Endast USB

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Lwennbergs
Nybörjare
Namn: L
Kör: Focus ST

Endast USB

Inlägg av Lwennbergs »

Hej!
Jag har en Focus ST 2014 med endast en USB-kontakt i armstöder. Det finns ingen AUX i handfacket men det finns en AUX-knapp på radion. Är det någon som har ett tips på hur jag får Spotify att fungera bra i bilen? Det fungerar halvbra med min gamla Iphone 4 i USB:n och nyare iphone fungerar ännu sämre och androiden vill inte ens ladda.

Tankarna går i om jag ska eftermontera en AUX. Men då känns det som att jag kan behöva aktivera AUX i stereon. Någon gömd meny?
Elller om en Tune2air kan fungera genom USB:n?

Några tankar eller erfarenheter?

Tags:

Coyote
Erfaren
Namn: Fredrik
Kör: 2013 Ford Focus ST3
Medlemsnummer: 286

Inlägg av Coyote »

Vi har en 2013 Focus ST.
Telefonerna (2 x iPhone) kopplas trådlöst till stereon (Sony) via Bluetooth, se manualen för närmare beskrivning.

När stereon sedan känner igen telefonen kan du spela upp musik via Bluetooth.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250 x2, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Du bör nästan ha en Sony stereo som har BT om det är en 2014.
Vilken utrustningsnivå har du på bilen?
Om där skulle vara AUX så sitter även den i armstödet.

Har du möjlighet så släng upp en bild på stereon.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Sticky shit reservdelsbil"

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Nä, långt ifrån alla som har Sony stereo.. vi har ju alla "hört" historien om Sandras ST som inte hade varken BT, AUX eller USB (skulle haft AUX men hade inte det pga speciella omständigheter) så det är ingen självklarhet

Lwennbergs
Nybörjare

Inlägg av Lwennbergs »

Hej,

Förlåt, glömde tillägga att det inte finns någon bluetooth heller, alltså ingen SYNC. Tror det är någon sneek-variant, då jag knappt hittar den själv när jag googlar.

Nupp, inget annat än USB i armstödet.

Skruvade upp fronten och på själva burken står det:
RADIO AHU WITH USB
Artikelnummer: bm5t-18c815-dn

Såhär ser stereon ut med front och display:
Bilagor
Screenshot_2016-05-03-15-59-34.jpg

Lwennbergs
Nybörjare

Inlägg av Lwennbergs »

Kopplar jag in iphone 4 i USB:n och trycker på AUX-knappen så spelar den ju gärna upp media filerna jag har. Jag kan spela spotify också men då fungerar det långt ifrån korrekt. Väljer jag en låt på mobilen så börjar den spela den i någon sekund sen hoppar den till nästan, sen spelar den nästan hela listan efter det. Men trycker jag en låt tillbaks på ratten så blir det någon helt annan låt. Framåt går däremot men den hoppar över vissa låtar ibland. Men det är som det är..

Frågan är väl bara om jag försöker eftermontera en AUX enligt ett kopplingsschema jag googlat fram. Men känns som att jag måste programera om stereon så den stannar på AUX om jag trycker på AUX-knappen. För som det är nu så säger den bara "Hittar ingen enhet" om ingenting är inkopplat och hoppar tillbaks till radion igen.

Alternativ om jag beställer en Tune2air- bluetoothdongel som sägs ska fungera i de flesta bilar och kopplar in i USB:n. Tänkte om någon annan prövat en sån i en Ford tidigare? Vore trist om det inte fungerade om man beställt en.

Eller sista utväg är väl en FM-sändare. Men det vore också trist ;P

Det här kopplingsschemat hittade jag. Men kan hända att det inte gäller min stereo ens. Tanken var att kanske kunna koppla in på 17, 18 på ISO kontakten (som är tomma idag) Men känns onödigt att börja rodda i det om stereon endå inte är programerad för det.

Ledsen för ett långt utlägg, men det är här det har tagit stop i min efterforskning ;)
Bilagor
Screenshot_2016-04-24-00-26-04.jpg

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Bruno skrev:Nä, långt ifrån alla som har Sony stereo.. vi har ju alla "hört" historien om Sandras ST som inte hade varken BT, AUX eller USB (skulle haft AUX men hade inte det pga speciella omständigheter) så det är ingen självklarhet
Jag skrev bör, och att han skulle slänga upp en bild på stereon ;)

Hennes stereo visste vi om att där inte var varken USB eller BT. (b.la därför jag itne valde en). Sen att dom plockat bort AUX var ju en annan historia..
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Lwennbergs skrev:Kopplar jag in iphone 4 i USB:n och trycker på AUX-knappen så spelar den ju gärna upp media filerna jag har. Jag kan spela spotify också men då fungerar det långt ifrån korrekt. Väljer jag en låt på mobilen så börjar den spela den i någon sekund sen hoppar den till nästan, sen spelar den nästan hela listan efter det. Men trycker jag en låt tillbaks på ratten så blir det någon helt annan låt. Framåt går däremot men den hoppar över vissa låtar ibland. Men det är som det är..

Frågan är väl bara om jag försöker eftermontera en AUX enligt ett kopplingsschema jag googlat fram. Men känns som att jag måste programera om stereon så den stannar på AUX om jag trycker på AUX-knappen. För som det är nu så säger den bara "Hittar ingen enhet" om ingenting är inkopplat och hoppar tillbaks till radion igen.

Alternativ om jag beställer en Tune2air- bluetoothdongel som sägs ska fungera i de flesta bilar och kopplar in i USB:n. Tänkte om någon annan prövat en sån i en Ford tidigare? Vore trist om det inte fungerade om man beställt en.

Eller sista utväg är väl en FM-sändare. Men det vore också trist ;P

Det här kopplingsschemat hittade jag. Men kan hända att det inte gäller min stereo ens. Tanken var att kanske kunna koppla in på 17, 18 på ISO kontakten (som är tomma idag) Men känns onödigt att börja rodda i det om stereon endå inte är programerad för det.

Ledsen för ett långt utlägg, men det är här det har tagit stop i min efterforskning ;)
svarar lite snabbt bara (kollar schemat senare), aux måste du aktivera via ETiS/motsvarade program. Det räcker inte med att bara plugga in sladden.

Bör nästan finnas en färdig kabel och kontakt att köpa som reservdel?
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

Keller skrev:Jag skrev bör, och att han skulle slänga upp en bild på stereon ;)

Hennes stereo visste vi om att där inte var varken USB eller BT. (b.la därför jag itne valde en). Sen att dom plockat bort AUX var ju en annan historia..
Det gjorde du men mitt svar var mer riktat till "Coyote" som enligt min uppfattning har tolkat det som att alla ST har BT standard :) jag vet bättre än så Simon, haha ;)

Lwennbergs
Nybörjare

Inlägg av Lwennbergs »

Okej! Vad innebär, att aktivera via Etis? Är det ett program för datorn som man kan koppla upp mot bilen eller?

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

Det är Fords program/nätvärk som används för felsökning, programmering osv

Lwennbergs
Nybörjare

Inlägg av Lwennbergs »

I see! Är det något som jag som privatperson kan få tillgång till?

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

Nej

Men det finns eftermarknadsgrejer typ ELMConfig eller nåt. Inget jag är alls insatt i då jag har tillgång till Fords grejer så nån annan får hjälpa dig där

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Bruno skrev:Det gjorde du men mitt svar var mer riktat till "Coyote" som enligt min uppfattning har tolkat det som att alla ST har BT standard :) jag vet bättre än så Simon, haha ;)
Tänkte väl det ;)
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Bruno skrev:Nej

Men det finns eftermarknadsgrejer typ ELMConfig eller nåt. Inget jag är alls insatt i då jag har tillgång till Fords grejer så nån annan får hjälpa dig där
Har inte provat ELMConfig till Mk3an ännu men tänkte göra det i veckan och se om det fungerar.
Återkommer med feedback :)
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Skriv svar