Vad kan problemet vara?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
CushY
Erfaren
Namn: Ludvig
Kör: Ford Fous Da3 2005 1,6

Vad kan problemet vara?

Inlägg av CushY »

Hejsan.

Har en focus da3 2005a som beter sig lite lustigt i kylningen.

Jag kör mycket korta sträckor och får inte upp temp så pass mycket att teromstaten öppnar sig alla gånger. Men sen mellan varven så kör jag så långt att den gör det och då töms hela expensionskärlet. Ibland flera gånger om och jag får fylla på. Sen så håller det några dagar och sen tömmer det igen. Märkt 2 gånger att det även fräser i kylaren när det händer.

Jag misstänker givetvis att jag har en läcka någonstans men frågan är bara vart. Termostaten verkar lira och kan inte se något läckage kring den. Kan heller inte se att kylaren läcker. Funderar nu om det kan vara så att det är vattenpumpen som givit vika i och med att detta händer när systemet vill ha vatten runt hela vägen om man säger så och termostaten öppnar sig. Min misstanke är att det då har läckt ut så pass mycket via vattenpumpen att den drar ner allt då det inte räcker till. Detta kanske också är symptomen kylaren uppvisar genom att fräsa. Varit så satans regnigt senaste tiden så jag vet inte hur jag ska kunna kolla detta på ett vettigt sätt? Dvs skilja vätska från vätskan på backen.

mrnenad
Veteran
Namn: Nenad Damevski Ringdahl
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92

Inlägg av mrnenad »

Låter som blåst toppackning tyvärr
Bygger vidare

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran
Namn: janne pettersson
Kör: express,sierra

Inlägg av meanxpress »

topp packning

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det lutar starkt åt en topplockspackning som lämnat jordelivet om sedan ingen yttre läckage finns. Som med brukar innebära en hel del vitrök ur avgasröret speciellt under acceleration.

Men har den gått varm någon gång? Då dessa topplock är tämligen känsliga att då bli skeva.
Ett kompressionstest allternativt provtryckning av kylsystemet kan mer definitivt bekräfta blåst topplockspackning.

CushY
Erfaren

Inlägg av CushY »

Ok. Det är ingen rök. Oljan ser också fin ut, inget klägg eller grädde. Detta borde väl synas om man fått fylla på 2 liter i veckan. Såg ett videoklipp gällande läcka i vattenpump. Den tenderar att spruta först när man belastar motorn. Nu har det varit jävligt blött men när jag tänker på det så har jag en gång märkt en fläck som var småkletig på höger sida av motorn ( sett från förarplatsen) efter längre tomgångskörning. Luktade ej soppa. Kändes lite småsliskig. Var mörkt så jag kunde inte se färgen? Fortfarande toppen?

CushY
Erfaren

Inlägg av CushY »

Bild på olja.

Bild

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

vi har haft ett par såna där på jobbet med blockpackning,vi har haft tur på 2 och trycksatt över natten och på morgonen sett vatten på kolvarna,det jag skulle göra om jag va du så skulle jag lägga en pappskiva under hö fram efter att du använt bilen å se om det blir rött (original glykolen) el grönt om det vart bytt,skruva ur alla stift och lysa noga på kolvtopparna (lägg i en växel så du kan butta på bilen och dra runt motorn) om nån kolv visar mycket alu och inte sot skulle jag satsa en slant på att packningen gåått på den cyl

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Precis säkerställa att det inte är ett yttre läckage från motor om det är möjligt att över en natt lägga en nämnd skiva under motorn. Så syns det direkt om så är fallet.

Annars med så pass åtgång med vatten borde det synas ur avgaserna med varm motor. Kolla vidare om inget läckage finns undertill detta med hur kolvarna ser ut som sagt...

Så långt ser den oljan helt okey ut med inget vatten synligt där i alla fall.

CushY
Erfaren

Kollade oljan.

Inlägg av CushY »

Hejsan.

Kollade och kände på oljan igår igen och kan ej se att det är vatten i den. Är en påtaglig rök ur avgasröret heller, inte mer än bilar man ser på gatan. Sen så nojjar man ju, men nej kan inte se att det skulle ryka mer än vanligt.

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

starta motorn och lukta i expansionskärlet,luktar typ lite avgaser där?? jämför med nån annan bil om du kan

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo och sedan med en vatten konsumtion på 2 liter i veckan borde synas/märkas rätt rejält om det är invärtes läckage. Så börja med kontroll att inget läcker utvändigt.

bugeyes
Erfaren
Namn: Björn Sorkin
Kör: Mondeo 2011 och Focus 2014

Inlägg av bugeyes »

Oljan ser ju fin ut så det kommer inte in kylvatten i vevhuset, men det kan ju fortfarande läcka direkt från kylkanal till utblås i toppen. Har du tur så är det bara någon slang som är slut. Kör motorn i dagsljus tills termostaten öppnar så borde det gå att hitta läckan. Någonstans kommer vattnet ut och det är antingen via avgasröret eller ur en läcka i motorområdet, vore det invändigt vid värmepaketet så skulle det lukta glykol i bilen.

CushY
Erfaren

Inlägg av CushY »

Märker även att den är svår att få upp i temp om jag fullt blås och full värme. Då vill den ogärna komma över 60 grader. Säker jag värme i kupe och blåset till tvåan så kommer den upp till vanlig temp. Börjar fundera om jag måste byta termostaten också.

Luktat i expensionen. Luktar inte avgaser där.

CushY
Erfaren

Inlägg av CushY »

Funderar även om det kanske är så att den tappar tryck i expensionen för här om dagen såg jag att det var överfullt och när jag slog av motorn drogs allt vatten ner i expensionen. Var väl på gränsen till kok också, fräste i kylaren lite.

Användarvisningsbild
meanxpress
Veteran

Inlägg av meanxpress »

allt du beskriver är de vanligaste symptomen på antingen en spricka i toppen el packning,inget ovanligt fel

Skriv svar