Ford C-Max -06, problem innan köp

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
mr_Moose
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 28, 2015 5:51 pm
Namn: Jimmy Johansson
Kör: Ford Focus -99 2.0l DNW
Ort: Karlstad

Ford C-Max -06, problem innan köp

Inlägg av mr_Moose »

Hej, ofta varit inne och läst på detta forum, men första gånger jag postar något själv.

Jag har för närvarande en Ford Focus -99 som jag var nöjd med i tre år, även om den haft otaliga problem. Nu blev det lite mycket som behövde åtgärdas så jag funderar på att köpa en ny.
Eftersom jag kommit att älska Ford Focus var det samma modell fast nyare jag började titta på, gärna FFV och då blev självklart även C-Max intressant.

Nu är det så att jag har hittat en C-Max som gått 10kmil, är servad var 2000:e mil och inte har en rostfläck på sig som jag kunnat hitta, till ett schysst pris. Men bilen har några problem som jag blir orolig för. Jag lyckas inte hitta någon information på nätet om det, så tänkte höra om någon här har koll och jag har tur nog att få svar innan imorgon när jag ska ringa bilfirman!

Huvudproblemet gäller farthållaren och den elektroniska handbromsen. När jag provkörde bilen så satte jag igång farthållaren med knappen på vänster sida av ratten, och tryckte sedan på Set på höger sida av ratten för att ställa farten. Jag trodde direkt att farthållaren var trasig, då ingen indikatorlampa lyste i instrumenpanelen. Jag hade precis provkört en Ford Focus -06 där jag mindes att jag såg en liten ikon när jag satte igång farthållaren. Men när jag släppte gasen så höll den farten, och +/- fungerade som det skulle, även RES.
Ett problem som verkar tillhöra detta gäller den elektroniska handbromsen. När jag aktiverar den så hör jag hur den gör något, märker att den fungerar (både på och av) men ingen lampa börjar lysa för att visa att handbromsen är i. Det intressanta är att jag inte kan minnas att jag såg lampan för farthållaren lysa när jag startade bilen och alla lampor lyser till, men lampan för handbromsen lyser då!

Nästa problem är högtalarna. När bilhandlaren satt i bilen med mig testade jag att sätta igång stereon och märkte att det lät konstigt. Jag började leka med BAL och FAD och märkte snart att enbart höger fram högtalare fungerade.

Ett problem som jag är osäker på (för bilhandlaren sa alldeles nyss över telefon att de inte såg problemet) är säkerhetsbältet vänster, bak. Jag märkte att det hängde lite löst och hur jag än ryckte och försökte få tillbaka det så rullade det inte in de sista 20-30 cm, så det låg kvar lite löst i sätet. Det verkade dock fungera felfritt "utöver" det, om ni förstår hur jag menar?

Är detta några problem ni känner till? Är det stor risk att det är allvarligt, eller kan det vara så enkelt som en säkring/lampa på problem 1, en glapp kontakt på problem två och att det var mörkt och bilbältet var lite tvinnat (även om jag tittade noga) på problem tre?
Bilhandlaren hade haft iväg bilen hos en mekaniker idag som inte var inriktad på elfel och därmed inte visste vad som var problem varken gällande problem ett eller två.

Även, har ni några förslag på andra saker jag bör kontrollera extra noga? Jag försökte testa den eluppvärmda framrutan, men den tog så lång tid på sig att jag aktiverade fläktarna istället, är det normalt på denna modell? På min nuvarande Ford går det mycket snabbare, på passagerarsidan... förarsidan fungerar knappt alls.

