Nya fälgar till Focusen

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Daytrader
Erfaren
Namn: Adam
Kör: Ford Focus -07 FFV

Nya fälgar till Focusen

Inlägg av Daytrader »

Fick ett bra pris på 4 nya vinterhjul (4st original fälg + 4st dubbdäck med TPMS). Dock antog jag att dessa skulle passa min bil och köpte.

På min nuvarande bil sitter det 4st fälgar med storlek "6.5Jx16H2OS52.5".

PÅ dom nya är det storlek "7Jx16H2ET50".

Vad jag har förstått är ET viktig att hålla koll på. Med tanke på att det inte skiljer mycket mellan dom 2 storlekarna så bör det inte vara nåt problem, eller?

Vad står 6.5J eller 7J för?

Dubbdäcken kommer med TPMS vilket min bil inte är förberedd för, men det bör väl inte vara nåt problem?

Vad tror ni? Passa dom nya vinterhjulen?

fonzeka
Veteran
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inlägg av fonzeka »

Det skiljer bara 2,5mm på ET så där är det ingen fara.
7 och 6.5 är bredden på fälgarna i tum, en halvtum bredare bör inte heller vara några problem.
Sen är det bara storleken på navhål och bultcirkeln kvar som kan ställa till det men det har du kanske redan kollat att det är lika.
TPMS är väl en liten givare inne i däcket bara så det lär inte spela någon roll.

Daytrader
Erfaren
Namn: Adam
Kör: Ford Focus -07 FFV

Inlägg av Daytrader »

fonzeka skrev:Det skiljer bara 2,5mm på ET så där är det ingen fara.
7 och 6.5 är bredden på fälgarna i tum, en halvtum bredare bör inte heller vara några problem.
Sen är det bara storleken på navhål och bultcirkeln kvar som kan ställa till det men det har du kanske redan kollat att det är lika.
TPMS är väl en liten givare inne i däcket bara så det lär inte spela någon roll.
OK, ET och bredden på fälgen är utrett. Känns skönt.

Kollar jag på sidan: http://www.falginfo.se/bultmonster/ (välj Ford i listan)
...så kan man avläsa att Focus/C-max/Mondeo har alla samma navstorlek och bulcirkel.

Nav: 63,3
Bult: 5/108

Frågan är om det är skillnad mellan mk2 och mk3 på focus/c-max?

Dessa däck skulle egentligen monteras på en mk3a från början.

Var på fälgen kan man avläsa nav och bultstorlek?

Edit: Dom nya fälgarna har navstorlek 63,3 och bult 5/108 enligt nätet. DEt var inte lätt att hitta den informationen. Man kan tydligen också mäta.

Skriv svar