Ford Focus 1.8F och instabil varvtal

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Daytrader
Erfaren
Namn: Adam
Kör: Ford Focus -07 FFV

Ford Focus 1.8F och instabil varvtal

Inlägg av Daytrader »

Lite info om bilen:

Ford Focus 1.8F -07
Mil: ~7000mil
Ålder: 6 år på pricken

Bilen köptes helt ny och sen dess har oljan bytts var 1000:e mil med Ford original olja (i vissa fall Castrol A5/B5 ford approved). Detta oavsett om bilen har körts med bensin eller etanol.

Det som inte är bytt är tändstiften och dessa byts ut tydligen antingen på 8000mil eller efter 6 år. På min bil går man efter år(!) och därför byts tändstiften ut vid nästa servicetillfälle.

Symptom: Bilens varvtal kan pendla en hel del i tomgång. 700rpm-1500rpm. Efter några sekunder stabiliseras varvtalsräknaren kring ~1000rpm.
Bilen är dock ändå ryckig när man kör, speciellt i 1:ans växel. Blir ännu ryckigare med etanol.

Skaffade mig en ELM327 adapter samt appen Torque pro. Appen visar inga felkoder men går man i "Test results" så får jag upp 3 "Not OK"

Vet inte om det är en bugg i appen men min och max ser helt konstig ut
1. O2 Bank 2 Sensor 1 (Current 5,75V - Min 0,5V och Max 0V)

2. O2 Bank 1 Sensor 1 (Current 0,71 - Min 0,5V och Max 0V)

3. Misfire Monitor (Current 11808 - Min 0 och Max 2000)

Vad betyder dessa?

# Ska jag byta O2 sensorerna? (finns för en billig peng på ebay)

# Ska jag byta tändstiften? (Har 4 nya Bosch)

# Ska jag byta ut "PCV Valve"? (finns för en billig peng på ebay)

# Bör gasspjället rengöras?

# Bör bränslespridarna rengöras eller bytas ut?

Många frågor ;)

Användarvisningsbild
Gabbe86
Erfaren
Namn: Gábor Barabas
Kör: Ford Focus 1,8 Flexifuel

Inlägg av Gabbe86 »

Hej!

Skulle någon av lambdasondenerna vara kass skulle du kunnat se det på en felkod. Jag var med om samma sak för bara några veckor sedan och då visade Torque att det är främre sonden som är sönder (Bank 1).
Har du kollat så att motorn får luft som den ska? täppt luftfilter?
Rensa bränslesystemet kan man göra bara för säkerhets skulle för att se om det är täppt där med.
Tacksamhet är den säkraste vägen till belåtenhet:Odd:

n-gatan
Veteran
Namn: Patrik Häggström
Kör: mondeo

Inlägg av n-gatan »

jag har problem med att tomgången går från 0-1500 . men bara när jag lägger ur växel och rullar . fick byta främre lamban förra veckan . i samband med service . esplampan tändes och tydligen var det lamban som var väck . tycker det var lite märkligt att det var esplampan som tändes , men men . något bättre har det blivit med tomgången . men problemet kvarstår .

Daytrader
Erfaren

Inlägg av Daytrader »

Har nu bytt tändstiften och vad jag kunde se så var dom gamla "oljiga". Är det normalt att gamla uttjänta tändstift blir oljiga med tiden?

1. O2 Bank 2 Sensor 1 (Current 5,75V - Min 0,5V och Max 0V)
Kvarstår fortfarande

2. O2 Bank 1 Sensor 1 (Current 0,71 - Min 0,5V och Max 0V)
Kvarstår fortfarande

3. Misfire Monitor (Current 11808 - Min 0 och Max 2000)
Denna parameter är nu borta. Får inte upp den i torque pro.

Har tankat på med etanol igen och skakningarna samt skakiga varvtalet i tomgång är nu borta. I 1:ans växel kunde bilen skaka/hacka med etaoldrift, dock inte längre (än så länge).

Luftfiltret (original) byttes ganska nyligen, så problemet borde inte ligga där. Bör inte lambdasonden hålla 25000mil på dessa modeller?

