Köpråd Ford Focus -11 och framåt

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
mikkiz
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån apr 24, 2017 12:26 am
Namn: Mika Vainionpää
Ort: Västerås
Kör: Merca

Köpråd Ford Focus -11 och framåt

Inläggav mikkiz » mån apr 24, 2017 12:34 am

Hej!

Är ny här på forumet och tänkte fråga lite focus.
Gäller bilar årsmodell 11-13....som jag kollat på!
Kombi och helst titanium pkt...men vad ingår exakt i titanium jmf med trend?
Kommer köra bilen till jobbet ca 17-18km enkel resa. Dvs ca 3,5 mil per dag.
Är det nån fördel el nackdel med bensin kontra diesel?
1.0 ecoboost 100 och 125hk / 1.6 tdci 95 och 115hk är dom jag e intresserad av.
Såg att 100hk har 5 vxl och 125hk 6vxl!? Hir mycket skiljer det i varv mellan dessa? Nån som har koll på det?
Nåt annat å tänka/kolla på vid köp?
Ca 8000-12000mil har jag kikat på.

Vad kan tänkas skilja i servicekostnader? Nåt filterbyte på tdci?

Hänvisa gärna till nån tråd om svar på dessa frågor redan finns!

Annars tacksam för alla svar jag kan få!

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4925
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Inläggav RickardEM » mån apr 24, 2017 5:26 am

Här är vad som ingår i dem olika utrustningspaketen iallafall. :)

Trend (2011)
- 5 års garanti
- Kromlist på motorhuven
- Elmanövrerade och uppvärmda ytterbackspeglar med integrerade blinkers och kåpor i bilens färg
- Elmanövrerade fönsterhissar på förar- och passagerarsidan fram
- Ljudsystem CD6000 med 6 högtalare och rattmonterade reglage
- Fjärrstyrt centrallås
- Ford Intelligent Protection System (IPS), inkluderar förare och passagerarairbag, sidoairbag och sidogardiner
- Aluminium-finish på dörrhandtag och handbromsknopp
- ESP
- ABS med elektrisk bromskraftsfördelning
- Oberoende Control Blade multi-link bakre fjädring
- Ford EasyFuel (inget inre tanklock)
- Modern intrumentgrupp med infattningar i matt aluminiumfinish
- Luftkonditionering
- Ratt med dekorinlägg i matt kromfinish
- Färd-/bränsledator

Platinum (2011)
Utrustning över Trend
- 16" 5-ekrade 'Design' fälgar
- Bluetooth med röststyrning
- Dimljus fram
- Sportsäten
- Interiördetaljer i Satin-krom finish

Titanium (2011)
Utrustning över Trend
- 7x16" 20-ekrade aluminiumfälgar
- 3-ekrad sportratt i läder
- Automatisk vindrutetorkare med regnsensor
- Automatisk avbländbar innerbackspegel
- Automatisk luftkonditionering med dubbla klimatzoner (DEATC)
- Dimljus fram
- Elektriska fönsterhissar fram och bak inkl. ett tryck upp/ner funktion
- Golvbelysning fram
- Kromlist runt nedre grillen
- Lackad spoiler bak (endast 5-dörrars kombisedan)
- Premium mittkonsol med skjutbart armstöd och stort förvaringsfack
- Sportstolar fram
- Ford Power start-/stoppknapp

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

fonzeka
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: tis jul 03, 2007 8:16 pm
Namn: Anders W
Ort: Avesta
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inläggav fonzeka » mån apr 24, 2017 6:39 am

Om du ska köra mycket motorväg så är 125hk motorn helt klart att föredra.
Vid 110km/h varvar den sexväxlade ca 2600 och den fempetade 3000rpm.
Jag gillar inte diesel så har dålig koll på de modellerna :)

mikkiz
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån apr 24, 2017 12:26 am
Namn: Mika Vainionpää
Ort: Västerås
Kör: Merca

Inläggav mikkiz » mån apr 24, 2017 2:59 pm

RickardEM skrev:Här är vad som ingår i dem olika utrustningspaketen iallafall. :)

Trend (2011)
- 5 års garanti
- Kromlist på motorhuven
- Elmanövrerade och uppvärmda ytterbackspeglar med integrerade blinkers och kåpor i bilens färg
- Elmanövrerade fönsterhissar på förar- och passagerarsidan fram
- Ljudsystem CD6000 med 6 högtalare och rattmonterade reglage
- Fjärrstyrt centrallås
- Ford Intelligent Protection System (IPS), inkluderar förare och passagerarairbag, sidoairbag och sidogardiner
- Aluminium-finish på dörrhandtag och handbromsknopp
- ESP
- ABS med elektrisk bromskraftsfördelning
- Oberoende Control Blade multi-link bakre fjädring
- Ford EasyFuel (inget inre tanklock)
- Modern intrumentgrupp med infattningar i matt aluminiumfinish
- Luftkonditionering
- Ratt med dekorinlägg i matt kromfinish
- Färd-/bränsledator

Platinum (2011)
Utrustning över Trend
- 16" 5-ekrade 'Design' fälgar
- Bluetooth med röststyrning
- Dimljus fram
- Sportsäten
- Interiördetaljer i Satin-krom finish

Titanium (2011)
Utrustning över Trend
- 7x16" 20-ekrade aluminiumfälgar
- 3-ekrad sportratt i läder
- Automatisk vindrutetorkare med regnsensor
- Automatisk avbländbar innerbackspegel
- Automatisk luftkonditionering med dubbla klimatzoner (DEATC)
- Dimljus fram
- Elektriska fönsterhissar fram och bak inkl. ett tryck upp/ner funktion
- Golvbelysning fram
- Kromlist runt nedre grillen
- Lackad spoiler bak (endast 5-dörrars kombisedan)
- Premium mittkonsol med skjutbart armstöd och stort förvaringsfack
- Sportstolar fram
- Ford Power start-/stoppknapp

\Rickard


Tack för det!

mikkiz
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån apr 24, 2017 12:26 am
Namn: Mika Vainionpää
Ort: Västerås
Kör: Merca

Inläggav mikkiz » mån apr 24, 2017 3:01 pm

fonzeka skrev:Om du ska köra mycket motorväg så är 125hk motorn helt klart att föredra.
Vid 110km/h varvar den sexväxlade ca 2600 och den fempetade 3000rpm.
Jag gillar inte diesel så har dålig koll på de modellerna :)


Okej. Då lutar det åt 125hk bensin eller nån av dieslarna.

mikkiz
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån apr 24, 2017 12:26 am
Namn: Mika Vainionpää
Ort: Västerås
Kör: Merca

Inläggav mikkiz » mån apr 24, 2017 9:56 pm

Såg även att den finns en diesel med 105hk?
Stämmer detta? Är det nån snåloptimerad motor?

Coyote
Erfaren
Inlägg: 66
Blev medlem: sön nov 18, 2012 9:04 pm
Namn: Fredrik
Ort: Stockholm
Kör: 2013 Ford Focus ST3
Medlemsnummer: 286

Inläggav Coyote » tis apr 25, 2017 11:42 am

Vi hade en 115 hk Focus av 2011 års modell.
Bra bil på många sätt, men idag skulle jag inte ha köpt en diesel: tråkigare att köra, värre utsläpp och tveksamt andrahandsvärde. Med tanke på dieselbilars högre utsläpp av NOx diskuteras ju att förbjuda ett par år gamla bilar i delar av städer. Därför tror jag att dieslar framöver kommer att bli svårare att sälja än vad de har varit hittills (sämre andrahandsvärde).

Titta vidare på 125 hk bensin.

Och: ett tillägg, hittar du en bil med Förarassistanspaket (ganska vanligt), så ta den. Då ingår diverse krocksäkerhetssystem, till exempel autobroms. Även det är bra för andrahandsvärdet (och den egna krocksäkerheten).

mikkiz
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån apr 24, 2017 12:26 am
Namn: Mika Vainionpää
Ort: Västerås
Kör: Merca

Inläggav mikkiz » tis apr 25, 2017 2:57 pm

Coyote skrev:Vi hade en 115 hk Focus av 2011 års modell.
Bra bil på många sätt, men idag skulle jag inte ha köpt en diesel: tråkigare att köra, värre utsläpp och tveksamt andrahandsvärde. Med tanke på dieselbilars högre utsläpp av NOx diskuteras ju att förbjuda ett par år gamla bilar i delar av städer. Därför tror jag att dieslar framöver kommer att bli svårare att sälja än vad de har varit hittills (sämre andrahandsvärde).

Titta vidare på 125 hk bensin.

Och: ett tillägg, hittar du en bil med Förarassistanspaket (ganska vanligt), så ta den. Då ingår diverse krocksäkerhetssystem, till exempel autobroms. Även det är bra för andrahandsvärdet (och den egna krocksäkerheten).



Och jag som tycker dieseln e trevligare å köra på landsväg pga vridet.
Men 125hk e def ett alt...
Hur är det med värmen i dieslarna på vintern?
Är det nån tillsatsvärme på 105/115hk?

Coyote
Erfaren
Inlägg: 66
Blev medlem: sön nov 18, 2012 9:04 pm
Namn: Fredrik
Ort: Stockholm
Kör: 2013 Ford Focus ST3
Medlemsnummer: 286

Inläggav Coyote » tis apr 25, 2017 6:30 pm

Vill ha mer vridmoment finns ju även 150 hk bensinmotor.

Om du med värme på vintern menar om det går att få upp och behålla temperatur inne i bilen; jodå, det går.

Tillsatsvärme: vet ej.

mikkiz
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån apr 24, 2017 12:26 am
Namn: Mika Vainionpää
Ort: Västerås
Kör: Merca

Inläggav mikkiz » tis apr 25, 2017 7:16 pm

Coyote skrev:Vill ha mer vridmoment finns ju även 150 hk bensinmotor.

Om du med värme på vintern menar om det går att få upp och behålla temperatur inne i bilen; jodå, det går.

Tillsatsvärme: vet ej.


Tack för svar!
Ja precis om det går få upp värmen när det e kallt.
Vissa snåldieslar har ju lite problem med det.
Jo 150hk finns ju oxå iofs....lite dyrare dock...
Och då går förbrukningen upp jmf med tdci kan jag tänka mig.
Bilen e tänkt som andrabil.

Är det kamrem/kedja på motorerna?

fonzeka
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: tis jul 03, 2007 8:16 pm
Namn: Anders W
Ort: Avesta
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inläggav fonzeka » ons apr 26, 2017 6:37 am

1.6l 150hk motorn finns ju som flexifuel också med lite lägre skatt och kanske något lägre bränslekostnad.
Det är rätt så bra klipp i den motorn, jag har en själv :)
Det är oljesmord kamrem på alla Ecoboostare såvitt jag vet, bytesintervall 10år eller 24k mil.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » ons apr 26, 2017 9:17 am

fonzeka skrev:1.6l 150hk motorn finns ju som flexifuel också med lite lägre skatt och kanske något lägre bränslekostnad.
Det är rätt så bra klipp i den motorn, jag har en själv :)
Det är oljesmord kamrem på alla Ecoboostare såvitt jag vet, bytesintervall 10år eller 24k mil.


Inte ST/RS/Mustang. Kamkedja :) (som har Ecoboost)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

fonzeka
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: tis jul 03, 2007 8:16 pm
Namn: Anders W
Ort: Avesta
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inläggav fonzeka » ons apr 26, 2017 11:25 am

Ja jag misstänkte att de större prestandamotorerna var undantagna, tack för rättningen :)

mikkiz
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån apr 24, 2017 12:26 am
Namn: Mika Vainionpää
Ort: Västerås
Kör: Merca

Inläggav mikkiz » ons apr 26, 2017 10:13 pm

Va och provkörde 1.0ecoboost 100hk idag.
Vart lite besviken faktiskt....visst den funkar väl men inge vrid
Å tala om efter farter kring 100km/h...
Kom inte riktigt överens med "sportstolarna" heller....

Användarvisningsbild
racegto
Erfaren
Inlägg: 62
Blev medlem: fre jan 21, 2011 10:33 am
Namn: patrik siden
Ort: arvika
Kör: ford mondeo st 220 2006, mondeo 2.0 ghia 2004.mondeo v6 2,5 ghia hgv 2000
Kontakt:

Inläggav racegto » tor apr 27, 2017 1:19 pm

tycker 1.0ecoboost 100hk fokuse 2014 går förvånandsvärt bra för att ha så lite motor,,frugan är skitnöjd med sin,,enda negativa är att den tar lite för mycket soppa på blandad körning ,,05,7