Focus-03 hackade & knackade på låga varv
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
Ibland är man korkad och kollar inte det uppenbara. När jag bytte tändstift upptäckte jag att isolatorerna på två av dem var spruckna. Bilen tycks gå bättre nu men ändå är det några små, nästan omärkbara ryckningar på tvåans växel. Förmodligen måste jag låta bilen riktigt få blåsa ut i landsvägsfart.
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6187
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Om du låter den stå på tomgång... går den helt o hållet rent då?... ingen liten liten bludring då och då?...Ford_lover skrev:Ibland är man korkad och kollar inte det uppenbara. När jag bytte tändstift upptäckte jag att isolatorerna på två av dem var spruckna. Bilen tycks gå bättre nu men ändå är det några små, nästan omärkbara ryckningar på tvåans växel. Förmodligen måste jag låta bilen riktigt få blåsa ut i landsvägsfart.
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
Att en liten slang kan betyda så mycket. Jag har haft problem med att motorn nästan lägger av när man stannar vid trafikljus till exempel. Nyligen tog jag en närmare titt på vacuumslangarna och upptäckte något slags avlagring eller smuts vid anslutningen till slangen som går mellan luftrenaren och motorn. Jag kände på anslutning och den gick att vicka åt alla håll. När jag fått loss den såg jag att en plastflik som ska hålla slangen tätt ansluten till luftrenare saknades. Motorn har alltså fått för mycket luft.
Nu sitter det en ny vacuumslang där och motorn har slutat att nästan lägga av vid tillfälliga stopp. Om jag varvar motorn och släpper gasen kan varvtalet ibland sjunka till 560-580 för att snabbt klättra uppåt och lägga sig omkring 700 varv per minut.
En sak som jag undrar över är om det är normalt att varvtalet ligger på 1400 vid start av kall motor?
Nu sitter det en ny vacuumslang där och motorn har slutat att nästan lägga av vid tillfälliga stopp. Om jag varvar motorn och släpper gasen kan varvtalet ibland sjunka till 560-580 för att snabbt klättra uppåt och lägga sig omkring 700 varv per minut.
En sak som jag undrar över är om det är normalt att varvtalet ligger på 1400 vid start av kall motor?
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
Hola, jag tänkte att jag skulle göra ren spjällhuset så jag har införskaffat diverse rengöringssprayer. En spray heter air sensor cleaner och den andra är en spray för elektronikrengöring. Nu upptäckte jag att det står en varningslapp på spjällhuset att man inte ska rengöra det eftersom loppet och spjället tydligen har ett specialbehandlat ytskikt.
Nu undrar jag om någon av er har rengjort spjällhuset någon gång. Det borde väl gå att använda de sprayerna för vilka jag gäldat slantar för? Sprayerna är ju synnerligen milda. Man vill ju att ens ekipage ska susa fram klanderfritt under gullregnen.
Nu undrar jag om någon av er har rengjort spjällhuset någon gång. Det borde väl gå att använda de sprayerna för vilka jag gäldat slantar för? Sprayerna är ju synnerligen milda. Man vill ju att ens ekipage ska susa fram klanderfritt under gullregnen.
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
Motorn har två vacuumslangar, en från luftrenaren till motorn och en annan som sitter under insuget. Båda är bytta. Eller jag borde kanske säga att jag har hittat två vacuumslangar. Det är möjligt att det gömmer sig flera på något undanskymt ställe. Jag har tillgång till ett löst spjällhus, och vad jag kan se så ansamlas en hel del smuts och beläggningar i det. Om det påverkar spjällets funktion är svårare för mig att bedöma. Min tanke var helt enkelt att göra rent spjällhuset med de mildaste rengöringsmedel jag kan hitta. Vad jag läst på Nätet så har en del blivit hjälpta av rengöra spjällhuset, andra genom att byta gasspjällsensor och ytterligare någon genom en ny temperatursensor. Någon MAF-sensor finns inte på min modell..nextuz skrev:Är detta en 2-liters?
Det finns en till slang som ksn ställa till det...
Det är en kort L-formad slang som sitter under grenröret, om de blirmurken så suger den luft ifrån denna...
Om man kan göra ren tomgångsventilen, som även den har ett specialbehandlat ytskikt, borde man även kunna göra ren spjällhuset på samma sätt.
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
Efter ett år tror jag att jag har funnit lösningen på mitt problem (tack vare internet kanske jag ska tillägga). Symtomen jag hade:
- tomgången var oren (rough idle).
- tomgången låg på 800 varv/min.
- svårt att få i växlarna.
- vid stopp kunde tomgången hänga sig på till exempel 1500 varv.
- vid andra tillfällen kunde den störtdyka från 1500 till 500 när man bromsade bilen.
- ryck eller tveksamhet vid acceleration.
- tomgången var jämn men dippade när man varvade motorn.
Vid jämn hastighet på landsväg eller i stadstrafik var det inga ryckningar alls.
Felet berodde troligen på en defekt gasspjällslägessensor, eller spjällägesgivare. Spjällägesgivaren på ZETEC SE 1,6 sitter framtill på motorn i undre delen av spjällhuset. Den är lätt att demontera. Den sitter fast med två torx 20 skruvar. Den undre ser man inte så man får känna med fingrarna.
Hur som helst, jag satte i en tretton år gammal spjällegesgivare och - Hosianna i höjden! - motorn går betydligt bättre nu. Tomgången ligger på 700, precis som den ska. Ryckningarna när man accelererade tycks vara borta. Det är inga problem med att få i växlarna längre.
Det enda problemet som fortfarande finns kvar är dippandet. Den går ner till 500 när man varvar motorn. Möjligen kan det bero på givaren är gammal och att det felet även fanns på bilen varifrån givaren är plockad. En ny spjällägesgivare kan man beställa från Tyskland för 250 kronor.
Jag återkommer till den här tråden om de gamla problemen skulle komma tillbaka.
- tomgången var oren (rough idle).
- tomgången låg på 800 varv/min.
- svårt att få i växlarna.
- vid stopp kunde tomgången hänga sig på till exempel 1500 varv.
- vid andra tillfällen kunde den störtdyka från 1500 till 500 när man bromsade bilen.
- ryck eller tveksamhet vid acceleration.
- tomgången var jämn men dippade när man varvade motorn.
Vid jämn hastighet på landsväg eller i stadstrafik var det inga ryckningar alls.
Felet berodde troligen på en defekt gasspjällslägessensor, eller spjällägesgivare. Spjällägesgivaren på ZETEC SE 1,6 sitter framtill på motorn i undre delen av spjällhuset. Den är lätt att demontera. Den sitter fast med två torx 20 skruvar. Den undre ser man inte så man får känna med fingrarna.
Hur som helst, jag satte i en tretton år gammal spjällegesgivare och - Hosianna i höjden! - motorn går betydligt bättre nu. Tomgången ligger på 700, precis som den ska. Ryckningarna när man accelererade tycks vara borta. Det är inga problem med att få i växlarna längre.
Det enda problemet som fortfarande finns kvar är dippandet. Den går ner till 500 när man varvar motorn. Möjligen kan det bero på givaren är gammal och att det felet även fanns på bilen varifrån givaren är plockad. En ny spjällägesgivare kan man beställa från Tyskland för 250 kronor.
Jag återkommer till den här tråden om de gamla problemen skulle komma tillbaka.
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
De gamla symtomen återkom. Det är lite knepigt att felsöka när man inte får några felkoder. Nu har jag i alla fall gjort rent spjällhuset och bilen går faktiskt bättre. Får se hur länge det håller i sig. Det är rätt konstigt att det inte går att få tag på spjällhusrengöring här i Sverige. Jag beställde en sprayflaska från Tyskland.
-
- Erfaren
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
- Namn: Frans
- Kör: Westlin
- Ort: Borlänge
Börjar luta mot att det är gör högt bränsletryck eftersom jag inte får ner tomgången till 700. Jag har kollat i Haynes verkstadshandbok hur man gör och där står att man ska koppla mätinstrumentet till en blå ventil på spridarskenan, men jag kan då inte hitta någon blå ventil. Är det någon av er som vet hur man går till väga för att mäta bränsletrycket på ZETEC SE 1,6?