Tomgång Focus 2003 1,6 flexifuel
-
MRnew
- Nybörjare
- Namn: christer
- Kör: Focus 1,6 flexifuel 2003 Focus 1,6 Bensin 2003
Tomgång Focus 2003 1,6 flexifuel
Hej// Har en Focus som beter sig konstigt med tomgången, inte haft någon bil som gjort så här tidigare. När bilen är varm och man kör ex i stan, så ligger den kvar på ca 1200 varv under ca 10 sek när man stannat bilen vid trafikljus, går sedan ner till ca 700 varv. Men om man frirullar bilen så ligger tomgången kvar på 1200 varv tills hjulen slutat rulla då tar det ca 10 sek igen innan varven
minskar. Har rengjort tomgångsmotorn två gånger, vad mer kan jag göra ?
Nytt luftfilter, olja filter tändstift, det jag kan komma på som vanlig service.
Några ideer ?????
minskar. Har rengjort tomgångsmotorn två gånger, vad mer kan jag göra ?
Nytt luftfilter, olja filter tändstift, det jag kan komma på som vanlig service.
Några ideer ?????
-
MRnew
- Nybörjare
Tack för tipset
Skall prova med batteriet först. Bor ute på landet så man tar det enkla i början. Men du pratar om tempgivaren, var sitter den? Är den svår att byta?
Tack så jättemycket för hjälpen, blir glad över att det finns
Snälla o kunniga människor.
Tack så jättemycket för hjälpen, blir glad över att det finns
Snälla o kunniga människor.
-
MRnew
- Nybörjare
Tomgång
Njaa blev lite lägre tomgång vid frirullning ca 1000 varv och den går ner i varv något fortare när bilen står still. Men det räckte inte bara med att göra strömlöst, så nu får jag väl leta efter en billig tempgivare någonstans.
Någon som har ett bra tips ?
Någon som har ett bra tips ?
-
MRnew
- Nybörjare
Ursäkta min okunnighet
:^
Hej undrar lite över givaren du menar, sitter det någon givare på insugningsluften eller är det givaren till kylarvattnet ?
Inte bra på detta med bilar, försöker dock.
Hej undrar lite över givaren du menar, sitter det någon givare på insugningsluften eller är det givaren till kylarvattnet ?
Inte bra på detta med bilar, försöker dock.
Peter H skrev:Till dessa klassiska fenomen, skulle jag bytt temperaturgivaren. Som med kan ge dess rätt tydliga fenomen.
Pröva eventuellt att lägga av minuspolen på batteriet en stund som med brukar kunna reda ut visa symtom. Kontrollera att du först har radiokoden!