Baklyse Focus 2010
-
FocusFaran
- Nybörjare
- Namn: Örjan E
- Kör: Focus 2010
Baklyse Focus 2010
Tjena,
Har köpt mig en 2010 Ford Focus 1,6d combi som stått still ett år pga ej godkänd i besiktningen.
Nu har jag börjat fixa den och stött på ett problem: vänster bakljus lyser inte trots hel lampa. Som nummer 1 så har jag bytt säkring men ingen skillnad.
Höger bakljus fungerar. Likaså om jag flyttar höger bakljus till vänster kontakt så funkar det. Nu har jag öppnat och kollat och mätt det är ingen skillnad men det sitter något datachip i lyset som man undrar vad det gör där?!?
Hur som helst - någon som vet om man kan "tjuvkoppla" för att få det hela att fungera eller är det nytt lyse som gäller?
Alla tips mottages tacksamt då jag har slut på ideer...
Har köpt mig en 2010 Ford Focus 1,6d combi som stått still ett år pga ej godkänd i besiktningen.
Nu har jag börjat fixa den och stött på ett problem: vänster bakljus lyser inte trots hel lampa. Som nummer 1 så har jag bytt säkring men ingen skillnad.
Höger bakljus fungerar. Likaså om jag flyttar höger bakljus till vänster kontakt så funkar det. Nu har jag öppnat och kollat och mätt det är ingen skillnad men det sitter något datachip i lyset som man undrar vad det gör där?!?
Hur som helst - någon som vet om man kan "tjuvkoppla" för att få det hela att fungera eller är det nytt lyse som gäller?
Alla tips mottages tacksamt då jag har slut på ideer...
Tags:
-
FocusFaran
- Nybörjare
Då kan jag svara på detta själv, ifall att någon annan råkar ut för samma skit: I baklyset sitter ett kretskort som slutat fungera. Du kommer inte åt det utan att ta bort det limmade glaset. Jag försökte inte ens. Lösningen blev att köpa ett begagnat på bildelsbasen, det fanns ett enda i hela Sverige. Pris 1600:- plus frakt. Svettigt, men nu funkar det.
-
FocusFaran
- Nybörjare
Nu ligger det gamla lyset orört i garagehyllan. Inte prioriterat längre men om jag får för mig att bryta mig in i lyset och lyckas så kommer jag posta en lösning här. Kommer ta ett tag innan jag ger mej på det dock.fonzeka skrev:Bra att du följer upp och delar med dig.
Ska du prova om det går att öppna upp det gamla ljuset utan att förstöra det helt?
Det känns spontant som om dom är designade så att man inte skall kunna få bort glaset enkelt.