Nu blev det ett väldigt långt inlägg... Jag hoppas någon orkar läsa och ge något förslag! Tack på förhand, Jimmy


Information gällande bilen jag tittar på:
Ford C-Max 2006 (första reg 2005)
ca 10000 mil, server var 2000:e mil (i snitt)
1,8L Flexifuel
Ghia, farthållare, tvåzonsklima, elektronisk handbroms, "normala" stereon (tror jag)

Edit: Glömde nämna! På besiktningsprotokollen stod det för några år sedan, tror det var 2010, så var det någon elektriskt problem, tror det var något med motorstyrning? Som åtgärdades ganska snabbt. Det senaste besiktningsprotokollet fanns enbart protokollet för efterkontrollen, inte första besiktningen, och på efterkontrollen stod det "Godkända poster:" Och något om ett elektriskt problem igen. Om detta kan vara något återkommande med just denna bil som borde oroa mig?

Tags:

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6115
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Har den elproblem så leta efter en annan bil...
Focus mk2 kan ha djävulskap för sig med elen, och börjar det så är det svårfunnet :(
Så mitt råd är att glömma den och gå vidare.

mr_Moose
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 28, 2015 5:51 pm
Namn: Jimmy Johansson
Kör: Ford Focus -99 2.0l DNW
Ort: Karlstad

Inlägg av mr_Moose »

nextuz skrev:Har den elproblem så leta efter en annan bil...
Focus mk2 kan ha djävulskap för sig med elen, och börjar det så är det svårfunnet :(
Så mitt råd är att glömma den och gå vidare.
Tack för snabbt svar!

Det låter tråkigt, men jag har haft andra bilar med elfel, så jag misstror dig inte en sekund!

Är det problemen jag skrev som du känner igen som elfel, eller är det det jag skrev längst ner i Edit? Jag blev själv orolig för besiktningsprotokollet, men hade funderat på att ringa bilprovningen och fråga vad som står på originalprotokollet för att analysera huruvida det problemet verkligen är åtgärdat, eller bara "fixat" för besiktningen.

Mvh Jimmy

getsome
Legend
Inlägg: 1351
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Ort: Ljungbyhed

Inlägg av getsome »

Låter som bilen varit lite meckad med.. kanske mätarskruvad och felkoder satta som dom sen raderar och besiktar om.. Som föregående talare.. släpp och gå vidare , på din beskrivning så känns den bilen som lite halvtaskig här & där.. Och är det FFV som gått på etanol så ska olja & filter varit bytta var 1000e mil.. så även kanske slarvigt servad..

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6115
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Nej, känner inte igen just de felen. Men det låter skumt att inte lampor tänds som de ska, för hanbromsen kan de vara en mekanisk givare bara. Men för farthållare, där är de mjukvara som går över CAN-bussen (bilens interna nätverk) och där bör man dra öronen åt sig.
Hade en C-max -04 hemma i våras med troligt canbusproblem.
Den kunde gå perfekt ett bra tag för att sen börja jävlas o gå ryckigt osv, lampor blinkade, det pep hela tiden för att saker blev fel, esp/abs slutade fungera.
Hade felkoder från nästan samtliga enheter, mycke kommunikationsfel, men även andra lustiga felkoder. Den enda enheter som inte gav felkod var bakdörren på höger sida.

Hade tidigare bara läst om elfelen, och inte trott de varit så allvarliga, men nu såg jag svart på vitt vad det kunde ställa till med.

Mk1 och mk2 har inte en gemensam skruv i princip, mk1 var i mångt och mycket en uppdaterad bättre Escort om man ser till bilens komplexitet.
Medans Mk2 är en mycket mer avancerad bil, ta bara gaspedalen som exempel, den är bara en variabel resistor som ger ett värde in i databoxen.
Många av databoxarna är helt programmerbara för att kunna ha olika funktioner beroende på land och utrustning.

Sååå Focus mk2 med elfel, gå bara vidare då... Tyvärr

mr_Moose
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 28, 2015 5:51 pm
Namn: Jimmy Johansson
Kör: Ford Focus -99 2.0l DNW
Ort: Karlstad

Inlägg av mr_Moose »

Tack för era svar! Jag har nu tackat nej till bilen och ser mig om efter något annat istället.

Jag var lite osäker på att köpa en C-Max, den känns lite onödigt stor och bagaget känns mindre än vanliga Focus-kombin... Blir nog en vanlig Focus Mk2 istället!

Skriv svar