Hög oljeförbrukning på en Ford Focus mk2 1,8 FFV

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
KGG
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön sep 10, 2017 7:25 pm
Namn: Kim G
Kör: Ford Focus mk2
Ort: Märsta

Hög oljeförbrukning på en Ford Focus mk2 1,8 FFV

Inlägg av KGG »

Hej,
Hoppas jag gör rätt vid postning av detta inlägg är ny på forumet och får hoppas på överseende med detta.

I februari så köpte jag en Ford focus mk2 från 2005 med 1.8l FFV (Duratec) mätarställningen var på drygt 18000 mil vid köpet. Direkt efter köpet så gjorde jag en service på bilen där motorolja och oljefilter+ luftfilter byttes. Vid köpet så gick inte motorn upp i temperatur p.g.a. en felaktig termostat som byttes i juni och där emellan så kördes bilen ytterst sparsamt. Vid termostat bytet så kolades även tändstiften vilka verkade vara i den ordningen de borde vara i. Sedan åktes det kanske i ca 20 mil utan några felsymtom upptäcktes.

Sedan ställdes bilen in i kallgarage 4 veckor under sommaren. När sedan bilen togs fram i början i augusti så tankades bilen med bensin (95 oktan). Någon mil efter tankningen så kom den gula check Engine lampan på vilken vid tillfälle slogs upp i instruktionsboken där de står i boken att den lampan varna för fel i motor elektroniken. Vid samma tillfälle så kollades även oljestickan vid varm motor som där det fans olja dock något under min nivå. Men tänkte att det inte är särskilt konstigt då oljan är utsprid i motor. Kopplade även ifrån batteriet för att försöka släcka lampan detta utan resultat. Väl hem kommen så kopplas bilen upp på en enklare obd läsaren som ger felkod PO400 (Fel på EGR ventil). Denna släcktes med hjälp av obd läsaren vid senare hoppade lampan(samma som tidigare) tillbaka men då med fel kod U1900 som sedan återkommer efter släckning av lampan. Samtidigt som det hölls på med motorlampan så upptäcktes det även att det fattades ungefär en liter olja vid kall motor. Samt att bilen vid kraftigt gaspådrag svart rökte och luktade svavel ur avgasröret. Inga läckage kring bilen har upptäckts. Så jag tog och gjorde ett kompressionsprov för att se om motorn var otät i toppen eller i kolvringarna eller dylikt. Resultatet från är som följer för cylinder ett till fyra med ettan som vänstra cylindern i bilens färd riktning (17 kg/cm2, 17 kg/cm2, 17.5 kg/cm2, 17 kg/cm2 ). Vid kompressionsprovet så upptäcktes även att tändstiften var väldigt oljiga (ungefär som de blir när en stor tvåtaktsmotor få gå väldigt länge på tomgång) samt att förbränningskammaren var väldigt oljig vilket kan förklara den höga kompressionen.

Detta föranledde till misstankar om igensatt vevhusventilation vilka även styrktes när jag frågade en mekaniker vid en Fordverkstad som även kom med tipset att om det blåser ur oljestickan eller påfyllnings hållet för oljan så brukar det var vevhusventilationen. De Testerna utfördes och ur oljestickan så var det totalt stilla medans det ur oljepåfyllningshålet blåste med ett linkande tryck som om handen sätts bakom avgasröret. Så vevhusventilationen monterades ned men vid närmare undersökning så verkande även den vara bra. Sån nu funderar jag på vad mer som kan göra att bilen drar olja då den verkar tät i toppen och kring kolvarna samt att vevhus ventilationen verkar just. Eller om felande EGR ventiler kan göra så att exempel vis inte vevhusventilationen fungerar som den skall och att bilen där av får över tryck i vevhuset och drar en massa olja? Vet inte riktigt hur man skall gå vidare?

Är tacksam för alla idéer och förslag kring vad det är som gör att bilen drar olja.

Tack på förhand
/ KGG

Tags:

Kentagent
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons dec 20, 2017 10:35 pm
Namn: Jonas Eriksson
Kör: Volvo V50
Ort: Sundsvall

Inlägg av Kentagent »

Jag har samma problem på en V50 -06 flexifuel. Samma motor.
Jag har tagit ut kolvar och kollat toppen. Före det bytte jag ventiltätningar utan resultat. Jag förväntade mig igensatta oljeringar/kolvringar men så var det inte. Allt ser faktiskt ganska bra ut. Jag kommer sätta nya kolvringar och lätt hona cylindrarna. Jag tror kolvringarna släpper förbi lite för mycket avgaser och att även om vevhusventilationen är rengjord så orkar den inte med övertrycket utan kör ut olja i insuget och den kommer in den vägen. Den höga komptestet som man får. Jag få lika värden som du tror jag beror på att oljan som trycks in i cylindern tätar. Men när motorn går blir det annorlunda. I övrigt har jag samma symptom som du på pricken. Avgasventilerna får smaka en hel del skit när man har detta problemet. Jag har slipat mina nu.

