Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Ny generation Focus till 2019?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Inläggav mondeo » sön apr 14, 2019 12:16 pm

Vispen74 skrev:Sommardäck på nu. Jo nu är det bättre. Svårt att säga om det är tystare än i Focus mk3,5 (2016) som vi hade innan, tror inte det tyvärr, utan detta känns mer som Focus mk3 i ljudnivå. Likaså tycker jag vanliga Focus mk4 kombin som jag provkört innan är tystare. Har ljudisolerat med en dämpning från Biltema i skuffen och bakre hjulhusen nu, då blev det bra mycket tystare (även med dubb) då nästan allt oljud och buller kommer bakifrån. Men det ska man väl knappast behöva med en ny bil kan jag tycka. Det kan ju göra nånting med att de inte ger bilarna extra underredsbehandling efter 2017 längre med, den massan dämpar väl en del kanske?
Efter dessa åtgärder känns Activen riktigt bra i övrigt. Har lite svårt att vänja mig vid att allt på bilen känns så lätt, såsom dörrar och baklucka, jämfört med gamla.

Men allvarligt? Är dem så dåligt isolerade, att man måste hålla på och fixa med Biltemagrejer på en helt ny bil. Det sug jag kände efter en Active avtog ganska snabbt efter att ha läst om dina erfarenheter.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Namn: Thomas E
Kör: Ford Focus Active

Inläggav Vispen74 » mån apr 15, 2019 7:58 am

mondeo skrev:Men allvarligt? Är dem så dåligt isolerade, att man måste hålla på och fixa med Biltemagrejer på en helt ny bil. Det sug jag kände efter en Active avtog ganska snabbt efter att ha läst om dina erfarenheter.
Nu är jag extremt känslig mot högt kupéljud, och är högst subjektivt. Men ta en provkörning vettja, det hade varit kul och höra hur andra upplever det.
Nu beställde vi bilen innan den fanns på marknaden, hade vi haft chansen att provköra innan hade vi kollat konkurrenterna noggrannare. Nu hade vi bara chansen att provköra nya vanliga Focus Combi, och den är som sagt tyst och fin.
Var på väg att byta Mondeon mot nya Toyota Rav4, den strök vi på grund av totalt obefintlig isolering i hjulhus och bagage, så jag hoppas att den inte är en trend att nya bilar inte ska vara isolerade alls för våra svenska grova vägar och dubbdäck.

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inläggav mondeo » mån apr 15, 2019 2:28 pm

Vispen74 skrev:Nu är jag extremt känslig mot högt kupéljud, och är högst subjektivt. Men ta en provkörning vettja, det hade varit kul och höra hur andra upplever det.
Nu beställde vi bilen innan den fanns på marknaden, hade vi haft chansen att provköra innan hade vi kollat konkurrenterna noggrannare. Nu hade vi bara chansen att provköra nya vanliga Focus Combi, och den är som sagt tyst och fin.
Var på väg att byta Mondeon mot nya Toyota Rav4, den strök vi på grund av totalt obefintlig isolering i hjulhus och bagage, så jag hoppas att den inte är en trend att nya bilar inte ska vara isolerade alls för våra svenska grova vägar och dubbdäck.

Jo det är klart man är lite olika känslig för oljud. Jag får testa en vid tillfälle, det är tyvärr tjugo mils bilresa till närmaste fordhandlare tur och retur. Men du tyckte alltså att skillnaden var stor mellan vanliga och Active? Kanske Titanium helt enkelt har bättre isolering, än Active som väl är lite enklare utrustad i grunden?

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » mån apr 15, 2019 9:20 pm

mondeo skrev:Jo det är klart man är lite olika känslig för oljud. Jag får testa en vid tillfälle, det är tyvärr tjugo mils bilresa till närmaste fordhandlare tur och retur. Men du tyckte alltså att skillnaden var stor mellan vanliga och Active? Kanske Titanium helt enkelt har bättre isolering, än Active som väl är lite enklare utrustad i grunden?

