Fjärrstyrning värmare Kuga 11

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
HasseRoth
Nybörjare
Namn: Hans Roth
Kör: Ford KUGA 2016

Fjärrstyrning värmare Kuga 11

Inlägg av HasseRoth »

Hej,
Är nybliven ägare av en ny Kuga 2015 och har köpt en fjärrstyrning från Ryssland till min fabriksmonterade bränslevärmare. Problemet är att jag inte är så hemma på det elektriska och undrar om det finns någon som kunde hjälpa mig. Tog in pris från Ford och de skulle ha 7000 kr ink montage, utrustningen som passar till Kuga 11 kostade istället nu 167 EUR Det är en RCP-F3 och jag vill ha funktionen där man startar den med original Ford nyckeln.

Tack på förhand!

Hasse

bjorndan
Erfaren
Namn: Björn Danielsson
Kör: Focus Titanium X 2016, 1.5L, 180 hk.

Inlägg av bjorndan »

Är väl bara att följa instruktionen? Är ju plug and play, ska ju fungera direkt.
Plugga i kabeln i OBD-porten och i modulen = klart.
3 tryck på låsknappen på fjärren sätter på värmaren. Så är det inställt från början.

Eller vad är det inte som fungerar?

HasseRoth
Nybörjare

Inlägg av HasseRoth »

Ok, har beställt prylarna och vill bara vara säker på hur man gör med inkopplingen. Npgon som vet var obd pluggen sitter på Kuga 2015?

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

HasseRoth skrev:Ok, har beställt prylarna och vill bara vara säker på hur man gör med inkopplingen. Npgon som vet var obd pluggen sitter på Kuga 2015?
Nere till vänster på instrumentbrädan finns där en lucka (Finns inget handtag så du får in med nån plastmejsel eller liknande för att öppna)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Berätta gärna hur det går, jag är sugen på att göra samma sak på vår 2011...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

HasseRoth
Nybörjare

Inlägg av HasseRoth »

Har fått bekräftelse nu och prylarna är skickade, lär väl komma om ett par veckor, de skickas från Ryssland, så de ska igenom tull mm. Återkommer med rapport om hur det går!

bjorndan
Erfaren

Inlägg av bjorndan »

HasseRoth skrev:Har fått bekräftelse nu och prylarna är skickade, lär väl komma om ett par veckor, de skickas från Ryssland, så de ska igenom tull mm. Återkommer med rapport om hur det går!
Går nog fort. Fick min till Focusen igår. Beställde den 7 jan.

HasseRoth
Nybörjare

Inlägg av HasseRoth »

Ok, har du monterat den? Funkar det? Gjorde en liten koll i bilen bakom kontakten, på Kugan verkar det som om det blir problem att stänga luckan vid OBS porten efter montering. Vet inte hur mycket den bygger....

bjorndan
Erfaren

Inlägg av bjorndan »

Nej har inte monterat ännu. Får inte bilen förrän till onsdagen.
Kontakten bygger inte så mycket. Från botten av kontakten och med kabeln lagom vikt så bygger det ca 14 mm.

Är ju lätt att koppla permanent också. 4 trådar och det följer ju med klämmor. Bara du kommer åt bakom kontakten så.

HasseRoth
Nybörjare

Inlägg av HasseRoth »

Har nu monterat modulen, den startar perfekt efter 3 tryck på fjärren, men hur stänger man av den om man inte vill att den ska gå en hel cykel.....?

bjorndan
Erfaren

Inlägg av bjorndan »

Det ska stå i manualen hur du ändrar på det:
Basic functions punkt nr 3 och avsnittet Additional functions.

Ser dock ut att vara lite pilligt så läs allt noga före.
Får pilla mer på min till helgen, hämtade ju bilen igår.

SA7AGF
Nybörjare
Namn: Mats Petersson
Kör: Focus, Kuga

Inlägg av SA7AGF »

Erfarenheter? Vintern är ju här redan! Funderar på att köpa till båda.

bjorndan
Erfaren

Inlägg av bjorndan »

Har fungerat bra för mig. Kört med plug and play. Inte försökt koppla in den permanent då kabeln till OBD-kontakten är kort och jag inte kommer åt. Står "Parkeringsvärmare 2" i displayen så det verkar som den startar samma som "Värme nu" En sak jag märkt är att det inte verkar som bilen drar på kupefläkten så mycket när man startat med dosan. Känns som att man får mer kupevärme om man använder bilens tidsstyrning. Fast ibland blir det så ändå. Kanske beror på hur bilen styr värmaren. Verkar bli så mest när temperaturen är kring nollan.

Har funderat på att köpa till så man kan styra på längre håll med app men då ska man ju ha ett simkort. Kontantkort i dag ska ju även dom fyllas på varje månad och då blir det ju dyrt. Eller tänker jag fel? Nån som vet?

Kör med Y-skarvkabel så jag kan ha i blåtandspluggen till torque-appen samtidigt. Stoppat undan dosan bak panelen. Om du ska ha en kabel köp en max 30 cm lång och med rund kabel. Inga plattkablar eller så för då kan det bli svårt att få det att fungera. Vet av egen erfarenhet.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Bra med återkoppling.

Jag är dålig på varianter av kontantkort men har ett i en annan applikation och det behöver inte laddas månadsvis, det räcker med att fylla på när det börjar vara slut, eftersom den prylen skickar SMS som kvittens - då hålls kortet aktivt.

För min del är styrning utanför fjärrkontrollens räckvidd i praktiken ett måste om jag ska ha någon nytta av fjärrstyrning.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

bjorndan
Erfaren

Inlägg av bjorndan »

Tycker det är rent ut uselt att det inte ingår nån form av fjärrstyrning från början när man lägger ut en del tusenlappar på parkeringsvärmare. Start/stopp via originalfjärr skulle varit ett minimum och extrakostnaden liten. Skulle man behöva ut bara sådär så är det ju inte så kul att sopa bilen, sätta sig i kall bil, starta tändning och mecka med menyer för att slå på värmaren. Tur denna produkt finns. Bara lilla dosan är väl värd pengarna. Men ser redigt meckit ut om man skulle in i den och programmera om nån inställning så det är tur den är klar från början med startfunktion i alla fall.

Skriv svar