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Är med det i så fall också av samma old school med runda 30 år på allehanda bilverkstäder runt om i landet,,
och visst har det ska vi säga gått mode i energisparar ivern med så snåla motorer det tekniskt bara är möjligt.

Med det vattentunna oljor där tex VW till och med godkänner upp till en (1) liter olja per 100 mil för visa modeller!
Hur bra nu detta är i allt miljötänk till vad dom stackars billägarna får kolla bränslet och fylla på oftast väldigt dyr olja dessutom! :rolleyes:

Nä rekommenderar med i dom flesta fall till lite äldre motorer som rullat på ett tag och speciellt upplevs dra mer än lovligt med olja,
att stega upp till tex 10w-40 olja mineral eller möjligen delsyntet då av god klass. :)

Kentagent
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons dec 20, 2017 10:35 pm
Namn: Jonas Eriksson
Kör: Volvo V50
Ort: Sundsvall

Inlägg av Kentagent »

Kentagent skrev:Jag har samma problem på en V50 -06 flexifuel. Samma motor.
Jag har tagit ut kolvar och kollat toppen. Före det bytte jag ventiltätningar utan resultat. Jag förväntade mig igensatta oljeringar/kolvringar men så var det inte. Allt ser faktiskt ganska bra ut. Jag kommer sätta nya kolvringar och lätt hona cylindrarna. Jag tror kolvringarna släpper förbi lite för mycket avgaser och att även om vevhusventilationen är rengjord så orkar den inte med övertrycket utan kör ut olja i insuget och den kommer in den vägen. Den höga komptestet som man får. Jag få lika värden som du tror jag beror på att oljan som trycks in i cylindern tätar. Men när motorn går blir det annorlunda. I övrigt har jag samma symptom som du på pricken. Avgasventilerna får smaka en hel del skit när man har detta problemet. Jag har slipat mina nu.
För er som har detta problem med Ford/Volvo flexifuel 1,8. Nu har det gått ett tag sedan jag gjorde ovanstående och problemet är löst. Förut drog bilen 1 liter olja på 30mil. Nu har jag hornat cylindrarna och bytt kolvringar. Analysen ovan verkar stämma på pricken. Har kört 500mil och den har inte tagit en droppe olja.

Kentagent
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: ons dec 20, 2017 10:35 pm
Namn: Jonas Eriksson
Kör: Volvo V50
Ort: Sundsvall

Inlägg av Kentagent »

KGG skrev:Hej,
Hoppas jag gör rätt vid postning av detta inlägg är ny på forumet och får hoppas på överseende med detta.

I februari så köpte jag en Ford focus mk2 från 2005 med 1.8l FFV (Duratec) mätarställningen var på drygt 18000 mil vid köpet. Direkt efter köpet så gjorde jag en service på bilen där motorolja och oljefilter+ luftfilter byttes. Vid köpet så gick inte motorn upp i temperatur p.g.a. en felaktig termostat som byttes i juni och där emellan så kördes bilen ytterst sparsamt. Vid termostat bytet så kolades även tändstiften vilka verkade vara i den ordningen de borde vara i. Sedan åktes det kanske i ca 20 mil utan några felsymtom upptäcktes.

Sedan ställdes bilen in i kallgarage 4 veckor under sommaren. När sedan bilen togs fram i början i augusti så tankades bilen med bensin (95 oktan). Någon mil efter tankningen så kom den gula check Engine lampan på vilken vid tillfälle slogs upp i instruktionsboken där de står i boken att den lampan varna för fel i motor elektroniken. Vid samma tillfälle så kollades även oljestickan vid varm motor som där det fans olja dock något under min nivå. Men tänkte att det inte är särskilt konstigt då oljan är utsprid i motor. Kopplade även ifrån batteriet för att försöka släcka lampan detta utan resultat. Väl hem kommen så kopplas bilen upp på en enklare obd läsaren som ger felkod PO400 (Fel på EGR ventil). Denna släcktes med hjälp av obd läsaren vid senare hoppade lampan(samma som tidigare) tillbaka men då med fel kod U1900 som sedan återkommer efter släckning av lampan. Samtidigt som det hölls på med motorlampan så upptäcktes det även att det fattades ungefär en liter olja vid kall motor. Samt att bilen vid kraftigt gaspådrag svart rökte och luktade svavel ur avgasröret. Inga läckage kring bilen har upptäckts. Så jag tog och gjorde ett kompressionsprov för att se om motorn var otät i toppen eller i kolvringarna eller dylikt. Resultatet från är som följer för cylinder ett till fyra med ettan som vänstra cylindern i bilens färd riktning (17 kg/cm2, 17 kg/cm2, 17.5 kg/cm2, 17 kg/cm2 ). Vid kompressionsprovet så upptäcktes även att tändstiften var väldigt oljiga (ungefär som de blir när en stor tvåtaktsmotor få gå väldigt länge på tomgång) samt att förbränningskammaren var väldigt oljig vilket kan förklara den höga kompressionen.

