vara så många saker utanför motorn som kan ge symptom som du beskriver, drivknut, vattenpump, generator mm. Låter skumt att ett lager i motorn bara skulle låta över en viss hastighet och ännu skummare att man skulle behöva byta hela motorn efter bara 10000 mil.
Ta bilen till någon annan mek och få en åsikt till.
Om dom hade glömt fylla på olja så skulle varningslampan ha lyst så det verkar inte troligt.
Det troligaste är nog att ljudet kommer från kamkedjan och att stäckaren behöver justeras, ska väl inte vara dags för det enligt serviceintervallet men det kan hända ändå. Det bör åtgärdas innan det ställer till med värre saker.
Kan vara så många saker utanför motorn som kan ge symptom som du beskriver, drivknut, vattenpump, generator mm. Låter skumt att ett lager i motorn bara skulle låta över en viss hastighet och ännu skummare att man skulle behöva byta hela motorn efter bara 10000 mil.
Ta bilen till någon annan mek och få en åsikt till.