Ford Focus ST250-tråden

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Ford Focus ST250-tråden

Inlägg av Keller »

Hej alla ST250 ägare!

Tänkte vi kunde ha en samlingstråd för oss som kör Focus ST250, både pre-facelift och Facelift modellen. (mk3 och mk3,5)

Ni kan väl fylla på lite vad ni har för någon modell samt lite utrustningsnivåer.
Hade varit kul att veta.

Alla tekniska frågor ställs som vanligt i egna trådar för att få så mycket hjälp som möjligt.

Här kan vi diskutera framtida planer, köpråd, tips och trix (t.ex fix för ett vanligt fel på en ST).

Bara fyll på!

Min är en ST2/ST3 kombi med Bi-Xenon och Premium infotainment system.
Planer: försöka få dit Ford original parkeringssensorer bak och få det att fungera med infotainment systemet.
Till våren blir det ev omlack av alla blanksvarta detaljer (grillar, dimljuskåpor) till antracit grå (inkl fälgar.)
Bilagor
12231145_10156240883105385_1185449455_n.jpg
12242291_10156240883070385_2078947433_n.jpg
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

a-hansse6
Nybörjare
Namn: Alexander hansen
Kör: Ford focus st mark3

Inlägg av a-hansse6 »

hej!
Är en gammal Ford entusiast med tidigare 12 år som mekaniker
Har i dagarna köpt e Ford Focus st mk3 2013 kombi

Fråga.
vad har ni för bränsleförbrukning på era Focusar vid motorvägskörig "ekonomi" körning?

min bil är eftermonterad öppen dumpvetil av märke "Turbosmart" modellanpassad
funderar på om denna påverkar luftkalkylering negativt då motor inte vet om luft som släpps i intet.

min förbrukning ligger på 0.85lm vid 110 kmh med ägg under gaspedal ja kör 10 mil om dagen till jobb

rs2600
Veteran
Namn: Mats B
Kör: Thunderbird SC 1990

Inlägg av rs2600 »

a-hansse6 skrev:hej!

Fråga.
vad har ni för bränsleförbrukning på era Focusar vid motorvägskörig "ekonomi" körning?

funderar på om denna påverkar luftkalkylering negativt då motor inte vet om luft som släpps i intet.

min förbrukning ligger på 0.85lm vid 110 kmh med ägg under gaspedal ja kör 10 mil om dagen till jobb
Jag har en 2014 ST3 kombi som är chippad till 290 hp/430 NM och ett Pipercross luftfilter, med ägg under foten och 110 drar den ca 0.7/mil. Vid 90 körning kan jag komma ner till ca 0.6. Helt Ok tycker jag.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

a-hansse6 skrev:hej!

Fråga.

Eftersom det sitter luftmassemätare så ska du inte köra med öppen dump.
Skaffa en återcirkulerande Forge eller Turbosmart så blir det jättebra .)
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Jag var nere på 0,66 i snitt för nån dag sedan. Dock blev det lite stadskörning/motorväg vilket gjorde att nu ligger jag på 0,72 l/mil.
Kör 80-100 väg 12 mil om dagen. Kör på farthållare mesta dels av tiden.

Sitter ett REvo filterkit och sen kör jag på 18" fälgar med friktions vinterdäck
Vill gärna komma ännu lägre ner i förbrukningen.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

a-hansse6
Nybörjare
Namn: Alexander hansen
Kör: Ford focus st mark3

Inlägg av a-hansse6 »

Keller skrev:Eftersom det sitter luftmassemätare så ska du inte köra med öppen dump.
Skaffa en återcirkulerande Forge eller Turbosmart så blir det jättebra .)
tack för svar!
jo ja ha kikat idag och kommit fram till samma sak , ska ta och montera original dump och räcka om bräsleförbruk. för mitt behov är att kunna köra billigt till jobb och på semester. sedan under lek har ja inget att säja om förbruk ;)

Holken72
Nybörjare
Namn: Mattais Holkedahl
Kör: Fiesta ST
Medlemsnummer: 361

Inlägg av Holken72 »

Hej

Ska köpa nya(are) bil och ett av de mest intressanta alternativen är en ST250.
Behöver väl knappast fråga här om det är en bil som rekommenderas :)

Något man bör tänka på vid ev. köp?
Någon utrustning som är ett måste eller något man bör välja bort?
Har man hunnit hitta några standardfel?
Hur är modernare fordar ur rostsynpunkt? Kommer förmodligen gå mer på vinterhalvåret än under sommaren då jag åker en del MC.

