Ny generation Focus till 2019?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

therealpinto skrev:...och Volvo V50 T5 AWD hade väl samma platta som Focus MkII men den kom inte med AWD för det ;-)

Tekniskt sett kan det ju inte vara ett problem att bygga en Focus awd som inte heter RS men frågan är om Ford fattar poängen - eller om man ska fortsätta att släppa marknaden till Golf?

Gustaf
Ja Ford är ju inte direkt snabba i att hänga med i Trenderna tyvärr. Titta på Eco-sport t ex. Små suvar är i ropet, men så släpper dom den av alla bilar? Väntar med Focus och Fiesta Active, AWD, osv...

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6135
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

therealpinto skrev:...och Volvo V50 T5 AWD hade väl samma platta som Focus MkII men den kom inte med AWD för det ;-)

Tekniskt sett kan det ju inte vara ett problem att bygga en Focus awd som inte heter RS men frågan är om Ford fattar poängen - eller om man ska fortsätta att släppa marknaden till Golf?

Gustaf
När jag ville handla en 4-hjulsdriven Ford så blev det en Jaguar X-type :p

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

nextuz skrev:När jag ville handla en 4-hjulsdriven Ford så blev det en Jaguar X-type :p
Jag var på väg dit men blev lite för feg, och nu är jag för gammal och lat för en äldre bruksbil. Trevlig bil, min svåger i USA hade två X-type i början av 2000-talet och jag gillade alltid dem. Så mycket att jag ett tag trodde att jag kanske skulle bygga en bruksis med Mondeo MkIII kaross och X-type 3.0 drivlina.

Men jag är som sagt för lat för sånt nu, tiden ska inte läggas på att bygga bruksbilar ;-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5498
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Artikel av Mattias Rabe på Teknikens Värld (LÄNK). :)
Nya Ford Focus ST – eller är det RS?
ford-focus-st-rs-2019-2020-20-700x443.jpg
Nya Ford Focus är rykande het, den presenterades ju för bara en vecka sedan. Hetare ska den dock bli. Vår spionfotograf fotade en ”hot version” av nya Focus utanför Nürburgring i dag. Nya Focus ST? Möjligt. Nya Focus RS? Kanske, men förmodligen inte.

En ny generation Ford Focus innebär alltid väntandes tider – efter ST- och RS-versionerna. Nya Focus hade premiär förra veckan och uppvisade en kavalkad av nya linjer och tekniska förbättringar. Men inte ett ljud om prestandan. Vi förstår varför, för när ordet prestanda kombineras med namnet Focus i en och samma mening brukar det vanligtvis röra sig om två bokstavskombinationer som får det att vattnas i många munnar.

Vår spionfotograf lyckades i dag fotografera Ford Focus vid sidan om Nürburgrings berömda asfalt. Det handlar inte om någon standard-Focus, det ser vi tydligt när vi granskar detaljerna. Bromsarna ser grövre ut, frontens nederdel verkar vara något maffigare, dubbla separerade ändrör i baken och – framför allt – en betydligt större takvinge än vad standardbilen har.
ford-focus-st-rs-2019-2020-22-700x445.jpg
Den maskerade bilen ser för mesig ut i fronten för att vara RS-versionen, därför tror vi mer på att det handlar om nya Focus ST. Men samtidigt är takvingen stor nog för RS-versionen och de båda hålen i bakre stötfångaren för avgaspuffrorna är stora nog för att platsa på en ny Focus RS. Å andra sidan, bromsarna ser även de lite för klena ut för att passa en Ford med RS-emblem.
ford-focus-st-rs-2019-2020-24-700x444.jpg
Är det ST-varianten vi ser här är en världspremiär inte långt fram i tiden. Då kommer den sannolikt presenteras med en 1,5-liters turbomaskin på 260 hästkrafter eller däromkring (250 hk har dagens Focus ST). En dieselvariant kommer också, precis som nuvarande generation gjorde, men då med färre hästkrafter (185 hk i dagens).

Är det RS-versionen vi ser är det en riktig ”dräpare” i ”stora GTI-klassen” vi tittar på. Den ligger lite längre fram i tiden, runt 2020, men då sägs den komma med över 400 hästkrafter då dagens 2,3-litersmaskin med turbo elektrifieras. I dag levererar den 350 hästkrafter – till alla fyra hjul.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5498
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

En artikel om nya Focus som hybrid från PUSHEVS (LÄNK). :)
2019 Ford Focus will arrive next year with hybrid and all electric variants

The electric version of the current Ford Focus in general isn’t bad, actually is pretty good, however since it was built on a very dated platform designed only for internal combustion engines, it’s a compromise.

