2010 Focus FF, tre olika saker jag undrar över.

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
bberry
Nybörjare
Namn: M O
Kör: Focus 2010

2010 Focus FF, tre olika saker jag undrar över.

Inlägg av bberry »

Hej! Jag är nybliven ägare till en 2010 Focus och har dessvärre redan tre saker jag behöver fixa! Tyvärr har jag nära noll erfarenhet att meka med bilar men tänker att det är både kul att lära sig samt ekonomiskt vettigt.

1. Byte av lampa i blinkers vänster framsida. Borde vara relativt enkelt kan man tycka. Är det något större ingrepp? Kommer man åt utan att behöva lossa på hur mycket som helst eller hålla på undertill?

2. Vindrutetorkarna orkar inte längre fullgöra en komplett rörelse och stannar halvvägs. Är detta ett vanligt problem? Är det något som möjligtvis går att lösa på egen hand?

3. Kylan från luftkonditioneringen är väldigt blygsam. Jag har hittat videos på hur man fyller på köldmedium på äldre Focusar men inget för 2010an. Kan någon berätta om det sker på samma sätt och plats? Är även detta något som man kan ge sig på utan allt för mycket specialverktyg? Tänkte att man kan beställa en tub R134A och fylla på.

Är väldigt tacksam för alla tips. Om det finns någon bra resurs för hur man gör massa saker på egen hand så peka gärna mig dit!

Tags:

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Nu har jag en 2007, så det är inte säkert att det är samma:
1. Lampinsatsen sitter med en skruv och när den är loss kommer man enkelt åt alla lampor.

2. Aldrig hört om, men om länkageget kärvar så är det väl möjligt. På min sitter det under plasten som sitter upp mot rutan och sitter med ett par klipps.

3. Har du kyla överhuvdtaget? Detta var ett känt problem med svenskt klimat och vägsalt som äter kylare/kondensor. Du bör nog kolla att systemet är tätt innan. Osäker på om man får hanterar kylmedel som privatperson i sverige??
Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

fonzeka
Veteran
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inlägg av fonzeka »

Som privatperson så är det fritt fram att greja med kylmedel så vitt jag vet i alla fall.
Biltema säljer ju tom R134A avsett att sprutas rakt ut i luften (kylspray).
Men det kan nog ändå vara värt att prata med någon kylfirma som kan göra ett snabbt läckagetest och även se till att fylla i rätt mängd.
Det kan nog räcka med en femhundring om man inte är så noga med kvitton ;)

bberry
Nybörjare
Namn: M O
Kör: Focus 2010

Inlägg av bberry »

fonzeka skrev: Det kan nog räcka med en femhundring om man inte är så noga med kvitton ;)
Skulle gärna hitta någon som inte bryr sig om kvitton :P

Skriv svar