Återkommer med fler frågor när jag provkört...

/ Holken

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Holken72 skrev:Hej

Hur är modernare fordar ur rostsynpunkt? Kommer förmodligen gå mer på vinterhalvåret än under sommaren då jag åker en del MC.

/ Holken
Personligen har jag inte hunnit hitta några speciella fel eller brister.

Men jag letade och valde länge innan jag fastnade för min. Vill dock egentligen ha en 5 dörrars.
Så ställ dig frågan först, vilken kaross.
Vilken utrustnings nivå vill du ha?.
I mitt fall var farthållare ett krav.
Tyvärr har många ST sålts utan farthållare.
ST1 är lägsta utrustningsnivån men där är ändå eluppvörmd framruta som standard (så vitt jag vet iaf).

Det jag saknar på min är backsensorer samt att få upp det i stereo-displayen.
Jag hoppas att jag kan få ordning på detta till våren. (Ford vet inte själva om min går att få det i infotainment systemet).
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Holken72
Nybörjare

Inlägg av Holken72 »

Ah!
Mycket bra info... Hade inte ens tänkt på att farthållare inte skulle finnas.
Det är ett absolut måste för min del. Den har precis slutat fungera på min Opel och då det inte gick att fixa genom att bara byta spaken blir det dyrt och krångligt. Det avgjorde att det var rätt tid att byta bil NU! :)

/ Holken

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Inlägg av mondeo »

/ Holken
Rostskyddet blev bättre 2008 då ford började specialbehandla,dom bilar som skulle säljas till sverige.. Lacksläpp verkar dock tyvärr fortfarande vara ett ganska vanligt fenomen, om man tittar på tex KVD så kan man se det på bilar som bara är ett par år. Rost vid bakluckans handtag, samt bakskärmar förekommer också.

rs2600
Veteran
Namn: Mats B
Kör: Thunderbird SC 1990

Inlägg av rs2600 »

/ Holken
Om du är intresserad har jag en som ev är till salu. Det är en 2014 ST3 silver kombi som gått 6500 mil, fullservice och i det närmaste fullutrustad. Just nu avställd för vintern då jag åker ST200 som vinterbil.

Holken72
Nybörjare

Inlägg av Holken72 »

rs2600 skrev:Om du är intresserad har jag en som ev är till salu. Det är en 2014 ST3 silver kombi som gått 6500 mil, fullservice och i det närmaste fullutrustad. Just nu avställd för vintern då jag åker ST200 som vinterbil.
Har gått lite längre än vad jag tänkt mig, men det vägs ju till stor del upp av att den ägts av någon som är intresserad..
Jag är också mer intresserad av halvkombimodellen. Kör kombi nu men det känns nästan lite löjligt då jag knappt använt kombiutrymmet :)

Men det är ändå inte helt ointressant... Jag kollar runt lite och hittar jag inget annat intressant så kollar jag om bilen finns kvar.

Tack alla för tips och kommentarer!

/ Holken

ST3-250
Nybörjare
Namn: Anders S
Kör: Focus ST3 250

Inlägg av ST3-250 »

Kul med en ST250-tråd, det verkar vara en ganska ovanlig modell i Sverige. Jag förstod nog inte hur pass
ovanlig den var när jag beställde bilen. Hade mest gjort undersökningar på Youtube och utländska sajter och
blev positivt överraskad av den fina kritiken där. Speciellt i UK verkar det vara en relativt populär modell.

Blev därför lite förvånad när diskussionen om Focus ST i Sverige mest verkar handla om farthållare, avsaknad av
dragkrok, bensinförbrukning och stötig/hård fjädring/dämpning. Det är väl inte de främsta skälen till att man
väljer denna modell?. Det är en "hothatch" som väljs av de som gillar en aktiv körning. Det var anledningen till
att jag valde bort farthållare, den har enligt min mening inget att göra i sådan här bil. Dock blev det en kombi
av praktiska skäl, och för att jag tyckte den var snyggare än 5-dörrarsmodellen. Den ultimata familjebilen enligt
mig: den går att "slököra" då frugan uppskattar sånt, men när man trycker plattan i botten får de flesta bilar
svårt att hänga med, och tänker troligen "va, är det där en Ford?" ;)

Den har det mesta i utrustningsväg; full läderklädsel, uppvärmd ratt (mycket uppskattat), backkamera,
röda bromsok samt Sync 2 med Premium Sound och subwoofer.