I don’t mind shared platforms, where different powertrains share the same platform, actually I see plenty benefits in it. However, the Ford Focus Electric was a lazy and messy conversion where Ford just placed the battery into the trunk, making it pretty much useless.

The good news is that the fourth generation Ford Focus coming next year, will be built on a new platform, the old C platform will be replaced by the C2 – that will handle different powertrains. The new platform allows the Ford Focus to be 50 kg lighter and have a 50 mm longer wheelbase, all this helps to move the battery from the trunk to under the seats – without compromising interior space.

If Ford does things right, it can make the new Focus a very successful car. I hope that they get some inspiration from the Hyundai IONIQ that it’s available in three variants (hybrid, plug-in hybrid and all electric). Maybe they should ask LG Chem for some help…

With the new high energy dense NCM 811 battery cells coming next year, it would be easy to put a 50 kWh battery into the 2019 Ford Focus Electric without compromising interior space.

Finally, the next generation Ford Focus will be officially revealed early next year and should be available in the summer. While I don’t expect much from Ford, I’m an optimistic and would really love to see a nice alternative the to the Hyundai IONIQ. What do you think?
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5498
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Top Gear (LÄNK) listar 10 saker du måste veta om nya Ford Focus. :)
Ten things you need to know about the new Ford Focus
1.jpg
01 - It's all new, global but European
That new platform – called C2 – is the basis of it all. All Ford’s global divisions got together, and specified what they wanted from the ground-up new car. Then the designers and engineers in Europe did the job. Even though it’s roomier and stronger than the old one, most models are notably lighter.
2.jpg
02 - The front is recognisable, the sides are fresh
The front-end view is obviously Ford. It’s at the side where things have really taken a turn. The metalwork is defined by three bow-like lines - two high, one low – that emerge from the soft dune-like surfaces. The almond-shaped glazed area is another departure. Out back, the tail-lamps clusters are now split, so they’re wider without impinging into the tailgate opening.
3.jpg
03 - There's more space everywhere
The stretched wheelbase imparts better rear legroom. Plus the front seats have been redesigned to give useful extra space for the rear-dwellers’ feet. Those folk can see out better too, because the door windows are pulled rearward into the pillar. Despite all those cabin gains, the new car is a scant 18mm longer. So if you could park the old one, this will be fine. If you couldn’t, there’s now an auto-parking option.

The estate is bigger and has a squarer boot, with space under the floor to store the infernal roller-blind.
4.jpg
04 - It features an all-new dash, and is well specced
The dash has a cleaner, simplified look and is made from soft-touch plastic. It’s been moved forward, to make things feel roomier. Not so far that you can’t reach the touch-screen, mind, which is mounted high up.

The screen goes up to eight inches, and runs Ford’s Sync 3 system, which is the equal of anything in the mass market for slick operation and easily grasped menus. If you don’t fancy using the Ford system, you can mirror your phone through CarPlay.

The top-end music system is a 675-watter from B&O Play. There’s also a wireless charging-pad option.

For the driver, a pretty comprehensive head-up display is also on the options menu.
5.jpg
05 - It's CONNECTED
The Focus, like the Astra, has got itself an embedded SIM card, which means it can receive high-definition live traffic and run several navigation and shopping apps. It’ll also summon help in an emergency to the car’s exact location. The same data connection means it can serve as a wi-fi hotspot.

You can do various things to the car remotely from your phone, like lock and unlock, locate where you left it if you’ve managed to forget, or get the heating or air-con running early.
6.jpg
06 - There's a very 2018 suite of assistance tech
The whole lot is bundled under a portmanteau trademark, which as you’d expect looks like a password: Co-Pilot360.

A fully-kitted Focus bristles with a front radar, another radar on each side, a front camera and an all-round array of 12 ultrasonic sensors. They don’t just operate independently, but their inputs are compared by the assistance computer. Sensor fusion, in the jargon. Result is some pretty big claims for the Focus’s intelligence.

For instance the adaptive cruise control takes account of vehicles ahead and to either side, as well as the lane markings themselves, to keep the Focus centred in its lane as it follows the car in front.

The optional LED adaptive headlights will broaden their beam shape predictively if the camera sees a roundabout or bend sign.

Or how about ‘evasive steering assist’. If the car calculates a crash is suddenly looming, the systems will figure out what looks like the safest clear gap to steer into, and eases the steering wheel one way or the other to help you go there. You can of course yank it the other way if you think you’ve a better idea.

Meanwhile the basic accident-avoidance tech is here: it will auto-brake if it spots a car, cyclist or pedestrian in front, or a crossing vehicle when you’re reversing into the road.
7.jpg
07 - The suspension has had a bit of a refresh
The broad suspension principles remain the same, at least on most versions. But it’s all been renewed. Also, there are now three completely different rear suspensions.

The hatches with the smallest, lowest-power now have a torsion-beam setup. Sounds like a retrograde step given it’s the first time we’ve had one of those on a mid-size Ford since the Escort. But the engineers swear it’s actually well-enough refined that it rides as well as the current Focus, and it’s closely related to the Fiesta ST design.

Meanwhile, more powerful hatches get a short-and-long arm setup. This one, they say is better developed and gives a quieter ride than the torsion beam, and more precise steering response.

Finally, estates get a different layout of SLA system, with the dampers laid near-horizontally. It’s not as tunable as the hatch setup, but it gives more space in the boot, especially between the wheel-arches.

Some models get the option of adaptive dampers too, for the first time in a mainstream Focus.
8.jpg
08 - There is much newness in petrol and diesel engines, and autobox
Petrols matter, given the recent distaste for diesel. The stalwart 1.0-litre Ecoboost is likely to take most sales. It’s the heavily revised version from the Fiesta, and comes in 85, 100 and 125bhp, with just 108g/km CO2 even in the strict new WLTP test. The bigger petrol engine, a 1.5-litre, is now also a triple, almost the same as the new Fiesta ST jobbie. It has 150 or 182bhp. For economy in light use, the three-cylinder engines can close down one of their cylinders, keeping the valves shut to eliminate the losses of pumping air.

The 1.5 diesel is all-new and should clear emissions standards to 2025, they claim. Power is up to 120bhp, and then there’s a revised 2.0 diesel making 150bhp.

The old twin-clutch auto was unpopular in America, so all the auto versions now get a conventional eight-speeder.
9.jpg
09 - It's a drag star
The cd figure is as low as 0.273 for the five-door, which is as slippery as most eels.

Active grille shutters automatically close to reduce drag when the radiator doesn’t need to gulp cooling air. Air curtains put a wall of air around the front wheels to cut turbulence, and there are several little edges in the rear body and lights to separate the airflow cleanly. Most of the underbody is shielded, including the rear suspension.
10.jpg
10 - There's no three-door version
As before, the Focus comes only as a five-door. Three-doors are a dying breed. Even Audi, which usually ploughs every niche including ones you never knew existed, has recently given up on the three-door A3.

But there are other bodies coming. You can of course soon expect the next Kuga SUV, derived from this same all-new C2 platform.

It’s also possible to have 4WD in the Focus hatch, with a bit of rear-floor re-shaping. Useful for an RS.

As to a 4WD version of the Active, that’s still being considered, and actually it might be a hybrid with an electric rear-axle drive rather than a conventional mechanical AWD.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5498
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Produktionen har börjat! :)



\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6135
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Kul o se produktion :)

Men utseendet... överhänget fram är gigantiskt. Ser man bilen från sidan så känns den bara fel. Framhjulen sitter så nära dörrarna så jag vet inte vad, bland de värsta jag sett :/

Coyote
Erfaren
Inlägg: 69
Blev medlem: sön nov 18, 2012 9:04 pm
Namn: Fredrik
Kör: 2013 Ford Focus ST3
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 286

Inlägg av Coyote »

RickardEM skrev:En artikel om nya Focus som hybrid från PUSHEVS (LÄNK). :)



\Rickard
Den där artikeln var tyvärr mest spekulationer.

Enligt de artiklar jag läst som kommit efter att nya Focus blev officiell har Ford (märkligt nog) inga offentliga planer på att sätta varken hybriddrivlina eller elmotor i nya Focus; de verkar nöja sig med mildhybrid.

Gällande överhäng: det är ju ofta så det ser ut med framhjulsdrivna bilar. Volvo är ett undantag som lyckats få till kortare överhäng fram trots FWD, men deras lösning är säkert dyrare.

Och: nu har jag tryckt näsan mot skärmen och kollat på ett antal bilder på Focus-fronten. Det verkar som om de inte har några strålkastarspolare; trist för oss som inte bara har uppehållsväder året runt.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6135
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Coyote skrev:
Gällande överhäng: det är ju ofta så det ser ut med framhjulsdrivna bilar. Volvo är ett undantag som lyckats få till kortare överhäng fram trots FWD, men deras lösning är säkert dyrare.
Jo, absolut blir det så på framhjulsdrivna bilar. men med denna Focus ser det överdrivet ut tyvärr.
Titta på skarven mellan framdörr och framskärm, den börjar vika bakåt redan från backspegeln, och sedan bara bakåt. :/

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5498
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Coyote skrev:Den där artikeln var tyvärr mest spekulationer.

Enligt de artiklar jag läst som kommit efter att nya Focus blev officiell har Ford (märkligt nog) inga offentliga planer på att sätta varken hybriddrivlina eller elmotor i nya Focus; de verkar nöja sig med mildhybrid.
Jag skrev att det skulle komma en hybrid nästa år men det är som du skriver en mildhybrid, missuppfattade det lite tyvärr. :(

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Coyote
Erfaren
Inlägg: 69
Blev medlem: sön nov 18, 2012 9:04 pm
Namn: Fredrik
Kör: 2013 Ford Focus ST3
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 286

Inlägg av Coyote »

RickardEM skrev:Jag skrev att det skulle komma en hybrid nästa år men det är som du skriver en mildhybrid, missuppfattade det lite tyvärr. :(

\Rickard
Ingen fara alls.

Det är snarare märkligt att Ford inte passar på när de utvecklar en ny plattform, eller arkitektur som de säger, att förbereda den för nya drivlinor.
Om jag förstått saken rätt är nya Focus första bilen ut på Fords FWD-arkitektur, som framöver också ska bära Kuga, Mondeo, Edge, så småningom Fiesta, mm.
Eftersom VW:s MQB-plattform har möjlighet till eldrift och hybriddrivlina (e-Golf, Passat/Golf GTE) är det konstigt att inte Fords nyaste plattform har getts samma möjlighet.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Coyote skrev: ......
Och: nu har jag tryckt näsan mot skärmen och kollat på ett antal bilder på Focus-fronten. Det verkar som om de inte har några strålkastarspolare; trist för oss som inte bara har uppehållsväder året runt.
Just det där är inte bra, efter ett par vintrar med nya Mondeon med Led så är enda räddningen vid kraftigt snöfall just att med tät intervall spola bort snön för att få något ljus alls. Detta då lamporna inte blir varma nog för att snön ska smälta bort som på halogenlyktor.
Hoppas det monteras strålkastarspolare på bilarna för norden om inte annat.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Coyote
Erfaren
Inlägg: 69
Blev medlem: sön nov 18, 2012 9:04 pm
Namn: Fredrik
Kör: 2013 Ford Focus ST3
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 286

Inlägg av Coyote »

Vispen74 skrev:Just det där är inte bra, efter ett par vintrar med nya Mondeon med Led så är enda räddningen vid kraftigt snöfall just att med tät intervall spola bort snön för att få något ljus alls. Detta då lamporna inte blir varma nog för att snön ska smälta bort som på halogenlyktor.
Hoppas det monteras strålkastarspolare på bilarna för norden om inte annat.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Precis så. Man får hålla tummarna för det - tyvärr är Norden en liten marknad för Ford (i Sverige krympande marknad).

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5498
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Lite mer information om backkameran. :)
Backkamera som ser runt hörn i nya Ford Focus
whjwxnpy0zm0zvad4wqh.jpg
Nya Ford Focus har bland annat utrustats med radarsensorer som gör det ännu lättare att backa. Om föraren inte reagerar på varningarna kommer bilen själv att bromsa och stanna, för att minimera risken för en olycka.

Backkameror som visar föraren vad som finns rakt bakom bilen har sedan länge varit en favorit hos nybilsköpare. Men nya Ford Focus nöjer sig inte med att titta rakt bakåt, utan visar även vad som kommer runt hörnet.

Backkameran precis ovanför registreringsskylten fångar en 180-gradersvy av det som finns bakom och runt bilen, och visas upp på bilens bildskärm. Det gör att även passerande gångtrafikanter, cyklister och andra bilar lätt kan ses när du backar ut från till exempel en parkeringsruta.

Kan bromsa av sig själv
Nya Focus har också utrustats med radarsensorer som gör det ännu lättare att backa. Sensorerna läser av omgivningen bakom bilen och kan göra föraren uppmärksam på bilar och motorcyklar som är på väg att passera bakom bilen. Om föraren inte reagerar på varningarna kommer bilen själv att bromsa och stanna, för att minimera risken för en olycka.

– Vi vet att baklängeskörning är en avgörande del av vardagskörningen för nästan alla våra kunder, och det är många som verkligen inte uppskattar den. Den här lilla kameran hjälper oss att ta stora steg framåt för att göra det enklare att backa, säger Glen Goold, chefsingenjör för Ford Focus.

I en ny undersökning från Storbritannien, om vilka körmoment som upplevs som svårast, involverade fyra av de fem svåraste baklängeskörning. Den femte var att köra framlänges in i en parkeringsruta.

Nya Ford Focus innehåller fler avancerade funktioner och förarhjälpssystem än någon tidigare Ford-modell. Utöver den bakåtriktade vidvinkelkameran har modellen även döda vinkeln-varnare med Cross Traffic Alert, som varnar föraren för fordon som är på väg att passera bakom dig.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar