Problem inför nyköp Ford Focus Mk2

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
mr_Moose
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 28, 2015 5:51 pm
Namn: Jimmy Johansson
Ort: Karlstad
Kör: Ford Focus -99 2.0l DNW

Problem inför nyköp Ford Focus Mk2

Inläggav mr_Moose » ons okt 07, 2015 7:22 am

Hej,

Jag har hittat en Ford Focus -06 som gått 19500 mil som jag funderar på att köpa, men det är några problem med den. Tänkte höra om någon här har koll, svara gärna även om ni bara har förslag på en av punkterna!

För det första saknar bilen dragkrok... Att köpa en dragkrok är inte så farligt, varken ny eller begagnad, men jag lyckas inte hitta något tips för inkopplingen på mk2:orna. Vet ni om det finns befintliga hål att skruva fast allt i, eller behöver något borras? Och behöver jag dra kablage mer än in i bagaget för att koppla in elen?

Det andra är att bilen brummar lite, ett lågfrekvent surrande som verkar komma från höger framhjul. Den tidigare ägaren tror att det är hjullager, låter det rimligt? Jag har dessvärre inte möjlighet att kontrollera bilen igen förrän det är dags att bestämma huruvida jag ska köpa den, annars hade jag hissat upp den med domkraft och vickat på hjulet.

I kombination med ovanstående, så är det även en lätt vibration i ratten när jag bromsar mjukt med bilen. Bromsar jag hårt går den rakt och fint, bromsar jag inte alls märker jag ingen vibration, men vid mjuk inbromsning kunde jag se och känna hur ratten skakade lite... Vad kan detta bero på, och är det något att oroa sig för? Kan det ha något med brummandet att göra måntro?

Ytterligare ett problem är att vänster, yttre dörrhandtag ligger i en påse i baksätet. Detta ramlade av när nuvarande ägare försökte öppna dörren i vintras och det hade frusit fast. Som jag förstått det är återmonteringen relativt simpel och kan åstadkommas utan att behöva ta bort dörrpanelen genom att fibbla lite med torx-skruven i dörrens kant medan man trycker tillbaka handtaget. Men tror ni att risken är stor att något gått sönder inuti? Jag är medveten om att ni omöjligt kan _veta_ om något gått sönder, utan tänkte mest om någon varit med om liknande händelse, och kan berätta hur det gick?

Sedan är antennen av, antennskruven har gått sönder och sitter kvar i hålet. Jag tyckte på plats att hålet var i antennfästet på bilens tak, och borde därmed vara enkelt att fixa genom att borra och skruva ur det som sitter fast. Men när jag sökt på problemet har jag noterat att många bilmodeller har tvärt om, skruven sitter fast i fästet och själva antennen har ett skruvhål. Om det är så så behöver jag byta ut antennfästet också, vilket blir dyrare. Någon som vet hur det är på denna modell? (Inte hittat rätt del på mekonomen och dylikt...)

En annan sak som inte är "fel" men som saknas för mig är isofix. Jag kollade under sätena efter hålen som jag har läst mig till ska finnas där, men fann inga hål? Någon som har koll på hur man eftermonterar isofix i denna modell?

Sist, men inte minst, eller jo kanske minst i detta fall... Det verkade inte som att bilen har AUX-ingång. Det är något jag vill ha, men det är inget krav. Jag har läst mycket om det, men inte lyckats bekräfta, men som jag förstått finns det en kontakt som man kan köpa och eftermontera, som enkelt kopplas in i stereon. Stämmer det eller beror det på stereon? Det är typ... standardstereon i bilen.

Jag tror det var allt, det är lite rost i bakskärmar och börjar bubbla lite under lacken på bakluckan precis över plastkarmen som sitter där. Men det är helt fritt från rost på insida dörrar och insida bagage så det känns överkomligt.

