Bromsproblem Focus 1,6 2003

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
S-max
Erfaren
Namn: Robert L
Kör: VW Passat Alltrack, Focus 1,6 Trend kombi -02

Bromsproblem Focus 1,6 2003

Inlägg av S-max »

Har en Focus 1,6 2003 där bromsarna fram kärvar/ligger an. Vad beror det på? Bromsarna funkar. ABS:en likaså, inga varningslampor. Känns som om kolvarna i oken INTE "går tillbaka" när man släpper bromspedal. Skivor och belägg byttes i mars -14, cirka ett år sedan. Tacksam för hjälp!

Mvh
Robban

S-max
Erfaren

Inlägg av S-max »

Är det vanligt att oken havererar? Att kolven rostar?

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

S-max skrev:Är det vanligt att oken havererar? Att kolven rostar?
Hej!

Det är inget ovanligt att kolvarna kärvar. Ofta räcker det med en uppsmörjning men räcker inte det är det repsats alt byta ok som gäller. Hur ser bromskolvstätningarna ut?

/David
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör

En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/

Ford Focus RS Edition 2018

S-max
Erfaren

Inlägg av S-max »

davve d skrev:Hej!

Det är inget ovanligt att kolvarna kärvar. Ofta räcker det med en uppsmörjning men räcker inte det är det repsats alt byta ok som gäller. Hur ser bromskolvstätningarna ut?

/David
När jag bytte till vinterdäck i höstas så kollade jag över bromsarna och då såg tätningarna okej ut. Men det kan ju ha ändrat sig, får kolla på det i helgen. Hur ska jag smörja? WD-40 "bakom" tätningarna?

Sitter och kollar på nya ok på reservdelar24.se, bra priser :) Men ska testa uppsmörjning först.

/Robban

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Kuga Active PHEV -25

Inlägg av davve d »

S-max skrev:När jag bytte till vinterdäck i höstas så kollade jag över bromsarna och då såg tätningarna okej ut. Men det kan ju ha ändrat sig, får kolla på det i helgen. Hur ska jag smörja? WD-40 "bakom" tätningarna?

Sitter och kollar på nya ok på reservdelar24.se, bra priser :) Men ska testa uppsmörjning först.

/Robban
Jag använder bromscylinderfett, fick rådet att inte använda 5-56 el liknande då det ska slita på gummit i tätningarna. Lätta försiktigt på tätningarna med en flat mejsel och spruta in fettet och motionera kolven. Passa samtidigt på att smörja glidpinnarna. Kärvar det fortfarande är det nytt ok el repsats som gäller.

/David

En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/

S-max
Erfaren

Inlägg av S-max »

Tack för tipsen, David! Jag ska testa i helgen. Var köper jag bromscylinderfett? Mekonomen?

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Kuga Active PHEV -25

Inlägg av davve d »

S-max skrev:Tack för tipsen, David! Jag ska testa i helgen. Var köper jag bromscylinderfett? Mekonomen?
Det var så lite så, största jobbet återstår till dig:) Fett finns på alla större bildelskedjor.

/David

S-max
Erfaren

Inlägg av S-max »

I helgen har jag fettat in och motionerat kolvarna i oken. Det verkar ha gjort susen! :)
Tack igen David!

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Kuga Active PHEV -25

Inlägg av davve d »

S-max skrev:I helgen har jag fettat in och motionerat kolvarna i oken. Det verkar ha gjort susen! :)
Tack igen David!
Se där! Kul att det löste sig:)

Skriv svar