Missljud vid körning - Flexifuel

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
L3icht
Nybörjare
Namn: Alma Leicht
Kör: Ford Focus Flexifuel

Missljud vid körning - Flexifuel

Inlägg av L3icht »

Hej!

Typiskt okunnig tjej här, men jag har ett problem med min nyligen inköpta Ford Focus Flexifuel - 06.

Ljudet fanns inte när jag köpte bilen, men så är det inte alltid ljudet finns när jag kör bilen heller så troligtvis fanns problemet vid köpet.

Ljudet uppkommer redan när man startar bilen, men försvinner (ibland enbart minskar) när man bromsar. Det låter ungefär som syrsor (min fina beskrivning är som en varm sommarkväll med alla kryp som låter när man sitter på altanen), ett ljust ljud, som låter cirkulärt när man kör. Vid gaspådrag kan ljudet öka i styrka.

I övrigt går bilen som en klocka. Just nu går bilen enbart på bensin (senaste 4 tankningarna), men tidigare har den gissningsvis körts mestadels på etanol.

Några förslag på vad felet kan vara?

Tänkte dra förbi en verkstad och be dem lyssna, men jag vet av erfarenhet att även "auktoriserade verkstäder" inte alltid lyckas ha rätt, och här finns ju en del Fordägare, och jag hoppas någon mött samma problem som mig.

flashback
Erfaren
Namn: Rolf Wedberg
Kör: Focus 2006
Medlemsnummer: 588

Inlägg av flashback »

Hej, ljudet verkar vara insugningsluft relaterat. Eftersom det försvinner vid bromsning.
Kolla om det är ett spjäll som är vauumstyrt för förvärminingen av insugningsluften på avgasgrenrörssidan av motorn.
Varför inte köra på E85? Mer krut i motorn och inga spikningar när det är varmt ute.
Själv kör jag på E85 april till och med oktober.

L3icht
Nybörjare

Inlägg av L3icht »

Det var svågern som föreslog att jag skulle testa att köra på bensin ett tag, pga. att han upplevde att ljudet (om jag inte missminner mig) kunde höra ihop med bränslet. Jag vet inte, men har kört en del på bensin, känns pigg ändå bilen. (piggare än vad jag trodde en ford kunde vara..)
Vad är spikningar?

flashback
Erfaren

Inlägg av flashback »

Det är osannolikt att ljudet har med bränslet att göra.
Jag tror att det läcker luft nånstans. T.ex. bromsservots ansutningar.
Spikningar är när det tänder i cylindern före det att gnistan i tändstiftet kommer. Det beror på tryck och temperatur i cylindern. Kraften på kolven i cylindern kommer för tidigt och bromsar upp motorn, det är som när man knuffar på en gunga för tidigt, man får sig en smäll. Då stannar min Focus med ett "phoom". Det händer inte när jag kör på E85.
Duratec motorn är mycket högkomprimerad 10,8 : 1. Det är för att få hög verkninsgrad och bra effekt. Oktantalet hos bensin anges med % av hur många spikningar motorn får jämfört med ren oktan ( C8H18). Bensin reg. har 95% och E85 har 104 %. Någon hade mätt på en Focus Bensin 95 = 125 hk. E85 = 138 hk. E85 är ett racingbränsle och avgaserna blir väldigt rena.
På min Focus CO = 0 och HC = 2 ppm och NOx blir mycket bättre på E85.
Problem vad jag har hört talas om med E85 är att det har förekommit på grund av att E85 inte var noga specifierat och att svaveldisulfid sätter igen insprutnings spridarna. Resultat på¨SAAB entanolbilar märks inget på Fordarna kan börja gå dåligt behöver rengöra eller byta spridarna och på Dacia etanolbilar får man kalla på bärgning. Denna brist hos E85 spec. skall vara åtgärdad sedan några år tillbaka. På vintern rekommenderar jag att köra på bensin p.ga. att det bildas mer vatten i vid förbränning av E85 och om man inte kör motorn varm hamnar vatten och ev. etanol i oljan och med tiden förstör det motoroljan.

L3icht
Nybörjare

Inlägg av L3icht »

Tack för tipset. Kommer inte köra långa mil med bilen (så ofta) så då kan det ju vara bra att veta det där med etanolen.

Ska kolla upp det där med spjället och de, se om en verkstad kommer till samma slutsats. (eller om dem vill ha in bilen och byta fjorton andra grejer som "kunde varit felet" först..)

flashback
Erfaren

Inlägg av flashback »

Hoppas att det löser sig och att du får bekymmersfria mil med bilen. Focusen brukar vara felfri.

moose
Nybörjare
Namn: Björn
Kör: Focus 1,6TDCi -06 + 11b

Inlägg av moose »

Har du testat att stänga av klimatanläggningen helt?
Både kupefläkt, ställmotorer till spjäll och inte minst kompressor och expansionsventil kan få spännande läten.

L3icht
Nybörjare

Inlägg av L3icht »

Det var remmarna. Var till verkstaden, och fordexperten där behövde inte mer än starta bilen förrän han visste vad felet var. Tydligen var det ingen fara att dem lät, men att jag kunde byta ut dem. Okunniga jag ville inte ens fråga vad just dem remmarna faktiskt gör, men lär väl byta ut dem eftersom jag inte vill riskera att dem går sönder och påverkar andra delar vilket ökar kostnaderna..

Men om någon fortfarande hänger kvar i tråden.. Nämnde ju det där med bränslet, att jag bara kör på bensin nu pga. ljudet. Men nej, nu när jag tankade etanol kom jag på varför svågern bad mig sluta - bilen går lustigt på etanol.

Finns det några teorier kring det?

Har hört att bilen kan bli "allergisk" mot etanol, så funderade på om det kunde vara något sånt.
Svårt att beskriva problemet i sig, men jag upplever att han inte riktigt arbetar som han ska med etanol. Det känns som han inte riktigt får fram bränsle, vill dö lättare, upplevs trögare och nej.. Men en allmän känsla att bilen inte riktigt vill funka fullt ut med etanol i tanken.
Tips? Idéer?
Hört att det finns ett medel man kör i tanken på dieselbilar, för att liksom tvätta ur tanken. Borde väl finnas till etanol/bensinbil med?

Senast gick det för övrigt knappt att tanka i etanol, försökte sätta i spärren på pumpen så jag slapp hålla i, men den slog ur hela tiden. Även om jag höll in handtaget så slog den ur konstant. En halvliter åt gången, lagom kul när bilen var nära på tom. (bränslelampan hade precis börjat lysa)

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

Bilen ska normalt gå bättre på etanol, det man kan säga som är lite negativt med etanol är att bränslet i säg i det långa loppet, och om man bara tankar etanol är att det kan bildas avlagringar som sätter igen spridare mm. Bilen kräver även tätare service, och drar givetvis mer då etanol har ett lägre energi inehåll. Självklart kan den inte bli allergisk mot etanol!

L3icht
Nybörjare

Inlägg av L3icht »

Okej, jo men det är väl det folk menar med "allergisk", att det bildas avlagringar.. Kan det hjälpa om man kör i sånt där medel i tanken? Eller är det enbart en service som kan göra något för att bättra situationen?

flashback
Erfaren

Inlägg av flashback »

Hej igen, har kört på etanol som blandtankning i vanliga bensinbilar och i flexifuel med bara E85 utan problem, men nu fick jag. Motorn gick på 3 cylindrar och motorlampan blinkade. Fattade direkt att det var igensatta spridare. Tog mig till verkstan. Det gick att köra sedan jag fyllt upp tanken med bensin. Det finns ett "kit" med "common rail" röret med 4 monterade insprutare. Bytet tar cirka 5 min. att göra enl. Ford.
Motorstyrdatorn behöver "bootas" om också. Motorn går fint nu. Lämnade in det gamla röret till Bosch för ultraljudstvätt (de är vana vid det) och har nu ett i reserv.
Jag tror att din Focus redan har igensatta spridare sedan tidigare och de sprutar för lite för att det ska gå att köra på E85. Frågan är om att det är värt att köra på E85 när man löper stor risk att få problem med ignesatta ispridare?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Normalt (av rätt stor dels egen som andras erfarenheter) ska det inte innebära större risker med att köra på etanol.

Även om det på senare tid snackats om en ökad problem med sämre kvalité på bränslet i fråga. Där en egen gissning skulle kunna vara att då försäljningen gått ner rejält med större lager som inte omsätts lika bra, gett sämre bränslen.

Själv har man angående dessa fenomen inte någon gång erfarit detta trots mer än 30 000 mil mestadels med konverterade motorer i olika former.

Angående spärren till E85 pumpen är det sedan några år en regel att dessa är urkopplade, men löses lätt med tex tanklocket eller annat lämpligt som spärrfunktion.

flashback
Erfaren

Inlägg av flashback »

vilken drastisk skillnad det blev på bränsleförbrukningen med nya insprutare. Från c.a. 1 l/mil till 0.62 l/mil på BF95. Motorn beter sig annorlunda och låter också annorlunda.
Det verkar som om man måste ha koll på insprutarna också. Tändstift byter man regelbundet kanske borde man göra samma sak med insprutarna.

Daytrader
Erfaren
Namn: Adam
Kör: Ford Focus -07 FFV

Inlägg av Daytrader »

flashback skrev:vilken drastisk skillnad det blev på bränsleförbrukningen med nya insprutare. Från c.a. 1 l/mil till 0.62 l/mil på BF95. Motorn beter sig annorlunda och låter också annorlunda.
Det verkar som om man måste ha koll på insprutarna också. Tändstift byter man regelbundet kanske borde man göra samma sak med insprutarna.
Köpte du nya eller begagnade? Nya spridare kan kosta upp emot 10k vad jag har läst.

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... ostcount=7

I mitt inlägg finns en spridare som är identisk med Boschs 0280 156156, som har artnr FJ462. Kostar ~200kr/st. Dock vet jag inte om dessa har samma spec.

ansim
Erfaren
Namn: Anders Simonsson
Kör: Focus 2010 1.6 TDCi
Kuga Vignale 2017

Inlägg av ansim »

Om man vill prova själv att rengöra spridare:
http://classicautorestore.se/meka-renovera/bildgalleri-1/category/9-spridarrengoering.html

Tillgång till en ultraljudstvätt är också ett alternativ.

Skriv svar