Frågan är då, skall man byta båda lambdasonderna?

n-gatan
Veteran
Namn: Patrik Häggström
Kör: mondeo

Inlägg av n-gatan »

Ang lamban så höll den jag bytte 8800 mil . bytesintervallen är rekomenderad 250000 mil . man vad hjälper det om kvaliten sviktar ,,,

johaar
Nybörjare
Namn: Johan Aronsson
Kör: C Max

Inlägg av johaar »

Vet inte vem som sagt vad om dina service-intervall, men om du har C-Max modellen som kom 2007 och tillverkades t.o.m. 2010, alltså den näst senaste - så skulle du haft en större service vid 6000 mil, där bland annat tändstiften ska bytas ut.
Jag har en likadan bil och motor, dock -09, och har alldeles nyss bytt tändstift vid 5900 mil.
Du kanske har den tidigare modellen av C-max?
Möjligt att serviceschemat är annorlunda för den...

Här kan du se på service-scheman.
http://www.etis.ford.com/fordservice/se ... uleForm.do

I övrigt verkar det som att de nya tändstiften gjorde susen mot varvtalet och den ryckiga gången?

Daytrader
Erfaren

Inlägg av Daytrader »

n-gatan skrev:Ang lamban så höll den jag bytte 8800 mil . bytesintervallen är rekomenderad 250000 mil . man vad hjälper det om kvaliten sviktar ,,,
johaar skrev:Vet inte vem som sagt vad om dina service-intervall, men om du har C-Max modellen som kom 2007 och tillverkades t.o.m. 2010, alltså den näst senaste - så skulle du haft en större service vid 6000 mil, där bland annat tändstiften ska bytas ut.
Jag har en likadan bil och motor, dock -09, och har alldeles nyss bytt tändstift vid 5900 mil.
Du kanske har den tidigare modellen av C-max?
Möjligt att serviceschemat är annorlunda för den...

Här kan du se på service-scheman.
http://www.etis.ford.com/fordservice/se ... uleForm.do

I övrigt verkar det som att de nya tändstiften gjorde susen mot varvtalet och den ryckiga gången?
Tändstiftsbytet har gjort att bilen går mycket bättre nu. När det kommer till lambdasonderna så får jag inga felkoder samt att bilen har gått igenom besiktningen utan problem, vilket gör att jag skippar att byta dessa.

Gör man en sökning på original/Bosch lambdasonder så får jag upp priser på ~1000kr/st vilket man inte vill lägga ut på. Om nu lambdasonder har så dålig kvalité kan man lika gärna köpa generiska för ~kr300kr/st.

Jag kör en Ford Focus och inte en C-Max men det är ju i grund och botten samma bil så serviceintervallet borde vara detsamma för dessa.

Servicen görs på Mechanum och det är enligt dom som det gäller 8000mil eller 6 år. Frågade förövrigt även Bilia på Sisjön och fick samma svar.

Har tagit en titt på den länken du postade. Brukar göra det innan jag lämnar in bilen på service men hittar inget om tändstiften vare sig på 6000-8000mil eller 3-6år.

Jag gjorde en ny sökning på felkoder med freeware programmet "FORscan" och fick upp 2 DTC. ScanXL hittar inga felkoder dock!

1. C1956 - Steering Angle Sensor Circuit Failure

2. U1900 - Missing Message for Engine Speed

Antagligen inga allvarliga men skall testa att nollställa felkoderna och se om dom återkommer.

Vet ni om auktoriserade verkstäderna brukar uppgradera mjukvaran i bilen i samband med service?

johaar
Nybörjare

Inlägg av johaar »

Daytrader skrev:Tändstiftsbytet har gjort att bilen går mycket bättre nu. När det kommer till lambdasonderna så får jag inga felkoder samt att bilen har gått igenom besiktningen utan problem, vilket gör att jag skippar att byta dessa.

Gör man en sökning på original/Bosch lambdasonder så får jag upp priser på ~1000kr/st vilket man inte vill lägga ut på. Om nu lambdasonder har så dålig kvalité kan man lika gärna köpa generiska för ~kr300kr/st.

Jag kör en Ford Focus och inte en C-Max men det är ju i grund och botten samma bil så serviceintervallet borde vara detsamma för dessa.