Ja, antingen det, eller också att högre bilar ger mer resonans (så verkar vara fallet med andra märken jag testat), eller så är det hatchbacken som låter mer en kombin. Kan ju även vara en kombination av ovan.
Att Active hatchback låter mer än Titanium kombi från bakhjul/bagage är dock solklart.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » tis apr 16, 2019 4:04 pm

Ljudnivån i Active kombin verkar Vi bilägare nöjda med enligt bifogat klipp. Kanske är det hatchback som gör att ljudet fortplantar sig alldeles för bra in i kupén. Bild

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inläggav mondeo » tis apr 16, 2019 4:23 pm

Vispen74 skrev:Ljudnivån i Active kombin verkar Vi bilägare nöjda med enligt bifogat klipp. Kanske är det hatchback som gör att ljudet fortplantar sig alldeles för bra in i kupén. Bild

Historiskt har det väl varit tvärt om, att kombibilar bullrar lite mera än motsvarande sedan/halvkombi.

volvov70n
Veteran
Namn: toni t
Kör: volvo

Inläggav volvov70n » sön apr 28, 2019 5:06 pm

nån som köpt med dieseln o kan ge synpunkter?

haifisch
Nybörjare
Namn: Tobias Svensson
Kör: Focus Active 5d 1.0 125hp 2020

Inläggav haifisch » fre maj 03, 2019 5:32 am

Tjena!
Börjar bli dags att bli fordägare igen efter kört Nissan några år. Är väldigt sugen på en Active hatchback. Det där med ljudnivån undrar jag, är det lika mycket även när du har hatthyllan istället för galler?
Och bränsleförbrukningen, hur är den nu när du kört in den lite mer? Kommer den under 0.5 på lång körning som annonserat?

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » fre maj 03, 2019 7:29 pm

haifisch skrev:Tjena!

Börjar bli dags att bli fordägare igen efter kört Nissan några år. Är väldigt sugen på en Active hatchback. Det där med ljudnivån undrar jag, är det lika mycket även när du har hatthyllan istället för galler?

Och bränsleförbrukningen, hur är den nu när du kört in den lite mer? Kommer den under 0.5 på lång körning som annonserat?
Ljudnivån är betydligt bättre med hatthyllan på, den gör skillnad.
Förbrukningen ligger för närvarande på 5,7 blandad körning. Räknar med att den sjunker några 10-delar under första året som våra tidigare bilar gjort när de körts in.
Har tyvärr inte mätt någon enskild långresa, så vet inte vad man kan komma ner till.

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran

Inläggav mondeo » lör maj 04, 2019 7:45 am

Nån som vet vad det sitter för bakaxel i Active? Är det beroende på motorstorlek även i den versionen? Tycker det är tråkigt att Active saknar en del utrustning som är standard i Titanium, som tex armstöd i mitten bak och stämningsbelysning.

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran

Inläggav Vispen74 » lör maj 04, 2019 10:55 pm

mondeo skrev:Nån som vet vad det sitter för bakaxel i Active? Är det beroende på motorstorlek även i den versionen? Tycker det är tråkigt att Active saknar en del utrustning som är standard i Titanium, som tex armstöd i mitten bak och stämningsbelysning.
Har för mig utan att vara säker att det alltid är multilänk (heter det så? Den mer avancerade) I Activen. Håller I övrigt med. Går kanske att lägga till vid köp hos handlare?

haifisch
Nybörjare
Namn: Tobias Svensson
Kör: Focus Active 5d 1.0 125hp 2020

Inläggav haifisch » sön maj 05, 2019 7:32 am

Tack för svaret :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor aug 29, 2019 5:30 am

Nu börjar det dyka upp provkörningar i tidningarna på ST, som verkar rätt lovande.

Är det någon som har tillgång till uppgifter om släpvagnsvikter för ST? Jag har inte sett några svenska regnummer än, vilket ju är enklaste sättet att kolla data...

Lanseringspriset var ju rätt lockande...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » tor aug 29, 2019 10:50 am

Enligt denna:
https://www.ford.se/content/dam/guxeu/se/sv_se/documents/feature-pdfs/FT-Focus.pdf

Verkar det vara 1600 kg max släpvagnsvikt på 280hk ST
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor aug 29, 2019 3:41 pm

Ja, jag hittade också. 1600 kg bensin, 1800 kg diesel.

Det fyller mina behov...speciellt dieseln kanske.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost