Ny generation Focus till 2019?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Någon som vet något om dragvikt på Focus Active?

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Råkade precis beställa en Active, ganska snålt utrustad då det blir andrabil, men himla spännande!

Det jag reagerar på ar att man får något som Ford kallar Sync 2.5, det ska vara en sneakvariant av Sync 3 där de plockat bort röststyrningen. Snålt!

Önskar Mondeon kunde komma Active med, eller en ny Kuga, så man kan byta in sin nuvarande Mondeo med. Just nu sneglar jag på nya Rav4 i brist på intressant från Ford i nuläget.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

MalZon skrev:Någon som vet något om dragvikt på Focus Active?

Mvh Jonas
Beroende på motor av detta att döma:

https://www.ford.co.uk/content...ents/f ... -Focus.pdf

Användarvisningsbild
VolFo
Erfaren
Inlägg: 86
Blev medlem: lör mar 17, 2018 9:17 am
Namn: Dennis
Kör: Focus RS Edition 2018, Volvo S60R, Volvo S70R, Volvo 855 T-5R, Volvo 855R, Volvo V70R
Ort: Stockholm

Inlägg av VolFo »

Monterade dragkrok på en kundbil idag, och uppmärksammade att det verkar som att det går att ha krok på sin ST framöver ;)

Bild
Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason so few engage in it.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Vispen74 skrev:Beroende på motor av detta att döma:

https://www.ford.co.uk/content...ents/f ... -Focus.pdf
Dokumentet finns inte..

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

MalZon skrev:Dokumentet finns inte..



Mvh Jonas
Provar så här.//cloud.tapatalk.com/s/5c37201ff303a/FT-Focus.pdf

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Det funkade. 1800kg är Max alltså.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vispen74 skrev:
Önskar Mondeon kunde komma Active med, eller en ny Kuga, så man kan byta in sin nuvarande Mondeo med. Just nu sneglar jag på nya Rav4 i brist på intressant från Ford i nuläget.
Det borde ju komma en ny Kuga baserad på den här Focusen, men man får ju hoppas att Ford är smarta nog att behålla Kugans goda egenskaper. För min del är dragvikt på minst 1800 kg absolut krav (på B96) och så skulle jag önska att man plockar tillbaka lite av flexibiliteten från Kuga MkI (split tailgate, baksätena med förvaring under dynan).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

VolFo skrev:Monterade dragkrok på en kundbil idag, och uppmärksammade att det verkar som att det går att ha krok på sin ST framöver ;)



Bild
Då blir det drag i dubbel bemärkelse!

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6434
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

therealpinto skrev:Det borde ju komma en ny Kuga baserad på den här Focusen, men man får ju hoppas att Ford är smarta nog att behålla Kugans goda egenskaper. För min del är dragvikt på minst 1800 kg absolut krav (på B96) och så skulle jag önska att man plockar tillbaka lite av flexibiliteten från Kuga MkI (split tailgate, baksätena med förvaring under dynan).

Gustaf
När kom dagens Kuga? 2017? Isf så kommer det ny nästa år, brukar vara 3år mellan uppdateringarna..
Är i samma sits, men med minst 2000kg dragvikt och inte allt för stor bil. Kugan är ganska så perfekt så sett.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag minns inte när faceliften dök upp och orkar inte googla :-) men 2016-2017 känns rimligt, den fanns nog när jag beställde Focusen i alla fall.

Med tanke på hur nöjda vi är med vår gamla Kuga så håller jag med, den passar våra behov väldigt bra. Men jag är lite rädd att man prutar ned dragvikterna framöver, speciellt i samband med en hybriddrivlina (som jag gärna skulle ha).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

rBlommen
Nybörjare
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jul 02, 2008 9:12 pm
Namn: Thomas Blomqvist
Kör: v40
Ort: hammerdal

Super nöjd

Inlägg av rBlommen »

Hämtade ut våran nya focus st line i Fredags. Sån stor skillnad mellan 2012 och denna trodde jag inte det skulle va!
Bilagor
IMG_20190111_173905_511.jpg

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 325
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active
Ort: Stockholm

Inlägg av Vispen74 »

Det här är lite tråkig läsning. Tidigare så kostade Ford på ett extra rostskydd för den nordiska marknaden, men vad jag läst så är det borta sedan några år tillbaka.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... kombi-2018

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3719
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Vispen74 skrev:Det här är lite tråkig läsning. Tidigare så kostade Ford på ett extra rostskydd för den nordiska marknaden, men vad jag läst så är det borta sedan några år tillbaka.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... kombi-2018
Kan bara hålla med. Tycker mig ha läst någonstans att det var under 2017 som man inte längre lägger på extra rostskydd för den nordiska marknaden.

Jag kostade på mig att rostskydda RS:n. Firman som gjorde det påstod att det är lösningsmedlen i rostskydden som biltillverkarna får svårt med iom deras ISO-certifieringar. Och de rostskydden som rimmade med ISO inte var något att hänga i granen samt att det givetvis blir bättre när man som kund kan göra det hos proffs som de;)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Inlägg: 482
Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016
Ort: Kramfors

Inlägg av mondeo »

davve d skrev:Kan bara hålla med. Tycker mig ha läst någonstans att det var under 2017 som man inte längre lägger på extra rostskydd för den nordiska marknaden.

Jag kostade på mig att rostskydda RS:n. Firman som gjorde det påstod att det är lösningsmedlen i rostskydden som biltillverkarna får svårt med iom deras ISO-certifieringar. Och de rostskydden som rimmade med ISO inte var något att hänga i granen samt att det givetvis blir bättre när man som kund kan göra det hos proffs som de;)
Jag tror att det handlar om att man inte prioriterar en liten marknad som sverige. Nog går det att rostskydda bara man vill, andra märken kan ju som tex Renault som har ett bra skydd.. Ford verkar ju inte sälja något vidare i Sverige, och sånt här lär inte bättra på försäljningen.

Skriv svar