Fixa luftkonditioneringen?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Ford_lover
Erfaren
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
Namn: Frans
Kör: Westlin
Ort: Borlänge

Fixa luftkonditioneringen?

Inlägg av Ford_lover »

Hej, luftkonditioneringen på min Focus -03 har inte funkat sedan köpte den så jag tänkte att jag nu äntligen skulle åtgärda felet. Jag införskaffade en burk köldmedium, satte fast den på manometern och tryckte på det hela på lågtrycksporten i hjulhuset. Men nej, kompressorn vägrade att tugga i sig innehållet. När jag kollade närmare rörde sig inte magnetkopplingen överhuvudtaget.

Efter vad jag läste på Nätet så ska man kunna tvångsköra kompressorn. Jag tog loss reläet och mätte spänningen. Det finns spänning mellan ben 1 och 5, och mellan batteriets jord och ben 5. Däremot finns det ingen spänning alls mellan jord och de andra benen.

För att försöka tvångsköra kompressorn byglade jag ben 1 och 5 men kompressorn vad lika livlös som förut. När jag gjorde denna bygling hörde jag ett pysande läte från motorn och den gick inte att starta. Det lät som om bränsle sögs in i spridarna med ett slurpande. När jag tog bort byglingen startade bilen lika snällt som förut. Inte heller en kabel från batteriets pluspol till ben 5 lyckades få i gång kompressorn. Internets guider hjälpte mig alltså inte.

Jag har inte heller spänning vid kompressorns kabelanslutning. Kan det vara kortslutning någonstans i elsystemet? Kabelbrott? Var är det vanligt att kabeln går av? Var ska jag leta i så fall?

Man ska även kunna tvångsköra lågtryckssensorn men jag kan då inte hitta den. Var sitter den? Om jag hittar den, hur byglar jag den då? Byglar man på den del som sitter på ackumulatorn eller på kabeln som går fram till den?

scorpa
Veteran
Inlägg: 212
Blev medlem: tis mar 17, 2009 5:30 pm
Namn: carl erik andersson
Kör: ford scorpio ford mondeo 2.0 01
Ort: älvkarleö

Inlägg av scorpa »

Den borde sitta vid tork filtret som jag fattar de så byglar du bara dom två kontakterna.Har du kollat sladden till magnet kopplingen den brukar gå av eller glappa.Finns massor att googla på i detta ämne

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5486
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Vilket tryck visar manometern? Kompressorn ska starta så fort det finns tillräckligt med tryck och man ska inte behöva tvångskoppla något.

\Rickard

Ford_lover
Erfaren
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 13, 2014 6:51 pm
Namn: Frans
Kör: Westlin
Ort: Borlänge

Inlägg av Ford_lover »

Trycket är för lågt för att kompressorn ska kunna starta. Min förhoppning är att kunna tvångsköra kompressorn så att den börjar tugga i sig gasen.

Jag hittar två elektriska anslutningar till ac-systemet. En sitter på ett rör nära ackumulatorn (=torkfiltret?), den andra bakom kolrensfiltret. En av dem borde vara lågtryckssensorn men jag törs inte rycka ut anslutningarna och börja bygla hur som helst ifall det skulle bli en explosion. Vilken av dem är lågtryckssensorn? I det här fallet får jag motstridiga uppgifter från Internet.

Sladden till magnetkopplingen sitter onekligen oskyddad för väder och vind. Det är möjligt att det är ett brott där någonstans.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5486
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

När du fyller på systemet med burken stiger trycket i systemet och kompressorn och kylfläktarna ska starta.

\Rickard

Skriv svar