Byta bakluckelås Ford Focus Kombi -06

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
stekeln
Nybörjare
Namn: Stefan
Kör: Ford Focus

Byta bakluckelås Ford Focus Kombi -06

Inläggav stekeln » ons dec 21, 2016 9:26 am

Hej!

Jag har som många andra fått vatten i mitt bakluckelås och, först började den med att automatiskt låsa upp sig helt slumpmässigt, men nu har det övergått till att den slutat fungera helt.
Jag kan öppna min bagagelucka med fjärrkontrollen på nyckeln. Men jag känner att en vacker dag kommer inte det heller att fungera.

Jag har sett några videos på youtube på hur man gör, t.ex på en mondeo och en annan focus. (Länkar focusen här: https://www.youtube.com/watch?v=EIZG1Txmesw)

I mångt och mycket ser det enkelt ut, bort med 2 skruvar, ta bort kåpan (är det bara att "slita" av den och sen "trycka fast den"?), lossa 4 skruvar för att öppna upp, och sen ta bort det trasiga låset och på med den nya?

Är det någon som gjort detta själv och kan ge lite input och idéer? Jag är glad amatör och ser det här som en rimlig utmaning och ett sätt att spara in lite pengar i juletider (200kr kontra 900kr som verkstaden vill ha).

Tags:

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » ons dec 21, 2016 9:50 am

Japp, det är precis så enkelt som han visar i videon :)
Var försiktig när du ska dra loss inredningen till bagageluckan så du inte knäcker clipsen.
Skaffa ett sånt där clips verktyg för att bända loss dom. Speciellt nu när det är kallt.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

stekeln
Nybörjare

Inläggav stekeln » ons dec 21, 2016 9:57 am

Keller skrev:Japp, det är precis så enkelt som han visar i videon :)
Var försiktig när du ska dra loss inredningen till bagageluckan så du inte knäcker clipsen.
Skaffa ett sånt där clips verktyg för att bända loss dom. Speciellt nu när det är kallt.

Hej!

Tusen tack för svar, jag har tänkt köpa demonteringsjärn i plast (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karosseri/Demonteringsjarn-i-plast-2000022426/) när jag ändå köper TORX-mejslar.

Men det är väl lite svårt att komma åt? Eller hur menar du med att vara "försiktig", nog för att jag kommer vara försiktig men det går väl samtidigt inte komma åt någon plast så man kan "trycka ihop" clipsen så de enkelt glider igenom?

Som tur är har jag det inte så kallt där jag är, cirka 0-grader och jag har ett kallgarage att vara i också, så det är lite tryggande :).

stekeln
Nybörjare

Inläggav stekeln » tor dec 22, 2016 8:57 am

Hursomhelst, jag satte igång igår och det gick lekande lätt :)

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » tor dec 22, 2016 10:15 am

Va bra att det gick bra. :)

Har varit med om att clipsen gått sönder och/eller haft sönder infästningen där dom ska sitta.
När det är kallt (+5) så blir plasten rätt så skör i clipsen vilket gör att dom kan gå sönder.

Men skönt att allt gick vägen för dig.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

ulwe
Nybörjare
Namn: Ulf Westberg
Kör: Ford Focus Tdci -10

Inläggav ulwe » tor jul 12, 2018 6:50 pm

Den här tråden hjälpte mig, hade flipperspel i bakluckan denna veckan, och olåst bak när jag parkerade.
Hittade orsaken till felet, returfjädrarna i strömbrytarhandtaget hade rostat bort. Gjorde rent och ersatte dom med 2 fjäderdelar från en kulspetspenna. En skvätt epoxi behövdes också till en av M6-skruvarna, den var fastrostad och plasten runtom skallen sprack.
Så kostnadsmässigt blev det snudd på 0 kronor....:D
Uppdatering: Funkade igår, idag var det samma som förut:banghead:
Ska ta isär igen och spola rent runt strömbrytaren med 5-56.
Andra idee´r??
Bilagor
strömbrytare bakluckan.jpg

stekeln
Nybörjare

Inläggav stekeln » fre aug 03, 2018 3:55 pm

ulwe skrev:Den här tråden hjälpte mig, hade flipperspel i bakluckan denna veckan, och olåst bak när jag parkerade.
Hittade orsaken till felet, returfjädrarna i strömbrytarhandtaget hade rostat bort. Gjorde rent och ersatte dom med 2 fjäderdelar från en kulspetspenna. En skvätt epoxi behövdes också till en av M6-skruvarna, den var fastrostad och plasten runtom skallen sprack.
Så kostnadsmässigt blev det snudd på 0 kronor....:D
Uppdatering: Funkade igår, idag var det samma som förut:banghead:
Ska ta isär igen och spola rent runt strömbrytaren med 5-56.
Andra idee´r??

Hej!

Ganska exakt 1 år senare fick jag samma problem igen. Som tur var hade jag sparat den ”förra delen” i garaget, så jag plockade hem den och kopplade kontakterna med trådar till ett batteri och en lampa, döm om min förvåning när jag tryckte in knappen och lampan började lysa!

Så jag tog min ”tidigare trasiga del” och tog bort min nya trasiga del, och satte tillbaka. Det funkar fint!
Nu i våras började det krångla igen, det läcker in vatten på nåt vänster, luckan öppnades inte av sig själv, men däremot så kunde jag inte öppna luckan alls.
Men ett par dagar i solen torkade det till sig och nu fungerar det. Skumt!

Så mitt tips är, köp en reserv, sen byter du mellan dom två så fort det krånglar ;).