Servicen görs på Mechanum och det är enligt dom som det gäller 8000mil eller 6 år. Frågade förövrigt även Bilia på Sisjön och fick samma svar.

Har tagit en titt på den länken du postade. Brukar göra det innan jag lämnar in bilen på service men hittar inget om tändstiften vare sig på 6000-8000mil eller 3-6år.

Jag gjorde en ny sökning på felkoder med freeware programmet "FORscan" och fick upp 2 DTC. ScanXL hittar inga felkoder dock!

1. C1956 - Steering Angle Sensor Circuit Failure

2. U1900 - Missing Message for Engine Speed

Antagligen inga allvarliga men skall testa att nollställa felkoderna och se om dom återkommer.

Vet ni om auktoriserade verkstäderna brukar uppgradera mjukvaran i bilen i samband med service?
Jag har ingen koll på lambdasonderna, men det här med serviceschemat.
Mycket märkligt faktiskt.
När man tittar på ETIS, den länk jag skickade till dig, en Ford-sida med serviceschema direkt från Ford, som alla auktoriserade verkstäder ska använda - står det inget om något tändstiftsbyte för din bil vid 8000 mil.
Det står att dessa ska bytas vid 6000 mil, precis som med min.
Ford Focus, 1,8 Flexifuel, motor tillverkad mellan 08/2005 - 01/2008.

Som sagt så servade jag min nu vid 5900 mil, på auktoriserad Ford/Volvo-verkstad, samma motor som du, med tändstiftsbyte bland annat.
Det byts även kupéfilter och luftfilter på denna service. Har det inte gjorts vid 6000 mil på din heller då?
Kupéfiltret kanske är bytt iof (ska göras oftare), men luftfiltret?

Ford räknar med att du kör 2000 mil per år. Då ska man byta tändstift vid 3 år / 6000 mil. Enligt ETIS.
I ditt fall med mindre körning bör du ha bytt dina stift vid 6000 mil / 4-5 år.

Undrar vilket serviceschema Mechanum och Bilia Sisjön använder?
Låter märkligt....

Du kan själv kolla på ETIS, skriva ut, och kontrollera mot verkstaden.

Daytrader
Erfaren

Inlägg av Daytrader »

johaar skrev:Jag har ingen koll på lambdasonderna, men det här med serviceschemat.
Mycket märkligt faktiskt.
När man tittar på ETIS, den länk jag skickade till dig, en Ford-sida med serviceschema direkt från Ford, som alla auktoriserade verkstäder ska använda - står det inget om något tändstiftsbyte för din bil vid 8000 mil.
Det står att dessa ska bytas vid 6000 mil, precis som med min.
Ford Focus, 1,8 Flexifuel, motor tillverkad mellan 08/2005 - 01/2008.

Som sagt så servade jag min nu vid 5900 mil, på auktoriserad Ford/Volvo-verkstad, samma motor som du, med tändstiftsbyte bland annat.
Det byts även kupéfilter och luftfilter på denna service. Har det inte gjorts vid 6000 mil på din heller då?
Kupéfiltret kanske är bytt iof (ska göras oftare), men luftfiltret?

Ford räknar med att du kör 2000 mil per år. Då ska man byta tändstift vid 3 år / 6000 mil. Enligt ETIS.
I ditt fall med mindre körning bör du ha bytt dina stift vid 6000 mil / 4-5 år.

Undrar vilket serviceschema Mechanum och Bilia Sisjön använder?
Låter märkligt....

Du kan själv kolla på ETIS, skriva ut, och kontrollera mot verkstaden.
Grejen är den att jag brukar alltid ta en titt på ETIS innan jag lämnar på service.
Jag påpekade att tändstiften också skulle bytas men på min bil skulle man gå på ålder och inte på mil.

Mechanum hade tydligen utgått från ålder på första servicetillfället och serviceteknikern valde därför utföra servicen utifrån bilens ålder för kommande tillfällen.

Varifrån 8000mil kommer vet jag inte men jag fick kalla handen när jag påpekade att tändstiften skulle bytas på 6000min enligt ETIS.

