Ny generation Focus till 2019?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hmm...

Det känns som jag behöver vänja mig lite vid fronten.

HUD blir väl trevligt, hoppas på mer info om teknik och innehåll senare idag då. Speciellt om Active kommer med AWD och hur man tänker med hybrider.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Jojjeman
Erfaren
Inlägg: 36
Blev medlem: mån okt 16, 2017 6:07 pm
Namn: Johan
Kör: Focus Rs mk3 -17
Ort: Trelleborg

Inlägg av Jojjeman »

Backkameran är under all kritik, skulle gjort nått liknande vw istället.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6135
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Presentationen av nya Focus

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5498
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Pressreleasen från Ford. :)
Ford lanserar ny Focus – den mest tekniskt utrustade versionen någonsin
tlw75k3rp1qx7n8t7ufe.jpg
Helt nya Ford Focus har skapats för en ny era, där tekniska funktioner värderas högt, tillsammans med komfort, utrymme och körupplevelse. Ford har utgått ifrån utifrån kundernas input och önskemål, och designen är inspirerad av interaktion mellan människa och maskin. Modellen kommer finnas som crossovervarianten Focus Active och premiumversionen Focus Vignale, och börjar säljas i Sverige i juni.

Idag presenteras helt nya Ford Focus för den globala marknaden, optimerad och utrustad för att kunna möta höga krav på avancerad teknik, design och komfort. Bilen har byggts i samspel med kunder, som fått ge sin input och därmed påverkat modellens utformning. Slutresultatet är en innovativ och uppkopplad bil med mycket bekvämligheter – perfekt för den medelstora familjen. Modellen tillverkas vid Fords anläggning i tyska Saarlouis, där den har producerats i 20 år.

– Utifrån fokus på innovation och tack vare fantastiskt hantverk, har vi lyckats skapa en helt ny Focus som levererar en enastående körupplevelse. Nya Focus lever upp till modellens goda rykte, och sätter en hög ribba för framtida versioner. Jag är oerhört stolt över teamet som har jobbat med att ta fram vår, enligt mig, bästa bil någonsin, säger Joe Bakaj, produktutvecklare på Ford.

Uppkopplad och komfortabel – med trådlös laddning
Rymlig, praktiskt och uppkopplad innehåller nya Focus interiör avancerad teknik som ser till att bilen integreras med förarens liv på ett bekvämt, smidigt sätt. Nya FordPass Connect gör det möjligt att koppla upp tio enheter, och via den nya FordPass-appen kommer föraren åt funktioner som kontroll av bränslenivåer, bilens position och styrning av låsfunktioner. Bilen är också försedd med en trådlös laddningsstation, som känner av kompatibla enheter. Stationen är placerad nedanför instrumentpanelen, vilket gör att alla i bilen enkelt kan komma åt att ladda sina smarttelefoner.

Via Fords kommunikations- och underhållningssystem Ford SYNC 3 och en åtta tums färgpekskärm kan förare kontrollera ljud, navigation, klimatanläggning och smarttelefoner genom att svepa och nypa på skärmen, samt via röststyrning.

Ett nytt ljudsystem från B&O PLAY förser bilen med ljud av premiumkvalitet, som kan strömmas via FordPass Connect eller en smarttelefon. Systemet på 675 watt består av tio strategiskt placerade högtalare, för bästa möjliga upplevelse.

Energisk och responsiv med nya teknologier
Nya Focus har försetts med nytt underrede för den bakre hjulupphängningen som optimerar både komforten och bilens respons. Det nya systemet skapar en balans mellan bak- och framaxeln, vilket bidrar till en jämnare körning över ojämnheter. För första gången i en Focus, finns nu även valmöjligheten att välja mellan körlägena Normal, Sport och Eco.

Den nya modellen introducerar fler avancerade funktioner och teknologier än någon tidigare Focus-version, bland annat det nya systemet Stop & Go, som stannar bilen automatiskt vid köbildning och kör vidare om stoppet varar mindre än tre sekunder. Skulle stoppet vara längre kan föraren fortsätta genom ett knapptryck på ratten, eller genom att gasa.

Nya Focus är också försedd med Fords adaptiva strålkastarsystem med kurvljus och trafikskyltsidentifiering, samt aktiv inbromsning med fotgängar- och cyklistavkänning – för att nämna några av alla funktioner.

Design med fokus på människan
Designen som tagits fram för nya Focus tar ett stort kliv från tidigare versioner, och markerar därmed en ny generation för modellens form, där människan står i centrum mer än någonsin tidigare.

– Vårt mål var att skapa en Focus som föraren förälskar sig i, en förälskelse som håller i sig. Den nya designen handlar mycket om att skapa fina minnen – stunder av interaktion som bygger och upprätthåller relationen mellan människa och maskin, oavsett om det gäller interiör eller exteriör, säger Amko Leenarts, designchef på Ford Europa.

Den distinkta nya siluetten har ett sportigt utseende och andas premiumkänsla. Köpare kan välja från en palett med 13 exteriörfärger. Bilen är rymlig med gott om utrymme, med stilrena, enkla linjer och påkostade material som pryder interiören. Den enkla, sofistikerade stilen ska bidra till en avslappnad, lugn atmosfär. Modellen kommer kunna erbjudas som crossovern Focus Active och Focus Vignale.

Ett kraftfullt val
Köpare kan välja mellan en rad olika Ford EcoBoost-bensinmotorer och Ford EcoBlue-dieselmotorer, kraftfulla och förfinade, samtidigt som de lever upp till Europas stränga utsläppsstandard Euro 6. Drivlinorna är försedda med start/stop-teknologi, en sexväxlad manuell växellåda, och Fords nya åttastegade automatlåda.

Köpare av nya Focus kan bland annat välja Fords flerfaldigt belönade en-liters EcoBoost-motor, med 85, 100 eller 125 hästkrafter, och koldioxidutsläpp på 107 gram per kilometer. Den nya 1,5-liters EcoBoost-motorn säljs med 150 alternativt 182 hästkrafter, och släpper ut 122 gram koldioxid per kilometer. Den nya 1,5-liters EcoBlue-motorn säljs med 95 eller 120 hästkrafter, med förväntade koldioxidutsläpp på 91 gram per kilometer. 2,0-litersmodellen ger 150 hästkrafter och släpper ut 112 gram koldioxid per kilometer.

Nya Ford Focus kommer finnas tillgänglig för försäljning i Sverige i juni i år. Priser kommer att presenteras längre fram.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Så ingen AWD- eller hybridinfo... :-(

Fördelen är att jag får köra min "gamla" ett tag till då. :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Coyote
Erfaren
Inlägg: 69
Blev medlem: sön nov 18, 2012 9:04 pm
Namn: Fredrik
Kör: 2013 Ford Focus ST3
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 286

Inlägg av Coyote »

Jag gillar mycket med nya Focus.

Lägre vikt, ökad vridstyvhet, lägre luftmotstånd borde göra den både (ännu) mer körglad och mer bränsleekonomisk. Det är också roligt att Ford varit så ambitiösa med en volymbil i C-segmentet: ny plattform (C2), nivå 2 självkörning, krocksäkerhet, bättre innerutrymmen, bensinpartikelfilter, mm.

När det gäller drivlinorna så begriper jag det som att Ford nu gått över till två trecylindriga bensinmotorer (1,0 l, 1,5 l) - det jag hoppas på där är att de fått till motorerna så att de i verkligheten blir snålare, inte bara mindre.
Däremot hade jag hoppats på att Ford skulle överraska och presentera en elmotor, särskilt som de bygger nya Focus på en ny plattform. Gamla Focus Electric har kritiserats för att den inte från början var anpassad till eldrift och att batteriet därför fyllde upp bagaget. Hoppas C2 är anpassad för eldrift från början och att Ford skickar ut en elversion snart.
Sedan hade jag också velat se 48V mildhybrid som standard; kan Suzuki sätta mildhybrid i Swift så borde Ford kunna göra det i nya Focus som är större och dyrare.
Undrar också om alla de olika effektuttagen verkligen behövs? Är det inte överdrivet med 85/100/125 hk från 1,0-motorn? För min del hade Ford gärna fått koncentrera sig på 150 hk 1,5 l Ecoboost (med 48V mildhybrid); standardisering och förenkling underlättar konsumenternas köp och sparar tillverkningskostnader.

Jag har varit skeptisk till ”Active”, att göra en lätt-crossover, men det ser rätt bra ut, så jag får väl ändra mig. Men: som en anpassning till konkurrenter (VW Golf), borde Ford ha erbjudit någon slags elektrisk eller elektronisk AWD, särskilt till Active.

Bra med momentomvandlande automatlåda i stället för dubbelkopplingslåda; den dubbelkopplingslådan som nuvarande generationens Focus började säljas med kritiserades svårt i USA.

Jag gillar utseendet exteriört och interiört ganska mycket. Svart grill är snyggt, särskilt bikakemönster. VW får ju till ”clam shell” motorhuv tom på VW Polo (motorhuven dras fram/ner till grill och strålkastare); det ger ett renare utseende där man slipper motorhuvsskarven en bit upp från grillen. Ford hade gärna fått göra detsamma. Och, som andra påpekat: varför sätter de inte den blå Fordovalen i mitten på grillen (se F150, mm)?

Inredningen ser bra ut med färre knappar och en treekrad ratt. Jag hade kunnat klara mig med ännu färre knappar, i och för sig – jag ändrar inte särskilt mycket i klimatinställningarna, tex, och jag tror inte jag är ensam.
Vignale med trä som ser riktigt ut var ett vågat och bra drag. Jag gillar riktigt trä i bilar som ska vara litet lyxigare, men då måste det se och kännas riktigt, inte blankpolerad träimitation. Återstår att se vid provsittning.

Är det en genomlastningslucka i mitten på baksätet (se bilder från bagaget), särskilt i kombin, så blir vi skidåkare glada.

Och så riktigt bra entusiastmodeller på det (riktig ST, inte bara ST-Line + RS), så blir det ännu bättre.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Coyote skrev: Bra med momentomvandlande automatlåda i stället för dubbelkopplingslåda; den dubbelkopplingslådan som nuvarande generationens Focus började säljas med kritiserades svårt i USA.
Jag kör ju Focus 1.5 150 hk EcoBoost sedan ett drygt år med momentomvandlarlåda - och sedan oktober typ med BlueFin som ger runt 190 hk.

Jag gillar lådans mjukhet men ärligt talat undrar jag om inte en dubbelkopplingslåda hade varit effektivare? Jag snittar 8.0 l/100 km enligt färddatorn, och då kör jag nog relativt snålt även om det förstås mest är kortare sträckor. Ärligt talat hade jag önskat lite lägre förbrukning - inte så mycket för pengarna som för att räckvidden är rätt kort.

Jag kan nog ändå se att en bra dubbelkopplingslåda kan ha en plats.

Annars håller jag med om det mesta du säger. Men jag undrar var man anmäler sig till att få vara en av dem som ger input till Fords nästa modeller?

:-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Lotus104
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis sep 19, 2017 10:17 am
Namn: Mattias B.
Kör: Imperial green Opel L. Omega & Focus RS Edition
Ort: Norrbotten

Inlägg av Lotus104 »

Ja dem ser ju inte så tokiga ut ( ja förutom Titanium som enligt min smak, såg lite märklig ut i fronten i profil).
Men man får väl hoppas på att dem kommer med AWD i några av modellerna (speciellt i Active utförandet), samt en ny RS med +400 Hk & AWD så har dem nog en succé bil där.

Coyote
Erfaren
Inlägg: 69
Blev medlem: sön nov 18, 2012 9:04 pm
Namn: Fredrik
Kör: 2013 Ford Focus ST3
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 286

Inlägg av Coyote »

Jag kör manuellt, så jag har inte mycket erfarenhet av automatlådor.

Men: dubbelkopplingslådan i nuvarande Focus kritiserades ordentligt för körbarhet när den kom. Och när t ex Vi bilägare testar volymbilar med dubbelkopplingslådor klagar de ofta på körbarhet i låga hastigheter.
Moderna momentomvandlare har gjorts betydligt snålare än tidigare, så det hade nog fungerat.

Din kritik mot bränsleekonomin kanske handlar om motorn? Det verkar inte som att Ford särskilt ofta har prioriterat bränsleeffektivitet i verklig körning (testcykler i laboratorium är en annan sak). Återstår att se om nya Focus är mer effektiv i verkligheten.

Var man anmäler sig för att ge input? Till Fordklubben, såklart.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har bara kört Kuga (diesel) med PowerShift senaste tiden och jag kan inte påstå att jag tycker att den varit sämre än till exempel Audi A6 med DSG. Möjligen lite knepig med start/backning i tvär uppförsbacke men där hade inte heller Focusen med momentomvandlare varit klockren.

I mitt fall är ju 150 hk EcoBoost ingen "snålmotor" och jag har inte kunnat jämföra med manuell låda så det blir mest gissningar.

Input via Fordklubben är ju bra men läser Fords utvecklare här? ;-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5498
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Har frågat om AWD och Hybrid, AWD har man inte hört något om men nya Kugan kommer på samma bottenplatta (C2) så teoretiskt sätt så kan man få dit en AWD-drivlina. :) En hybrid skulle komma nästa år. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

PeterA
Erfaren
Inlägg: 34
Blev medlem: tis apr 10, 2018 11:49 am
Namn: Peter Anundsson
Kör: Ford Mondeo 2,5 t titanium 07a
Ort: Storuman

Inlägg av PeterA »

RickardEM skrev:Pressreleasen från Ford. :)



\Rickard
Jag tycker gamla karossen är snyggare denna ser snällare ut nästan lite mesig .

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Verkar som Active inte går att få förän ett år senare. Drygt när vår privatleasade Focus går ut i december och vi var inställda på en Focus Active.

Vi behöver ökad markfrigång vintertid där vi bor. Den skulle få 3 cm extra.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Coyote skrev:......... Det verkar inte som att Ford särskilt ofta har prioriterat bränsleeffektivitet i verklig körning (testcykler i laboratorium är en annan sak). Återstår att se om nya Focus är mer effektiv i verkligheten.

Var man anmäler sig för att ge input? Till Fordklubben, såklart.
Vår manuella Fokus 2016 1.5 TDCi drar 5.4 i blandad körning, det är värt ändå ok? Fast visst, det borde gå att få ner nån deciliter till.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

RickardEM skrev:Har frågat om AWD och Hybrid, AWD har man inte hört något om men nya Kugan kommer på samma bottenplatta (C2) så teoretiskt sätt så kan man få dit en AWD-drivlina. :) En hybrid skulle komma nästa år. :)

\Rickard
...och Volvo V50 T5 AWD hade väl samma platta som Focus MkII men den kom inte med AWD för det ;-)

Tekniskt sett kan det ju inte vara ett problem att bygga en Focus awd som inte heter RS men frågan är om Ford fattar poängen - eller om man ska fortsätta att släppa marknaden till Golf?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar