ESP ur funktion
-
JJ Stone
- Nybörjare
- Namn: Jan-Erik Stenbäck
- Kör: Focus hgv flexifuel
ESP ur funktion
Vid start av bil förblev ESP lampan tänd och på displayen visades texten ESP ur funktion. Någon som råkat ut för liknande? Tänker i alla fall åka i väg till vst och få felsökt och få fram ev felkod.
felet bara dök upp. körde bilen tidigare på dagen utan problem. Sedan några timmar när jag behövde nyttja bilen ikväll dök felet upp. Vi får se vad felsökningen säger i morgon.
felet bara dök upp. körde bilen tidigare på dagen utan problem. Sedan några timmar när jag behövde nyttja bilen ikväll dök felet upp. Vi får se vad felsökningen säger i morgon.
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Hej,JJ Stone skrev:Vid start av bil förblev ESP lampan tänd och på displayen visades texten ESP ur funktion. Någon som råkat ut för liknande? Tänker i alla fall åka i väg till vst och få felsökt och få fram ev felkod.
om du söker lite på forumet så finns det en hel del trådar om just ESP.
Du gör helt rätt i att uppsöka en verkstad för att läsa av felkoderna.
Dock behöver det inte vara ESP enheten som är dålig, det kan vara andra saker t.ex luftmassemätare, en givare m.m.
En avläsning av felkoder ger snabbt svar på vad som är fel.
Lycka till och hoppas det är ett enkelt fel
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
JJ Stone
- Nybörjare
- Namn: Jan-Erik Stenbäck
- Kör: Focus hgv flexifuel
Som avslut på detta. När jag kom till vst och dom kopplade upp sig. Så visade det sig att felet var större. Det var styrenheten för ABS enheten som hade pajat. Lösning på problemet var att kolla om det fanns någon box på skroten. icke sa nicke tydligen verkar detta vara ett fel som drabbar just Ford Focus. Hur som helst. Verkstaden plockade ner boxen skickade upp den till en verkstad som heter Innosund. Dom renoverar ABS styrenheter. Finns ett ställe till utan för Ö-vik som gör liknande jobb Båda ställena har hemsidor.
Fick tillbaka boxen och min vst monterade. Och bilen gått hur bra som helst efter det.
Fick tillbaka boxen och min vst monterade. Och bilen gått hur bra som helst efter det.
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Tråkigt att det var det fruktade ESP box felet.
Som du skriver så är det ett vanligt fel på Focus Mk2. Ford tog det som garanti/goodwill ett bra tag men nu är bilarna så pass gamla.
Tack för tipset med renoverings verkstäder och skönt att det löste sig. Hoppas plånboken inte blev allt för platt efter detta.
Som du skriver så är det ett vanligt fel på Focus Mk2. Ford tog det som garanti/goodwill ett bra tag men nu är bilarna så pass gamla.
Tack för tipset med renoverings verkstäder och skönt att det löste sig. Hoppas plånboken inte blev allt för platt efter detta.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"