Hoppas att jag kan få svar på ett gäng av dessa frågor!
Mvh Jimmy

Tags:

ansim
Erfaren
Inlägg: 57
Blev medlem: ons apr 27, 2011 12:22 pm
Namn: Anders Simonsson
Ort: Ljungsbro
Kör: Focus 2011 1.6 TDCi

Inläggav ansim » tor okt 08, 2015 6:06 am

Angående dragkroken så behöver man inte borra något. Det finns hål klara i balkar och genomföringar för kablage. 2-3 timmars jobb, beroende på hur händig man är.

mr_Moose
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 28, 2015 5:51 pm
Namn: Jimmy Johansson
Ort: Karlstad
Kör: Ford Focus -99 2.0l DNW

Inläggav mr_Moose » tor okt 08, 2015 6:38 am

ansim skrev:Angående dragkroken så behöver man inte borra något. Det finns hål klara i balkar och genomföringar för kablage. 2-3 timmars jobb, beroende på hur händig man är.


Underbart! Skruva fast och dra kablar genom ett hål bör jag allt klara av utan några bekymmer!

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » tor okt 08, 2015 12:07 pm

Brummande ljud: hjullager

Vibrationer: skeva bromsskivor. Kan vara att det inte är Ford original skivor, eftermarknads tenderar till att bli skeva. Dock kan det även vara bussningarna till länkarmarna som är dåliga (dom stora bakre), detta kan gör att skivorna blir skeva.

Handtag: Tror tyvärr att du får plocka av dörrsidan. Det är inte så avancerat. Var bara försiktig och metodisk.

Antenn: om du plockar ner lampkonsolen så sitter det en mutter som du skruvar loss för att ta loss hela antennfoten. Väldigt enkelt tar 5 minuter.

Aux: finns en kabel att köpa till om stereon stödjer det. Vill du behålla original looken så hade jag satsat på en begagnad Sony original stereo från b.la ST modellerna.
Annars finns där bra eftermarknads med USB, bluetooth och aux. För nån tusenlappar så får du även en med touch skärm.
Ska försöka hitta aux sladden.

Rost: standard på alla Mk2or. Stötfångaren ligger tight emot och skaver mot skärmkanten vilket resulterar i rost.
Om du får det iordninggjort så lägg transparent plastfilm emellan stötfångare och skärmkant. Det brukar hjälpa.

Tror det var allt :)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6054
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » tor okt 08, 2015 1:29 pm

Keller skrev:Brummande ljud: hjullager

Handtag: Tror tyvärr att du får plocka av dörrsidan. Det är inte så avancerat. Var bara försiktig och metodisk.


Om det är trasigt de som handtaget går emot så måste dörrsidan ner och plåten bakom dörrsidan monteras bort för att kunna byta mekanismen.

Är sakerna i dörren hela så är det så enkelt som att man tar ur en liten gummiplutt i sidan på dörren. där stoppar man in en T10 eller om det är T20 torx. Skruvar på den som om man skruvar ur en skruv och gör det tills det tar stopp. Det man gör då är att dra ur en gaffel ifrån själva låskolven.
När det tagit stopp är gaffeln ur och man kan ta bort låskolven genom att barra dra ur den, då kan man stoppa tillbaka handtaget genom att sätta i främre delen först och sen slajda in handtaget i dess position därefter sätter man tillbaka låskolven och skruvar in gaffeln igen tills det tar stopp :)

mr_Moose
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 28, 2015 5:51 pm
Namn: Jimmy Johansson
Ort: Karlstad
Kör: Ford Focus -99 2.0l DNW

Inläggav mr_Moose » tor okt 08, 2015 5:09 pm

Keller skrev:Brummande ljud: hjullager

Vibrationer: skeva bromsskivor. Kan vara att det inte är Ford original skivor, eftermarknads tenderar till att bli skeva. Dock kan det även vara bussningarna till länkarmarna som är dåliga (dom stora bakre), detta kan gör att skivorna blir skeva.