Detta föranledde till misstankar om igensatt vevhusventilation vilka även styrktes när jag frågade en mekaniker vid en Fordverkstad som även kom med tipset att om det blåser ur oljestickan eller påfyllnings hållet för oljan så brukar det var vevhusventilationen. De Testerna utfördes och ur oljestickan så var det totalt stilla medans det ur oljepåfyllningshålet blåste med ett linkande tryck som om handen sätts bakom avgasröret. Så vevhusventilationen monterades ned men vid närmare undersökning så verkande även den vara bra. Sån nu funderar jag på vad mer som kan göra att bilen drar olja då den verkar tät i toppen och kring kolvarna samt att vevhus ventilationen verkar just. Eller om felande EGR ventiler kan göra så att exempel vis inte vevhusventilationen fungerar som den skall och att bilen där av får över tryck i vevhuset och drar en massa olja? Vet inte riktigt hur man skall gå vidare?

Är tacksam för alla idéer och förslag kring vad det är som gör att bilen drar olja.

Tack på förhand
/ KGG
Detta är lite lurigt men jag är ganska säker på att det är lite moment 22 på detta. Du har slitna cylinderväggar och ev kolvringar. Avgaserna blåser förbi kolvringarna ner i vevhuset. Det gör de alltid och därför har man en vevhusventilation. Men du har mer avgaser som tar sig förbi kolvringen än vad ventilationen är dimensionerad för. Då trycks olja ut i insugsröret och åker sedan in i motorn. Då tätar denna olja runt kolvringarna när du gör komptest och lurar dig att du har bra komp. FYI så sätter denna olja också igen EGR ventilen och i mitt fall var det nog bara halva arean i röret öppet så det är inte konstigt du får felkod på EGR. Skulle du besikta så får du nog gränspuck på lambdat p.g.a detta.

Centerbord
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 30, 2017 8:02 am
Namn: Björn due
Kör: Focus
Ort: Marieholm

Inlägg av Centerbord »

Hej alla, också ny här.

Jag har liknande problem. Har skaffat en focus mk2 1,8 flexifuel -06, gått 18k. Upptäckte ganska fort att termostaten var död, bytte den och upptäckte sedan en hög oljeföbrukning. Riktig hög, har inte räknat men häller i litervis per vecka o kör ca 15 mil /vecka. Ryker så klart och luktar bränd olja. Ur oljepåfyllnaden blåser det rejält. Misstänker efter googlande vevhusventilationen och ska plocka ner den, har inte haft tid med barn, hus, jobb osv osv.

Fråga 1: Jag har svårt att hitta utbytesdelar. Räcker det tror ni med att sota ur ventil och slang från vevhusventilationen eller borde jag byta? Isf var hittar jag reservdelar?

På väg hem i fredags tappade bilen en cylinder, kröp hem längs med motorvägen. Felkod p0304 (misfire cylinder 4) och har bytt tändstift från de gamla slitna sunkiga men ingen skillnad.

Fråga 2: Är det smartaste att börja byta tändspolar? Ska jag byta alla eller ta en och en?

Fråga 3: Någon som har en uppfattning vad priset skulle ligga på för att få ovanstående åtgärdat på verkstad? Vill göra själv men som sagt, ont om tid.

Mvh// Björn

Blomgren92
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 20, 2019 8:40 pm
Namn: Henrik B
Kör: Ford Focus
Ort: Broddetorp

Inlägg av Blomgren92 »

..

Per_L
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jul 09, 2021 1:16 pm
Namn: Per Lundberg
Kör: Ford Focus
Ort: Järvsö

Re: Hög oljeförbrukning på en Ford Focus mk2 1,8 FFV

Inlägg av Per_L »

Får man Felkod p0304 (misfire cylinder 4) så byt tändspolen. Cylinder 4 är sista, tändspolen längst till höger.

Skriv svar