Är riktigt nöjd än så länge. Den går som ett skållat troll, motorljudet är underbart och styrningen väldigt precis (känns
som en gokart). Med min aktiva körning har jag svårt att ligga under 1,2l/mil, men då har jag inte heller några långa
pendlingsavstånd utan ligger mest i stads/närförortstrafik.

Planerna framöver är väl att titta lite på Mountunes prylar, alternativa verkar Superchips Bluefin ha en bra map om
man vill ha lite extra kusar i bilen. Fast jag tror inte det är helt optimalt med en chippning på vintern, har redan nu
problem med att antisladdlampan blinkar på treans växel i 130 km/h med friktionsdäck :)

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

ST3-250 skrev:Kul med en ST250-tråd, det verkar vara en ganska ovanlig modell i Sverige. Jag förstod nog inte hur pass
ovanlig den var när jag beställde bilen. Hade mest gjort undersökningar på Youtube och utländska sajter och
blev positivt överraskad av den fina kritiken där. Speciellt i UK verkar det vara en relativt populär modell.

Blev därför lite förvånad när diskussionen om Focus ST i Sverige mest verkar handla om farthållare, avsaknad av
dragkrok, bensinförbrukning och stötig/hård fjädring/dämpning. Det är väl inte de främsta skälen till att man
väljer denna modell?. Det är en "hothatch" som väljs av de som gillar en aktiv körning. Det var anledningen till
att jag valde bort farthållare, den har enligt min mening inget att göra i sådan här bil. Dock blev det en kombi
av praktiska skäl, och för att jag tyckte den var snyggare än 5-dörrarsmodellen. Den ultimata familjebilen enligt
mig: den går att "slököra" då frugan uppskattar sånt, men när man trycker plattan i botten får de flesta bilar
svårt att hänga med, och tänker troligen "va, är det där en Ford?" ;)

Den har det mesta i utrustningsväg; full läderklädsel, uppvärmd ratt (mycket uppskattat), backkamera,
röda bromsok samt Sync 2 med Premium Sound och subwoofer.

Är riktigt nöjd än så länge. Den går som ett skållat troll, motorljudet är underbart och styrningen väldigt precis (känns
som en gokart). Med min aktiva körning har jag svårt att ligga under 1,2l/mil, men då har jag inte heller några långa
pendlingsavstånd utan ligger mest i stads/närförortstrafik.

Planerna framöver är väl att titta lite på Mountunes prylar, alternativa verkar Superchips Bluefin ha en bra map om
man vill ha lite extra kusar i bilen. Fast jag tror inte det är helt optimalt med en chippning på vintern, har redan nu
problem med att antisladdlampan blinkar på treans växel i 130 km/h med friktionsdäck :)
Hård och stötig tycker iaf itne jag att den är. Som du skrev, det är ju en "hothatch". :)
Men farthållare är sååå skönt! En Hothatch är ju till för att använda året runt (typ) så dels för det lokala streetracet eller semesterturen till Spanien.

Motorn är ju höjd till skyarna för sin låga förbrukning och det är ju en fördel för att en bil med sportigkaraktär ska kunna ha en bra framtid.
Jag pendlar med min 4000 mil om året (min gamla ST mk2a) och då har man en bra allround bil.
Hade dock föredragit en 5 dörrars med avtagbar dragkrok. Det funkar med kombi också då där är rätt bra emd plats att lasta.
Varför vara som alla andra och köra Volvo V70 när man är husägare eller har barnfamilj? ^^
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Holken72
Nybörjare

Inlägg av Holken72 »

Det blev en Ford... men en Fiesta!
Hittade en ny Fiesta ST med all utrustning till riktigt bra pris. Nu väntar jag bara på att få hem den.
Innan jag drar till Fiesta-delen av detta forum kanske ni kan tipsa om vart men handlar "Ford-prylar" bäst inom EU? Tillbehör, trim, fälgar osv...

/ Holken

Skriv svar