Skall tilläggas att luftfiltret inte var bytt. Hörde med Mechanum och enligt dom byts luftfiltret om det är för skitigt, vilket den var enligt mig. Jag bytte filtret själv.

Vilka andra auktoriserade verkstäder finns det till FORD?

Mechanum och Bilia vet jag redan. CMS har man hört mycket dåligt om men kanske bär man ändå testa.

Bor i GBG.

johaar
Nybörjare

Inlägg av johaar »

Det här med att gå på ålder, njae. Jag vet inte. Jag är visserligen ingen bilmekaniker :) Men jag har förstått att man i de allra flesta fall ska ha för vana att gå på miltalen.
Årlig oljeservice ska man ju göra, oavsett hur långt eller kort man kört, men det beror ju på oljan.
Tändstiften kanske håller mer än 6000 mil, men för att inte riskera tråkigheter, som du faktiskt råkade ut för, som blev bättre vid tändstiftsbyte, bör man byta dessa ungefär var 6000 mil.
Du kunde ju kört 15000 mil på dina år. Inte tusan mår tändstiften bra av det. Då lär du får känna på ryckig bil. Om den ens startar.
Likadant vill man ju inte byta tändstift helt i onödan. Man kanske kör extremt sällan.
Detta gäller ju inte bara tändstiften. Luftfiltret som vi nämnt redan är ett annat exempel. Slitaget på det står i direkt relation till körningen, och inte åren.

Om det inte gäller vätskor (olja) eller gummidetaljer (remmar, etc) så har jag för vana att alltid byta saker vid endast "rätt" mil. Olja och remmar bytes vid det som först inträffar.
Men som sagt, är ingen bilmek, men jag har förstått att många kör enligt den principen.
Och återigen - du gick på årtalen med dina tändstift. Hade man bytt dem vid 6000 mil hade du förmodligen inte råkat ut för din ryckiga gång, som blev bättre efter byte.

Jag servar min bil i Alingsås, hos Bil-Nilsson. Har bra erfarenhet av dem. Auktoriserad For/Volvo/Renault verkstad.
Finns en annan bra i A-sås som heter Sahls bil. Ingen auktoriserad, men är expert på Ford och servar och sköter bilarna enligt samma schema som auktoriserad verkstad.
Där har jag inte lämnat min bil ännu, men kommer att göra det från och med nästa år - när bilen blivit något äldre. Vet dock andra som har mycket bra erfarenhet av dem.

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

3 år eller 6000 mil för stift.:p

johaar
Nybörjare

Inlägg av johaar »

Lemon;

6000 mil köper jag, som tidigare sagt.
Men 3 år? Varför? Om du kör 1000 mil på tre år, varför ska man då byta stiften?

Daytrader
Erfaren

Inlägg av Daytrader »

En annan sak som jag har uppmärksammat är att om det är 5-10 liter bränsle kvar i tanken och man öppnar tankluckan så kan man höra tydligt ett ljud som påminner om ett "djupt andetag". Kan detta ha nåt med instabila varvtal? Nu är problemet löst för det mesta men ibland händer det att man får gasa mer än vanligt i 1:ans växel för att inte få kärringstopp.

noggerblack
Erfaren
Namn: dennis
Kör: c-max

Inlägg av noggerblack »

Vilka stift köpte du ?
Finns det stift som är lämpade för etanol. ?

Daytrader
Erfaren

Inlägg av Daytrader »

Varvtalsproblemet är tyvärr tillbaks. Dom senaste 5 tankningarna har varit med etanol och på den 5:e tankningen med etanol är bilens varvtal knas igen. Dock inte hela tiden.

Det inträffar bara när man trampar på kopplingspedalen som varvtalet kan gå bananas, i värsta fall med motorstopp som resultat.

Nästa tankning får nog bli med bensin.

@noggerblack, dessa har jag i min focus: http://www.skruvat.se/Tandstift-P94840.aspx

Jag har beställt originaldelar via ebay.de och av denna säljare (auktoriserad verkstad) i Tyskland och han har även originaltändsift:

http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-ZUNDKER ... 2573770894

NGK tändstift från skruvat: 537kr inkl frakt

Originaltändstift (ebay): ca 380kr inkl frakt

Skriv svar