Handtag: Tror tyvärr att du får plocka av dörrsidan. Det är inte så avancerat. Var bara försiktig och metodisk.

Antenn: om du plockar ner lampkonsolen så sitter det en mutter som du skruvar loss för att ta loss hela antennfoten. Väldigt enkelt tar 5 minuter.

Aux: finns en kabel att köpa till om stereon stödjer det. Vill du behålla original looken så hade jag satsat på en begagnad Sony original stereo från b.la ST modellerna.
Annars finns där bra eftermarknads med USB, bluetooth och aux. För nån tusenlappar så får du även en med touch skärm.
Ska försöka hitta aux sladden.

Rost: standard på alla Mk2or. Stötfångaren ligger tight emot och skaver mot skärmkanten vilket resulterar i rost.
Om du får det iordninggjort så lägg transparent plastfilm emellan stötfångare och skärmkant. Det brukar hjälpa.

Tror det var allt :)


Underbart svar! Tack så mycket! Har kollat runt mer om dörrhandtag och tror jag vet vad jag behöver göra, i värsta fall har jag bökat mycket inuti dörren på min nuvarande focus mk1 så det kan ju inte vara hur komplicerat som helst!

mr_Moose
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 28, 2015 5:51 pm
Namn: Jimmy Johansson
Ort: Karlstad
Kör: Ford Focus -99 2.0l DNW

Inläggav mr_Moose » tor okt 08, 2015 5:10 pm

nextuz skrev:Om det är trasigt de som handtaget går emot så måste dörrsidan ner och plåten bakom dörrsidan monteras bort för att kunna byta mekanismen.

Är sakerna i dörren hela så är det så enkelt som att man tar ur en liten gummiplutt i sidan på dörren. där stoppar man in en T10 eller om det är T20 torx. Skruvar på den som om man skruvar ur en skruv och gör det tills det tar stopp. Det man gör då är att dra ur en gaffel ifrån själva låskolven.
När det tagit stopp är gaffeln ur och man kan ta bort låskolven genom att barra dra ur den, då kan man stoppa tillbaka handtaget genom att sätta i främre delen först och sen slajda in handtaget i dess position därefter sätter man tillbaka låskolven och skruvar in gaffeln igen tills det tar stopp :)


Klockrent! Tack för tipsen!

mr_Moose
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 28, 2015 5:51 pm
Namn: Jimmy Johansson
Ort: Karlstad
Kör: Ford Focus -99 2.0l DNW

Inläggav mr_Moose » fre okt 09, 2015 10:16 pm

Köpte bilen i fråga och är väldigt nöjd!
I helgen blir det att kolla om det går att fixa handtaget lätt och försöka leta rätt på rätt lackfärg för att fixa till rosten! Lyckades peta på en bit lack som trillade av så är nog bäst att göra omgående :P
Tror även att jag lyckades bekräfta att det är ett hjullager då jag noterade när jag körde lite längre med bilen att det blir helt tyst när jag svänger åt höger. Ska dra upp den med domkraft och snurra hjulen i helgen så borde jag kunna bekräfta sida också, sen blir det en beställning från Tyskland och inlämning på en lokal verkstad i Karlstad!

Tack så mycket för hjälpen!

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » mån okt 12, 2015 7:32 am

mr_Moose skrev:Köpte bilen i fråga och är väldigt nöjd!
I helgen blir det att kolla om det går att fixa handtaget lätt och försöka leta rätt på rätt lackfärg för att fixa till rosten! Lyckades peta på en bit lack som trillade av så är nog bäst att göra omgående :P
Tror även att jag lyckades bekräfta att det är ett hjullager då jag noterade när jag körde lite längre med bilen att det blir helt tyst när jag svänger åt höger. Ska dra upp den med domkraft och snurra hjulen i helgen så borde jag kunna bekräfta sida också, sen blir det en beställning från Tyskland och inlämning på en lokal verkstad i Karlstad!

Tack så mycket för hjälpen!


Om du kan skruva själv så finns det ett enklare och billigare sätt med hjullagret.
Focus Mk2 använder samma spindel som V50, S40 och C30. Det finns en skrot utanför Borås, JB Bildemontering, som bara har Volvo och REnault.
Få tag på en komplett hjulspindel från en lågmilare och byta hela. Tar typ 30 minuter att göra (om inte drivaxlen satt sig) . Tänk bara på att kolla vilken spindelled där sitter. Finns 18 mm och 21 mm. JB benämner dessa som "gamla" och "nya" modellen.
Jag bytte på min ST till ett nav som gått 500 mil. :)
Tänk på att skaffa en ny skruv hos ford bara till drivaxlen. Det är en sträckbult så återanvänder du den gamla så kan du dra av den = inte kul!

Dörrarna på Mk2 är lite speciella mot Mk1 ut ett avseende. Fönsterhiss mekaniskmen sitter som på VAG bilarna, i mellanplåten. Så för att ta loss mellanplåten (som sitter skruvad) så måste du ta ur rutan. Inget mega jobb så sett, men böj inte på rutan när du ska ha i och ur den.
Det sitter en plastlåda i dörren (mellanplåten) som är till handtag/lås. Är lite osäker på om den sitter i bakdörrarna också, men den sitter fast emd 3 st plastclips där du pressar ut mittenbiten.
Dessa är skit att få tillbaks på plats.
Tips: ta ett buntband och trä igenom från baksidan (låsdelen av bundbandet på insidan) så kan du använda bandet till att dra tillbaka och centrera pluggarna i mellanplåten.
Kan lägga upp en bild sen.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

mr_Moose
Nybörjare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 28, 2015 5:51 pm
Namn: Jimmy Johansson
Ort: Karlstad
Kör: Ford Focus -99 2.0l DNW

Inläggav mr_Moose » tor okt 15, 2015 7:58 pm

Keller skrev:Om du kan skruva själv så finns det ett enklare och billigare sätt med hjullagret.
Focus Mk2 använder samma spindel som V50, S40 och C30. Det finns en skrot utanför Borås, JB Bildemontering, som bara har Volvo och REnault.
Få tag på en komplett hjulspindel från en lågmilare och byta hela. Tar typ 30 minuter att göra (om inte drivaxlen satt sig) . Tänk bara på att kolla vilken spindelled där sitter. Finns 18 mm och 21 mm. JB benämner dessa som "gamla" och "nya" modellen.
Jag bytte på min ST till ett nav som gått 500 mil. :)
Tänk på att skaffa en ny skruv hos ford bara till drivaxlen. Det är en sträckbult så återanvänder du den gamla så kan du dra av den = inte kul!

Dörrarna på Mk2 är lite speciella mot Mk1 ut ett avseende. Fönsterhiss mekaniskmen sitter som på VAG bilarna, i mellanplåten. Så för att ta loss mellanplåten (som sitter skruvad) så måste du ta ur rutan. Inget mega jobb så sett, men böj inte på rutan när du ska ha i och ur den.
Det sitter en plastlåda i dörren (mellanplåten) som är till handtag/lås. Är lite osäker på om den sitter i bakdörrarna också, men den sitter fast emd 3 st plastclips där du pressar ut mittenbiten.
Dessa är skit att få tillbaks på plats.
Tips: ta ett buntband och trä igenom från baksidan (låsdelen av bundbandet på insidan) så kan du använda bandet till att dra tillbaka och centrera pluggarna i mellanplåten.
Kan lägga upp en bild sen.


Wow tack, det var ett riktigt bra svar!
Jag har dock redan beställt ett hjullager från tyskland. Hittade ett SKF, exakt samma som min favoritverkstad skulle köpt från autoexperten, för 700kr inkl. frakt. Jag kan förvisso skruva själv så länge det inte krävs specialverktyg, men jag har inget garage att skruva i och skulle antagligen behöva införskaffa en momentnyckel för ett sådant arbete (antar jag). I detta fall anar jag att det skulle bli mer arbete än det skulle kännas värt då jag anar att jag inte skulle spara överdrivet mycket även om jag inte redan beställt ett hjullager. Men jag ska komma ihåg det inför nästa gång ett hjullager ger sig! Jag har tänkt att ha bilen ett tag, så det lär säkert hända :)

Vad gäller dörrarna, så är detta bakre dörren som i min bil har fönstervev. Jag har köpt en Haynes reparationshandbok och kollat igenom, men är lite osäker på exakt vilka steg jag kommer behöva utföra. Ett bra tips är att man ska ha en ren duk av något slag och "såga" i veven för att få ner clipsen som håller fast den. Men sedan står det vissa steg om att borra loss saker som jag hoppas kunna undvika... Du får jättegärna lägga upp en bild om du har möjlighet, då alla tips är välkomna!

Jag hoppas dock på att kunna göra detta mycket lättare. Som jag skrev tidigare låg det yttre handtaget i en påse i baksätet. Det gör den inte längre! Jag hade sett videos på youtube om hur man monterar handtag på Focus (dock en mk1) så jag testade det. Hör och häpna, handtaget fungerar! Problemet var att den bakre plastdelen inte ville fästa helt när jag tryckte in den.
Jag tittade in i det lilla hål som finns bakom en gummiplupp i kanten av dörren och såg den Torx-skruv som ska fästa plastdelen, men den var halvt gömd bakom en (vad jag antar är) vajer. Jag hade läst en del runtomkring på internet om detta och förstått att denna skruv ska hålla fast plastdelen, så jag lyckades krångla in en skruvmejsel och börja skruva på den. Jag tog bort plastdelen från dörren och tittade på vad som hände när jag skruvade, och kort sagt; inget. Som jag förstått ska skruven skjuta på en gaffel som trycker mot plastdelen, men denna gaffel verkar ha fastnat i sitt innersta läge, och detta är inte tillräckligt för att riktigt hålla fast. När jag skruvat som bara den för att försöka lossa gaffeln så tittar jag in igen och ser att skruven har flyttat på sig... Istället för att gaffeln flyttade på sig så har skruven tryckts ut ur sin fattning något. Jag är även orolig att jag råkade dra sönder torxhuvudet något... När jag trycker dit plastdelen så sitter den på plats, så länge jag inte öppnar eller stänger dörren. Det fungerar så länge jag håller tummen på plastdelen när jag gör det dock och den rör sig inte alls när jag kör. Det ser även tätt ut in i dörren.

Min förhoppning nu är då att komma åt bättre om jag tar av innerpanelen. Då borde jag kunna använda en tång på gaffeln för att den ska lossa lite, sedan trycka tillbaka skruven i sin fattning (och möjligtvis byta ut skruven om jag har dragit sönder huvudet). Om jag lyckas med det så borde allt fungera som det ska och det bara är att trycka dit plastdelen och skruva åt gaffeln. Eftersom gaffeln är i sitt innersta läge nu anar jag att jag kan behöva fästa något på den eller plastdelen för att det ska sitta åt ordentligt (något kan vara slitet).

Om det inte går att lösa så att allt fungerar som det ska, funderar jag även på om det kan gå att ordna ändå, fast med kravet att dörrpanelen måste av igen om handtaget ska bytas i framtiden, genom att fästa plastdelen från insidan.

getsome
Legend
Inlägg: 1339
Blev medlem: mån jul 30, 2012 6:18 pm
Namn: Raffe Andersson
Ort: Ljungbyhed
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inläggav getsome » fre okt 16, 2015 5:25 am

Hjullager på V50 och Focus är s.k Generation 2 kompaktlager där du förutom en press på gärna 10 ton behöver ett specialverktyg för ca 2000 kr för att kunna pressa i det utan att skada lagret så vill du inte investera ca 5000 kr i verktyg så lämna in det :)